رتبه ۱۳ ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دنیا

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: رویکرد رویداد ملی صنایع خلاق «مانوین» این است که به عنوان رویدادی در حوزه صنایع خلاق به طور مستمر در طول سال به صورت استانی و بین‌المللی تدوام داشته باشد.

رتبه ۱۳ ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دنیا

احسان عارفیان با اشاره به اینکه ایران در جایگاه سیزدهم تولید علم سلول بنیادی در دنیا قرار گرفته است، اظهار کرد: همچنین شاهد هستیم که ایران در منطقه نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه جامع راهبردی ۱۰ ساله ستاد، چند هدف کلان تعریف شده که دسترسی ایران به رتبه ۱۰ تولید دانش سلول بنیادی یکی از اصلی‌ترین این اهداف بوده است، گفت: در همین راستا، با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ایران تاکنون توانسته رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان را به خود اختصاص دهد و باید این جایگاه را تا پایان سال ۱۴۰۴ به رتبه ۱۰ ارتقاء دهد.

به گفته عارفیان، با توجه به اینکه ایران در جایگاه سیزدهم تولید دانش در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی قرار گرفته، اما در منطقه خاورمیانه و شرق مدیترانه رتبه نخست را دارد و بالاتر از ترکیه و رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است. 

وی، مشارکت بخش‌های غیر دولتی، استقلال و خودکفایی در انواع بانک‌های سلولی، تولید ثروت ملی و خوداتکایی در قابلیت تولید را از دیگر اهداف اصلی ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی برشمرد و خاطر نشان کرد: در بررسی‌های آماری مشخص شده که تولید دانش ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با رشد ۷۰ درصدی از سال ۲۰۲۰ نیز همراه بوده است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در مقایسه با بسیاری از حوزه‌های علم و فناوری در کشور بسیار جوان است، تصریح کرد: با این وجود، ایران توانسته است جایگاه خوبی را در میان سایر کشورهای دنیا و خاورمیانه کسب کند و با توجه به پیشرفت‌های حوزه سلول‌های بنیادی توسط محققان داخلی، ایران جزء پیشتازان این حوزه است.

 

ارسال نظر