"دان"، دروازهای برای ورود به دنیای خانههای هوشمند
هدف دان ارائه پلتفرمی است که هم تجربه کاربری بهتری خلق کند و هم دروازهای برای ورود به دنیای خانههای هوشمند باشد.

به گزارش کلیک، رویداد " از گذشته، حال و آینده دان" در فضایی صمیمی با حضور مدیران این پلتفرم و اصحاب رسانه برگزار شد.
در ابتدا رضا سجادی، مدیرعامل و بنیانگذار پلتفرم دان، به ارائه گزارش عملکرد یک ساله این پلتفرم در سال 1403 پرداخت.
وی با تأکید بر اهمیت تحول در صنعت تلویزیون گفت: «تلویزیون تنها یک ابزار سرگرمی نیست؛ بلکه آینهای از جامعه ماست. امروز تلویزیون باید بفهمد، تعامل ایجاد کند و تجربهای تازه برای مخاطب بسازد.» به گفته او، همین نگاه نقطه آغاز شکلگیری دان بود؛ با هدف ساخت تلویزیونی هوشمندتر، کارآمدتر و تجربهای نو برای کاربران.
سجادی افزود: «ما ابتدا با جلسات و همکاری با مجموعههای تلویزیونساز آغاز کردیم، اما چشمانداز دان فراتر از تلویزیون است. ما خانهای هوشمند متصور هستیم؛ خانهای که هر فرد با داشتن دان بتواند مجموعهای از خدمات متنوع دریافت کند.» به گفته او، دان نهتنها یک رابط کاربری، بلکه سکویی برای اتصال گسترده به خدمات خانههای هوشمند خواهد بود.
همبنیانگذار دان به همکاریهای راهبردی این پلتفرم اشاره کرد و یادآور شد که این همکاریها از سال ۱۴۰۰ با گروه صنعتی انتخاب آغاز شد و تلویزیونهای برندهای اسنوا و دوو به این پلتفرم مجهز شدند. همچنین، همکاری مشترک با نماوا و نصب دان روی ۵۰ هزار دستگاه اندرویدباکس، از دیگر دستاوردهای این پلتفرم محسوب میشود.
سجادی مأموریت اصلی دان را تغییر ذهنیت کاربران درباره تلویزیون عنوان کرد: «ما تلویزیونهای امروز را کندذهن میدانیم و در گام نخست تلاش داریم پنج میلیون خانه و پنج میلیون کاربر را به تجربهای هوشمندتر دعوت کنیم.» او تأکید کرد که هدف دان ارائه پلتفرمی است که هم تجربه کاربری بهتری خلق کند و هم دروازهای برای ورود به دنیای خانههای هوشمند باشد.
فروش بیش از ۷۵۰ هزار قسمت سریال از طریق پلتفرم دان
در ادامه مراسم هادی روایی، مدیر مارکتینگ دان از فروش بیش از ۷۵۰ هزار قسمت سریال از طریق پلتفرم دان خبر داد و گفت: تعداد کاربران این پلتفرم نیز در حال حاضر به یکونیم میلیون نفر رسیده است. همچنین، دان بیش از ۹۰۰ هزار کاربر فعال ماهانه دارد و روزانه بهطور میانگین ۱۵ هزار جستوجوی محتوایی در این پلتفرم ثبت میشود.
وی با بیان اینکه تیم مارکتینگ، مسیر تجربه کاربر را بهعنوان یک مسئله کلان در نظر گرفته است گفت: کاربر پیش از استفاده از دان، فرآیندی شامل تحقیق، ارتباط با فروشنده، نصب و راهاندازی را طی میکند و تیم دان با ایجاد نقاط اتصال، تجربه کاربری ساده و روانی فراهم کرده است.
روایی افزود: تقویت کانالهای ارتباطی و شنیدن صدای کاربر از اولویتهای تیم بوده و شبکههای اجتماعی نقش مهمی در بررسی نیازها و بازخورد کاربران ایفا کردهاند. نتیجه این رویکرد، جذب شمار بالایی از کاربران فعال و خلق ارزش واقعی برای آنان بوده است. دو محور اصلی این ارزشآفرینی، سهولت استفاده از تلویزیون و گردآوری محتوای متنوع در یک پلتفرم واحد است، بهگونهای که کاربر خود تصمیم میگیرد چه محتوایی را تماشا کند.
به گفته روایی در حوزه محتوایی نیز دو دستاورد مهم حاصل شده است: سادهتر شدن دسترسی کاربران به محتوا و طراحی برنامههای منسجم برای معرفی و پروموت محتوا. روایی با اشاره به یک آمار مهم گفت: «۷۹ درصد از افرادی که از ما خرید کردهاند، پیش از آشنایی با دان تجربه خرید مشابهی نداشتند، که نشان میدهد دان مسیر تازهای برای تعامل کاربران با تلویزیون و خدمات دیجیتال ایجاد کرده است.
900 هزار کاربر فعال ماهانه
در ادامه مراسم محمدرضا خیردوش، مدیر توسعه کسب و کار پلتفرم دان، گزارشی از وضعیت فعلی پلتفرم دان ارائه داد و گفت: «در حال حاضر، ما روی یک و نیم میلیون خانگی فعال هستیم و 900 هزار کاربر فعال ماهانه داریم. با توجه به ضریب نفوذ در خانهها، تعداد کاربران ماهانه ما به بالای دو میلیون و 500 هزار نفر میرسد. همچنین، 50 هزار کاربر از اندروید باکس استفاده میکنند، که نشاندهنده گسترش پلتفرم ما است.»
مدیر توسعه کسب و کار پلتفرم دان با بیان اهمیت تبلیغات مدرن در پلتفرم دان گفت: «امروز پلتفرم دان تنها یک پلتفرم سرگرمی نیست، بلکه به یک دستگاه نوین تبلیغاتی در خانهها تبدیل شده و ما سعی داریم با هوشمند سازی، زیرساختهای تبلیغاتی مدرنی را ایجاد کنیم.»
وی ادامه داد: «قدم اول ما این بود که رفتار کاربر را رصد کنیم؛ از زمانی که تلویزیون را خریداری میکند تا زمانی که به خانه میآورد و شروع به تماشا میکند. هدف ما این است که یک آگاهی از برند بسازیم و جایگاه محکمی در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. در این مسیر، ما دو حوزه خلق ارزش داریم: یکی سرگرمی و دیگری تبلیغات.»
خیردوش به تلاشهای انجام شده در مسیر سرگرمی اشاره کرد و گفت: «ما میخواهیم دان تبدیل به مرجع خرید و مصرف محتوا در خانههای ایرانی شود. با توجه به وجود کاربرانی که محتوای رایگان میبینند، همچنین کسانی که اشتراک خریداری میکنند، به دنبال این هستیم که به تمامی نیازهای کاربران پاسخ دهیم.»
وی همچنین به روند تبلیغات در پلتفرم دان اشاره کرد و گفت: «با توجه به نیاز کسب و کارها، به ویژه شرکتهایی که محتوا تولید میکنند، ما به سمت ایجاد یک درگاه مدرن تبلیغاتی روی تلویزیونها رفتهایم. اکنون قابلیت تنظیم بنرها و ویترینهای مختلف روی تلویزیونهای مجهز به دان را داریم، به طوری که کاربران به راحتی میتوانند به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.»
مدیر توسعه کسب و کار پلتفرم دان تأکید کرد: «ما به سمت تولید محتوا نرفتهایم و در عوض با شرکتهای تولید محتوا همکاری کردهایم. این همکاریها به ما کمک کرده تا بتوانیم تبلیغات هدفمندی را برای کاربران ارائه دهیم.»
خیردوش در ادامه به آمارهای اخیر اشاره کرد و گفت: «در یک ماه گذشته، بنر اول ما 25 میلیون بازدید داشته و فضایی به نام ویترین نیز 12 میلیون کلیک را در همین مدت ثبت کرده است. این نشان میدهد که ما نیاز جدیدی را در بازار ایجاد کردهایم.»
وی همچنین به تجربیات اولیه پلتفرم دان اشاره کرد و گفت: «ما در روزهای نخست، فضایی به نام اسکرین سیور داشتیم که به کاربران امکان میداد تا محتوای ما را مشاهده کنند. این ویژگی در گذشته 37 میلیون بازدید داشت و نشاندهنده شناخت ما از نیازهای کاربران است.»