ارکستر هوش مصنوعی را مایکروسافت رهبری میکند

به گزارش کلیک، فایننشال تایمز در گزارش جدیدی میگوید غول ردموندی که از کسب جایگاه در موج پیشین جهان فناوری (گوشیهای هوشمند) ناکام مانده بود، به لطف زیرساخت گسترده ابری و آغوش باز برای همکاری با تمامی فعالان مطرح این عرصه توانسته تا جایگاه خود را به عنوان پیشتاز عصر هوش مصنوعی تثبیت کند و بزرگترین فعالان این عرصه در هژمونی جدیدی با رهبری غول ردموندی ایفای نقش میکنند.
بر اساس این گزارش کنفرانس Build مایکروسافت حالا به یکی از مهمترین رویدادهای هوش مصنوعی تبدیل شده و این شرکت در تازهترین کنفرانس خود در سال ۲۰۲۵ در کنار رونمایی از ابزارهای جدید هوش مصنوعی، با گرد آوردن چهرههای بزرگ فناوری و تاکید بر شراکتهای استراتژیک، توانست به خوبی در صحنه هوش مصنوعی قدرتنمایی کند.
فایننشال تایمز میگوید ساتیا نادلا و شرکتش به رهبر ارکستر هوش مصنوعی تبدیل شدهاند و گرد آمدن چهرههایی همچون سم آلتمن، مدیرعامل اوپنایآی، ایلان ماسک، مالک xAI و جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در رویداد اخیر این شرکت گواهی بر نقش کلیدی این شرکت است.
آغاز یک هژمونی تازه
غول ردموندی که زمانی در رقابت با اپل و گوگل در بازار موبایل ناکام مانده بود، اکنون در میانهی یک دگرگونی فناورانه جهانی، به مهمترین مهره جهان هوش مصنوعی بدل شده است.
در کنفرانس Build 2025 مایکروسافت که بهتازگی در سیاتل برگزار شد، این شرکت به معرفی طیف گستردهای از ابزارهای نوین، شراکتهای استراتژیک و قابلیتهای زیرساختی پرداخت. تمرکز این رویداد سهروزه بهطور معطوف بر هوش مصنوعی بود و جایگاه مایکروسافت را بهعنوان «رهبر ارکستر» این میدان به رخ میکشید.
این شرکت توانسته است آلتمن و ماسک، دو رقیب پرتنش در جهان فناوری، را به عنوان شریک در اختیار گیرد که هردو به دنبال بهرهبرداری از زیرساخت ابری مایکروسافت و دسترسی به مشتریان تجاری هستند.
حضور هوانگ از انویدیا نیز در کنار ماسک و آلتمن در کنفرانس Build، این رویداد را به به ویترینی برای قدرتنمایی ائتلاف مایکروسافت با دیگر بازیگران اصلی هوش مصنوعی تبدیل کرد.
پلتفرمسازی؛ جوهره استراتژی مایکروسافت
ساتیا نادلا، مدیرعاملی که حالا سکان رهبری این شرکت پنجاه ساله را در اختیار دارد، در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس گفت: «مساله محدود به تنها یک ابزار، یا یک عامل یا هر شکل خاصی نیست. [زیرساخت Azure] پلتفرمی است که میخواهیم در کنار هم ایجاد کنیم. من فکر میکنم چیز بزرگی از این اقدام حاصل میشود زیرا قرار بر تکرار گذشته نیست.»
این جمله مدیرعامل مایکروسافت را میتوان خلاصه و درون مایه راهبرد مایکروسافت در عصر هوش مصنوعی دانست.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت: «مساله محدود به تنها یک ابزار، یا یک عامل یا هر شکل خاصی نیست»
مایکروسافت از همان آغاز موج هوش مصنوعی با معرفی ChatGPT در سال ۲۰۲۲، برخلاف دیگر شرکتها، نه صرفا به توسعه یک مدل زبانی پرداخت و نه بر رقابت مستقیم با دیگر سازندگان مدلها تمرکز کرد؛ بلکه تصمیم گرفت بستر و زیرساختی را بنا نهد که تمامی بازیگران هوش مصنوعی بتوانند بهواسطه آن خدمات خود را ارائه دهند. در چنین سازوکاری، مایکروسافت از موفقیت تمامی آنها نفع میبرد.
یکی از نشانههای چنین رویکردی را میتوان به عرضه سریع ابزارهای هوش مصنوعی دیپسیک چین در پلتفرم ابری این شرکت دانست، این در حالی است که اوپنایآی، شریک بزرگ مایکروسافت در عصر هوش مصنوعی، این شرکت چینی را به دزدی دارایی ذهنی متهم کرده و آلتمن خواستار ممنوعیت استفاده از این ابزار در آمریکا و دیگر کشورهای غربی شده است.
ائتلافی با حضور اوپنایآی، xAI، انویدیا و دیگران
رویداد Build امسال بهنوعی نمایش قدرتی از روابط مایکروسافت با بازیگران کلیدی صنعت هوش مصنوعی بود. آلتمن، با تاکید بر «ادغام عمیق» مدل کدنویسی Codex با ابزار GitHub Copilot، نقش مایکروسافت را فراتر از یک سرمایهگذار ساده ترسیم کرد. او همچنین تایید کرد که مایکروسافت، با در اختیار داشتن زیرساخت ابری Azure و ابزارهای توسعه، عملا شریک اجرایی اصلی پروژههای اوپنایآی محسوب میشود.
در طرف دیگر، ایلان ماسک که در حال حاضر از مایکروسافت بابت شراکت ۱۴ میلیارد دلاریاش با اوپنایآی شکایت کرده است نیز در رویداد Build 2025 گفت مدلهای Grok ساخته شرکت xAI او، در بستر Azure Foundry ارائه میشوند و به مشتریان نادلا وعده داد که بازخورد آنها بر مسیر حرکت شرکتش تاثیر میگذارد. ماسک با خطاب قرار دادن مشتریان مایکروسافت گفت: «به ما بگویید چه میخواهید، ما انجامش میدهیم.»
ماسک میگوید بازخورد مشتریان مایکروسافت بر جهتگیری شرکت هوش مصنوعیاش تاثیرگذار است
جنسِن هوانگ، مدیرعامل انویدیا نیز به ۳ هزار شرکت کننده این کنفرانس گفت که دو شرکت با همکاری یکدیگر «بزرگترین ابررایانهی هوش مصنوعی جهان» را میسازند؛ خبری که به به استفاده از پیشرفتهترین چیپهای انویدیا در دیتاسنترهای Azure اشاره دارد.
پلتفرمی برای تمام مدلهای پیشتاز؛ بهبود جایگاه مایکروسافت نسبت به آمازون و گوگل
مایکروسافت بهروشنی نشان داد ه است که برای ابزارهای هوش مصنوعی دیگر فقط بر اوپنایآی تکیه نمیکند. این شرکت حالا در کنار Codex از اوپنایآی، مدل رقیب Claude Code از شرکت انتروپیک را نیز در بستر GitHub Copilot در دسترس قرار میدهد. همچنین مدلهای گراک شرکت xAI و مدلهای دیگری از شرکتهای اروپایی مانند Mistral و Black Forest Labs نیز برای مشتریان ابری مایکروسافت قابل دسترسی هستند.
این اقدام نشانگر رویکرد آغوش مایکروسافت به شراکتهای متعدد و تاکید بر «آزادی انتخاب» برای مشتریان خدمات ابری است. جی پریک، رئیس جدید واحد Core AI مایکروسافت و مدیر پیشین شرکت متا نیز در این باره میگوید که همه توسعهدهندگان خواهان انتخاب هستند، و ما این را فراهم خواهیم کرد.
چنین رویکرد و اقداماتی باعث شده تا در رقابت میان ابرپلتفرمهایی همچون آمازون، گوگل و مایکروسافت، تحلیلگران بر برتری مایکروسافت در یکپارچگی خدماتش برای مشتریان سازمانی تاکید کنند. مایکروسافت نه تنها زیرساخت ابری Azure را در اختیار مشتریان شرکتی میگذارد، بلکه با ابزارهایی چون Office 365، GitHub، Power Platform و Dynamics، زنجیره کامل بهرهبرداری از هوش مصنوعی را برای شرکتها فراهم میآورد.
کاش رانگان، تحلیلگر گلدمن ساکس، در این باره میگوید: «مایکروسافت رهبر ارکستر هوش مصنوعی است. این شرکت پلتفرم اصلی، شتابدهنده و تنظیمکنندهای برای بازدهی مدلها است. اگر این شرکت پیروز شود، آنها هم پیروز میشوند.»
روند بازار سرمایه نیز از روایت مشابهی حکایت دارد. با وجود افت ارزش سهام بسیاری از غولهای فناوری موسوم به «هفت شگفتانگیز» از ابتدای ۲۰۲۵، سهام مایکروسافت در این دوره بیش از ۸ درصد رشد کرده است که نشانگر اعتماد سرمایهگذاران به استراتژی غول ردموندی در عصر هوش مصنوعی است. سرمایهگذاران به مسیر آینده این شرکت در فراهم آوردن بستر ابری برای موج جدید هوش مصنوعی باور دارند.
پیشبینیها نشان میدهد که مجموعه خدمات هوش مصنوعی مایکروسافت در سال مالی پیشرو بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت، درآمدی که نه از فروش مدل، بلکه از فروش کاربردهای آن برای مشتریان شرکتی حاصل میشود.
هوش مصنوعی کالا میشود؛ نگاه متفاوت مدیرعامل مایکروسافت
نادلا که از سال ۲۰۱۴ سکان رهبری مایکروسافت را برعهده گرفته است، در دوران مدیریت خود کمک کرد تا شرکت وابستگی به فروش نرمافزار کامپیوتر را کاهش داده و کسبوکار رایانش ابری Azure را توسعه دهد. در حال حاضر بخش عمده درآمد این شرکت وابسته به بخش ابری و خدمات تجاری است و همانطور که گفتیم پیشبینی میشود که بسته محصولات هوش مصنوعی این شرکت حداقل ۱۳ میلیارد دلار درآمد سالانه داشته باشند.
نادلا برخلاف اوپنایآی، شریک هوش مصنوعی ردموندیها، در نگاه خود به این فناوری از رویای «هوش مصنوعی عمومی» (AGI) فالصه گرفته است. او در عوض معتقد است مدلهای زبانی بهمرور به کالا تبدیل میشوند و ارزش آنها کمتر از آنها کمتر از فروش اپلیکیشنهای مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکتها و دستیارهای دیجیتالی است که با تکیه بر این سیستمها ساخته میشوند.
به عبارت دیگر، اگر مدلهای زبانی را میتوان اجر و مصلاح جدید جهان فناوری بدانیم، آنچه با این مصلاح ساخته میشود یعنی دستیارهای دیجیتال، ابزارهای تصمیمگیری، پلتفرمهای خدماتی و راهکارهای کسبوکار محور، اهمیت اصلی را دارند.
وقتی بزرگترین شریک میتواند بزرگترین رقیب باشد
با وجود روابط عمیق مایکروسافت و اوپنایآی، این استارتآپ هوش مصنوعی میتواند بزرگترین رقیب بالقوه مایکروسافت در عصر هوش مصنوعی باشد. اوپنایآی در حال حاضر یک پلتفرم توسعهی مجزا راهاندازی کرده و خدمات خود را مستقیما به مشتریان سازمانی ارائه میدهد. سارا فرایر، مدیر مالی اوپنایآی، در مارس اعلام کرد که پروژهی دیتاسنتر Stargate، با حمایت مالی شرکتهایی چون سافتبانک، امکان استقلال بیشتر از مایکروسافت را فراهم خواهد کرد.
اوپنایآی همچنین فروشگاهی برای ابزارهای هوش مصنوعی ارائه کرده است و در تلاش است چیزی شبیه به اپ استور در جهان هوش مصنوعی را شبیهسازی کند.
با این حال، تحلیلگر گلدمن ساکس میگوید آرزوی تجاری اوپنایآی تا تبدیل شدن به واقعیت فاصله زیادی دارد اما مایکروسافت همین حالا آماده بهرهبرداری در مقیاس گسترده است.
منبع: پیوست