فلج ( ناتوانی جسمی )

اغلب مردم به علت نداشتن اطلاعات کافی در مورد فلج ،ترس زیادی از این بیماری دارند .و اغلب به این باور هستن که فرد وقتی که دچار بیماری فلج شده باشد دیگر حس لامسه ندارد یا هر توانایی های خود را از دست میدهد .حالا با ما در این مقاله میخوایم بیشتر درمورد فلج باهم اشنا شویم و باور های غلط را در ذهن مردم ازبین ببریم.پس با ما همراه باشید .

فلج ( ناتوانی جسمی )

در کل فلج یعنی ناتوانی در عضلات و اندام های مختلف بدن است و به شدت فلج بستگی دارد . در بعضی افرادبازه ی زمانی درمان کوتاه و موقت است ودر برخی بازه ی زمانی طولانی یا دائمی نیز میتواند باشد.البته این هم باید در نظر گرفته باشیم که شدت بیماری به نوع بیماری ، عوامل محیطی و شرایط بیمار را در نظر گرفت باشیم ، در اکثر مقالات به طور کلی در مورد بیماری ها گفته شده و بهتره که به پزشک متخصص مراجعه کنید : ( ویزیت متخصص داخلی در منزل )

 

عامل های اصلی و تاثیر گذارد در فلج ( ناتوانی جسمی )مانند:

-ممکن است مغزو نخاع در اثر تصادف یا یک بیماری اسیب دیده باشد و دیگر نتواند به قسمت های مختلف بدن پیام یا سیگنال مورد نظر را ارسال کند .

نخاع سیستم اصلی مغز است یعنی اگر پیامی از نخاع ارسال نشود نمی تواند دستور حرکت را به اعضای بدن دهد . وفقط توان ارسال احساسات را در قسمت های مختلف بدن را دارد .

و بیماری های انگشت شماری هستن که باعث فلج شود . یکی از ان بیماری ها دیابت است که اگر درمان نشود و فرد مراقبت های اصلی را رعایت نکند باعث اثر گذاری در سیستم عصبی اندام ها میشود و مشکلاتی در حرکت پاها ایجاد میشود و حتی ممکن از فرد پاهایش را نیز از دست دهد .

اگر ناحیه ای از بدنتان دچار ناتوانی جسمی شده است و نیاز به فیزیوتراپی دارد پس کلیک کنید : فیزیوتراپی در منزل

فلج چند نوع دارد؟

فلج در کل 5 نوع دارد .و حال میخواهیم با شایعترین نوع های فلج با هم اشنا شویم .

فلج اطفال:

فلج اطفال ، ازدسته ویروس های خطرناک است. که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را دچار میکند . این بیماری ناشی از عفونت با ویروس پولیواست .

آیا فلج اطفال بیماری واگیر دار است؟

این بیماری به طور مستقیم از طریق ترشحات حلق و بینی به اطرافیان سرایت میکند و به طور مستقیم از طریق ادرار یا مدفوع و وسایل مورد استفاده بیمار یا اب های الوده منتقل میشود .

ایا فلج اطفال درمان دارد ؟

بیمار در کودکان زیر 5 سال رایجتر است. این بیماری درمان خاصی ندارد و تعداد اندکی از پزشکان توانشتن این بیماری را در مان کنند و دوباره قدرت ماهیچه را باز گردانند. البته یکسری درمان های حمایتی هستن که میتوان انجام داد. مانند:

مصرف مسکن ها برای کاهش درد

مصرف پروتین ها و مایعات

استفاده از دستگاه تنفسی

استفاده از کمپسور اب گرم برای درد

علائم و نشانه های فلج اطفال چیست؟

از مهم ترین علائم بیماری میتوان به علائم زیر اشاره کرد:

-تب

-درد

-استفراغ

خستگی

-کمر درد و منقبض شدن عضلات

گردن درد ، پا درد

اگر در فرزنداتان این علائم وجود داشت حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

سالمندی دارید که افلیج است و یا ناتوانی جسمی دارد و شما نمیتوانید به آن رسیدگی کنید اصلا ناراحت نباشید : پرستار سالمند در منزل

فلج خواب یا بختک :

فلج خواب ، از اختلات خواب است که دررشته خواب شناسی و روانشناسی خواب ،مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد.فلج خواب،حالتی است که در این ذهن بیدار و بدن در خواب است .این فلج شدگی با حرکات سریع چشم ارتباط دارد . شخصی که دچار فلج خواب شده است . تمام ان در حال خواب و بیداری و هوشیاری دیده شده است ، و رویا میپردازد.

فلج بل یا فلج صورت :

فلج عصب زوج هفتم مغزی یا عصب صورتی منجر به فلج بلمی میشود . در این حالت عضلات صورت ،به صورت اتفاقی و به طور کوتاه مدت فلج میشود . فلج بل دارای مکانیسم التهابی است .

از علائم مهم ان میتوان به انقباض کوتاه مدت یک سمت صورت ، اشک ریختن ، سرارزیر شدن اب دهان اشاره کرد .

این بیماری در هر سنین و شرایطی رخ دهد ولی بیشترین امار در سنین 25 تا 45 سالگی است .

فلج مغزی :

فلج مغزی به مجموعه اختلالات در گفتار، دیدن ،شنیدن،و تفکر ...است. که به دلیل اسیب به مغز ، نخاع وسیستم عصبی بروز میکند .و این بیماری در افراد تا اخر عمرشان همراه انان است .بیماری های مانند :(تولد بیش از 37هفته بارداری)، ژنتیک،بیماری های مادر ،وبرخی سندروم های کروموزومی ،عفونت ها در دوران بارداری ممکن است نوزاد در جنین روند طبیعی رشد را طی نکند. درحین تولد در اثر خونرسانی به مغز نوزاد یا وارد کردن ضربه و صدمات یا تشنج ها ممکن از نوازاد دچار فلج مغزی شود .

علائم فلج مغزی در اطفال

درد در عضلات

اختلال تنفسی

انحنای ستون فقرات

مشکلات گفتار و شنیداری

مشکلات روده و مثانه

ناتوانی ذهنی

اختلال حرکتی در اعضای بدن

تشنج ها

اگر در کودکتانم این علائم را دیدید . حتما نشانه ی فلج مغزی نیست . ولی برای اطمینان سلامت کودکان حتما به پزشک مراجع کنید.

انواع فلج های مغزی

اسپاستیک:

این نوع از رایجترین گونه های فلج مغزی است . در این نوع عضلات حرکتی را درگیر میکند. عضلات سفت و منقبض میشود و به حالت خم درمی اید که دیکه صاف نمیشود. وکودک نمیتواند دست وپای خود را حرکت دهد.

اتاکسیک:

در این مخچه ی مغز اسیب میبیند و حرکات غیرپیش بینی و تند است.این نوع از نادر ترین شیوع های فلج است .که باعث عدم تعادل در حرکات چشمی و راه رفتن میشود.

اتتوئید:

فلج اتتوئید بدون بدون ارادهشروع به منقبص شدن میکندو حرکات ناهماهنگبی قاعده ای هستن

مثل بی اراده شدن در حرکات بدن،نوشتن ، خوردن،صحبت کردن.. میشود.

ترکیبی یا مختلط:در این نوع مخلوطی از سه نوع قبلی فلج مغزی هست، ترکیبی از فلج اسپاستیک،اتتوئید،اتکسیک را شامل میشود.

که فرد مبتلا مشکل در حفظ تعادل ، مشکل در حواس شنیدن ودیدن دارد.

نتیجه ی مقاله

انواع فلج ممکن است برای هر کس پیش بیاد و بستگی به شرایط بیماری و شناخت شما از بیماری باشد و نیازی به ترسیدن نیست

وبرای کنترل بیماری از متخخص کمک بگیرید وتوصیه ها و عمل کردن به توصیه های پزشک بشار ضروری است.

 

ارسال نظر