تفاوت vpn با vps چیست؟

اگر دوست دارید تفاوت بین VPN و VPS را بدانید این مطلب به شما کمک می‌کند. در بستر وب و در دنیای اینترنت معمولاً این دو مفهوم توسط مردم به اشتباه گرفته می‌شوند. در حالی که نکته مشترکی هم بین آن‌ها وجود ندارد. VPS مخفف Virtual Private Server است، در حالی که VPN مخفف Virtual Private Network است.

تفاوت vpn با vps چیست؟

 در ادامه مطلب می‌توانید با کاربردهای متنوع هر کدام از این مفاهیم آشنا شوید. علاوه‌بر این با یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه‌دهنده vps در ایران نیز آشنا خواهید شد. 

VPN چیست؟

امروزه کمتر کسی وجود دارد که نداند وی‌پی‌ان چیست و چه کاربردی دارد. با وجود محدودیت‌های اینترنتی که برای کاربران ایرانی لحاظ شده است. استفاده از VPN  یکی از نیازهای روزمره برای ماست. با این حال یک VPN چگونه کار می‌کند؟ 

همان‌طور که می‌دانید اتصال کاربران به اینترنت و نمایش نتایجی که آن‌ها جستجو می‌کنند از طریق IP‌ها  اتفاق می‌افتد. موتورهای جستجو از طریق آدرس IP موقعیت جغرافیایی جستجو‌کننده را متوجه می‌شوند. این امر ممکن است باعث جلوگیری از گردش آزاد در اینترنت بشود. در این شرایط است که VPN‌ها کاربرد خود را نشان می‌دهند.

VPN یک شبکه خصوصی مجازی است که بر  روی سرورهای اختصاصی ایجاد می‌شود. در واقع VPN همانند یک تونل خصوصی عمل می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق سروری که در نقطه دیگری از جهان قرار دارد، یک اتصال خصوصی و امن به اینترنت داشته باشند. در نتیجه، موقعیت مکانی، IP و فعالیت کاربران در حین وب‌گردی پنهان می‌ماند.

علاوه‌بر این، جالب است بدانید که تمامی داده‌های ذخیره شده در سرویس‌های VPN رمزگذاری شده است. بنابراین، در صورت بروز هر مشکلی، هیچ‌کس نمی‌تواند به داده‌ها و اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد. 

اگرچه ‍VPNها از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند، اما نسخه‌های رایگان فیلترشکن‌ها امروزه در همه جا در دسترس هستند. این نسخه‌ها غیرقابل اعتماد و کند هستند. زیرا از یک طرف بسیاری از افراد به طور همزمان به آن متصل می‌شوند و از طرف دیگر محدودیت کاربری مانند نسخه‌های پولی وجود ندارد.

VPS چیست؟

سرور خصوصی مجازی یا (VPS) یک کامپیوتر است،  شبیه به کامپیوتری که در خانه از آن استفاده می‌کنید. شما می‌توانید انواع مختلفی از نرم‌افزارها را بر روی آن نصب و اجرا کنید. مهم‌ترین و متداول‌ترین کاربرد یک VPS برای میزبانی سایت‌ها، برنامه‌ها و سایر خدمات می‌باشد. سرور مجازی را می‌توانید با هر میزان از منابع که دوست داشتید پیکربندی کنید. VPS به شما امکان می‌دهد هر کاری را که نیاز دارید انجام دهید.

یک سرور  مجازی به صورت آنلاین میزبانی و پشتیبانی می‌شود و یک سیستم عامل اختصاصی را اجرا می کند. سرور اصلی با استفاده از فناوری مجازی‌سازی به چندین کانتینر مجازی تقسیم می‌شود که هر کدام به طور مستقل از بقیه، با رم و فضای دیسک خاص خود عمل می کنند. هر یک از این واحدها به عنوان یک سرور خصوصی برای یک کاربر‌نهایی کاربرد خواهد داشت.

تفاوت های سرور مجازی و VPN 

عمده‌ترین تفاوت سرور مجازی و VPN در گروه مخاطبان آن‌هاست.  امروزه وی پی ان‌ها در زندگی همه ما کاربرد دارد و نبود آن‌ها اختلالات بزرگی را در زندگی ما به وجود می‌آورد. با این حال یک سرور مجازی تنها ممکن است برای کسب‌و‌کارها و مشاغل آنلاین تریدرها و گیمرها کاربرد داشته باشد. 

یک VPN در درجه اول ویژگی‌های امنیتی نظیر رمزگذاری، تونل‌سازی و پنهان کردن IP را برای شما انجام می‌دهد. علاوه‌بر این همان‌طور که می‌دانید یک VPN به شما امکان می‌دهد با تغییر آدرس IP خود، محدودیت‌های جغرافیایی و تحریم‌های بین‌المللی را دور بزنید.

در مقایسه با آن یک VPS بر امنیت داده ها کمتر تمرکز دارد و بیشتر روی میزبانی وب متمرکز است، به این معنی که سرور شما ممکن است در برابر حملات آسیب‌پذیر باشد؛ اگر چه با  خرید یک هاست با‌کیفیت نیازی به نگرانی در مورد این موضوع نیز وجود نخواهد داشت. 

خبر خوب این است که می‌توانید به طور موثر از VPN و VPS با هم استفاده کنید. با یک VPS قدرتمند سایت خود را راه‌اندازی کنید و با  یک VPN می‌تواند امنیت و حریم خصوصی بیشتری برای خود ایجاد کنید.

کدام یک موثرتر است؟ VPN یا VPS؟

اگر بخواهیم VPN و VPS را با هم مقایسه کنیم لازم است بگوییم که vps‌ها با توجه به اینکه با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند، کنترل بیشتری را بر محیط سرور به کاربر ارائه می‌دهند و علاوه‌بر این سرعت بالاتری را برای وب‌سایت ایجاد می‌کنند. در نتیجه سرعت بیشتر به احتمال زیاد ترافیک سایت نیز به صورت طبیعی بهبود خواهد یافت. همه این موارد به نوعی می‌تواند پیشرفت یک کسب‌و‌کار را تضمین کند.

برای استفاده از VPN  قیمت کمتری را می‌پردازید اما کنترل کاملی نیز بر یک سرور اختصاصی نخواهید داشت. با این حال اطلاعات شما رمزگذاری و محافظت خواهد شد. در این شرایط امنیت بیشتری در برابر حملات هکری خواهید داشت و اطلاعات کاربران سایت شما نیز محرمانه خواهد بود.

یکی از کاربردهای نوین VPS‌ها در دنیای ترید است. امروز خرید سرور مجازی خارجی با هدف حضور در بازارهای مالی به یکی از پرفروش‌‌ترین سرویس‌های شرکت‌های هاستینگ تبدیل شده است. برای مثال افراد با خرید سرور مجازی فنلاند و یا خرید سرور مجازی انگلیس تمامی فعالیت‌های مالی خود را از طریق یک سرور خارجی انجام می‌دهند و به این شکل تحریم‌های موجود را بی‌اثر می‌کنند.

اما ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که بهترین سرور مجازی یا VPS را از کجا می‌توان تهیه کرد. شرکت هاست ایران یکی از بهترین شرکت‌های فعال در این زمینه است، که شما می‌توانید برای تهیه VPS  داخلی و خارجی به آن اعتماد کنید. می‌پرسید چرا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بهترین VPS را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت هاست ایران با بیش از ۱۰ سال سابقه موفق در زمینه ارائه انواع خدمات هاستینگ، امروزه یکی از بهترین شرکت‌های ایرانی در این زمینه است. سرویس‌های ارائه شده در هاست ایران معمولاً با ویژگی پرداخت به میزان مصرف و با پشتیبانی بلند مدت به کاربران ارائه می‌شود. علاوه‌بر این سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پیکربندی شده در سرورهای هاست ایران به بهترین شکل تنظیم شده‌اند. 

شما می‌توانید با انتخاب سرور مجازی ابری هاست ایران یک سایت بهینه از نظر سرعت و امنیت داشته باشید. VPS‌های ارائه شده در این شرکت  تمامی نیازهای کسب‌و‌کار شما به خدمات هاستینگ را به صورت کامل برطرف می‌کند.

از دیگر مزایای اعتماد به شرکت هاست ایران می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • امکان تهیه سرور مجازی در داخل و خارج از ایران در لوکیشن‌های متنوع
  •  ارائه پلن‌های قیمتی متنوع
  • امکان شخصی‌سازی سرویس‌ها با توجه به کسب‌و‌کار

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم پشتیبانی هاست ایران نیز در ارتباط باشید. 

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب به خوبی متوجه شدید که تفاوت اصلی VPN و VPS  در چیست. کاربرد وی پی ان در واقع تنها حفظ امنیت اطلاعات شما در هنگام جستجو در اینترنت است اما VPS سرویسی است که توسط یک شرکت میزبان به منظور میزبانی وب سایت یا برنامه ارائه می‌شود. اگر چه از سرور مجازی برای اتصال به اینترنت نیز می‌توان استفاده کرد، اما تضمینی برای امنیت اطلاعات شما در آن وجود ندارد. 

 

ارسال نظر