بهترین زمان تعویض قطعات یدکی در خودروهای MVM و KMC

بهترین زمان تعویض قطعات یدکی در خودروهای MVM و KMC

امروزه در صنعت خودرویی کشورمان، تمام چینی سواران وافرادیکه سروکارشان به نحوی با خودروهای چینی است،به خوبی واقف هستند که نگهداری اصولی ازخودرو وقطعاتش،یکی از بزرگترین دغدغه های ذهنی آنهاست وتعویض یا تعمیرقطعات ، سهم بزرگی از نگرانی آنها را دربرمیگیرد.در این میان خودروهای تولیدی دو کمپانی  MVM  و KMC  به خاطرکیفیت مناسب مونتاژ، طراحیهای به روز و قیمت های مقرون به صرفه ، توانسته اند طرفداران زیادی را در بازار ایران کسب کنند.

ما اینجا سعی کردیم به زبان ساده و کاربردی، بگیم چه زمانی برای تعویض لوازم یدکی خودروهای چینی و بعضی از قطعات مصرفی و مهم ماشین‌ ها مناسبه تا عمر ماشین بیشتر بشود.

 

زمان بندی تقریبی حیاتی ترین قطعات مصرفی دراین خودروها:

در ادامه قصد داریم دراین بخش به تفکیک ، مناسب ترین زمان را برای تعویض قطعات مصرفی و فنی این خودروها به همراه نکاتی کاربردی درموردشان اشاره کنیم:

 

 

 

نام محصول

طول عمر مفید (برحسب کیلومتر)

لنت ترمز جلو

25-45 هزار

روغن موتور

5 هزار

فیلتر هوا

10 هزار

تسمه دینام

40 هزار

شمع ها

25-30 هزار

تسمه تایم

60 هزار

کمک فنرها

60 هزار

سنسور اکسیژن

150 هزار

کاتالیزور

60 هزار

لاستیکها

40 هزار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکات برجسته درباره ی قطعات مصرفی:

- درهنگام تعویض روغن موتور، حتما نسبت به تعویض فیلترروغن نیز اقدام نمایید.

- سنسور اکسیژن معمولاً تا حدود ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید داره، اما در صورت بررسی و تأیید سلامت توسط کارشناس متخصص، می‌تونه همچنان بدون نیاز به تعویض به کار خودش ادامه بده.

- درمورد کمک فنرها باید خاطرنشان کرد که در صورت رانندگی در جاده های پر از دست انداز و ناهموار و رانندگی ناسالم، بهتراست هر 30 هزار کیلومتر یکبار توسط تکنسین جلوبندی ساز بازدید و بررسی شود.

 

26

موارد ضروری درمورد سیستم ترمز:

یکی از معمول ترین نشانه های تمام شدن لنت ترمز، شنیدن صدای سوت است که به گوش رانندگان آشناست. اما اگر بخواهیم بطور کارشناسی شده تر به این موضوع بپردازیم، میتوان به هشدارهای زیر اشاره کرد:

الف ) کاهش حجم لنت که باید بصورت چشمی بازدید شود.

ب) کاهش کیفیت ترمزگیری در سرعت بالا که توسط راننده احساس می شود.

ج) سوختگی سطح تماس دیسک با لنت که خرابی دیسک را اعلام میکند.

د) ایجاد خطوطی با عمق 0.5 میلیمتر در طول سطح دیسک که بصورت چشمی مشاهده میشود.

ه) مشاهده ی لبه هایی با عمق بیشتراز 0.1 میلیمتر در محیط بیرونی دیسک که نشانگر سایش سطح دیسک است و عامل مهمی در کاهش کیفیت ترمزگیری به شمار می رود.

27

نکات بسیار مهم برای افزایش عمر مفید قطعات گیربکس های CVT  و AT:

جهت بهبود کیفیت تعویض دنده در گیربکس های CVT وافزایش عمر مفیدشان توصیه میشود در هنگام رانندگی با سرعت فراتر از  110کیلومتر و نیز در سربالاییها و گردنه ها ، راننده از تایپ رانندگی تیپ ترونیک یا همان دستی استفاده کند و مهمترین نکته دراین مورد این است که روغن گیربکس را هر 30 هزار کیلومتر حتما تعویض نمایند.

ضمناً شرکت سازنده‌ی این گیربکس‌ها تأکید اکید کرده است که در صورت گیر کردن خودرو در شرایط جوی نامساعد از قبیل گل یا برف، راننده برای خارج‌ کردن خودرو حتماً از یدک‌کش یا امداد خودرو کمک بگیرد.

در گیربکس های AT نیز در توقفهای بیش از سه دقیقه بهتراست دنده در حالت N قرار گیرد ولی در زمانهای پایین تراز آن به هیچ وجه توصیه نمیشود که سلکتور دنده تغییرحالت دهد و جهت توقف خودرو ، فقط باید به پدال ترمز اکتفا گردد.

28

علائم خرابی قطعات کلیدی در جلوبندی:

1) بوش طبق: ایجاد صدای تق تق در دست اندازها ، سایش نامتقارن لاستیک ها

2) کمک فنر: نشتی روغن از کمک فنرها،کاهش کنترل خودرو در پیچ ها و تکان های غیرعادی خودرو

3) سیبک طبق: لقی در فرمان خودرو ، صدای تقه در هنگام چرخش فرمان

4) سیبک فرمان: بازی زیاد در فرمان ، کشیدگی خودرو به یک طرف

بررسی استانداردهای سرویس دوره ای

انجام سرویس دوره ای و منظم خودرو از جمله تعویض روغن در بازه ی مسافتی  5هزار کیلومتر و تعویض ضدیخ همراه با ترموستات آب سالانه و یا زیر 40 هزار کیلومتر، باعث سالم ماندن قسمت موتوری خودرو میشود و درکنار آن بهتراست درهر نوبت مراجعه به تکنسین سرویس روغن ، کارهای بازدید از رادیاتور آب ، شلنگ های انتقال آب و نشتی روغن حتما کنترل گردد.

با توجه  به وضعیت جاده های شهری موجود در کشورمان توصیه میشود که هر10هزار کیلومتر یکبار،سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو از جمله سیبک طبق، سیبک فرمان، بوش طبق و... توسط کارشناس جلوبندی ساز یا میزان فرمان بررسی شده وعلائمی چون سایش لاستیک خودرو ، کشش فرمان و نشتی روغن کمک فنرها چک شوند و درصورت بروز عیب یا روغن ریزی ، نسبت به تعویض قطعه ی معیوب اقدام شود وعلاوه برموارد فوق، سیستم عقب بندی و لنت ها و بلبرینگ چرخها نیز توسط همان کارشناس مورد ارزیابی وتست قرار گیرد. 

 

نتیجه گیری:

در نهایت میتوان گفت رانندگان این خودروها با در نظرگرفتن چند نکته ی ساده از جمله چک کردن نشانگرهای روی صفحه ی داشبورد، مطالعه ی دقیق دفترچه راهنمای خودرو ومهمترازهمه توجه به صداهای غیرمعمول ، نشتی ها و سایش ها از وقوع مشکلات جدی تر و هزینه های سرسام آور پیشگیری کنند، البته نوع رانندگی افراد و سلامت جاده ها و معابر شهری را نیز میتوان دراین مساله دخیل دانست  و توصیه میشود که با چکاپ منظم و آگاهی از موعد سررسید سرویسهای ادواری و مشاوره گرفتن از کارشناسان و متخصصان نمایندگیهای مجاز، از خودرویتان به نحو احسن مراقبت کرده و با خیالی آسوده،لذت رانندگی را دو چندان نمایید.  

 

 

ارسال نظر