فروش خودروهای چینی در اروپا دو برابر شد
فروش خودروهای برقی و بنزینی چینی در اروپا زیر سایهی تعرفههای سنگین دو برابر شد.

به گزارش کلیک اتحادیهی اروپا سال گذشته با اعمال تعرفههای سنگین، تلاش کرد جلوی سیل واردات خودروهای برقی ساخت چین را بگیرد. بااینحال، خودروسازان چینی مسیر دیگری را برگزیدند.
بهجای عقبنشینی، شرکتهایی مانند BYD، جیلی و SAIC با اتخاذ استراتژی جدید، نهتنها در برابر فشارها مقاومت کردند، بلکه سهم خود از بازار خودرو اروپا را دو برابر افزایش دادند.
در مواجهه با تعرفههایی که تا ۳۵ درصد بر خودروهای برقی وضع شده، تولیدکنندگان چینی صادرات خودروهای هیبریدی و بنزینی را افزایش دادند؛ مدلهایی که مشمول تعرفههای هدفدار نمیشوند.
چینیها تمرکز بیشتری روی بازارهای جنوب اروپا از جمله ایتالیا و اسپانیا داشتند؛ کشورهایی که سلطهی برندهای آلمانی و فرانسوی در آنها کمتر از مناطق شمالی است. نتیجهی این رویکرد، قابلتوجه بود.
طبق آمار مؤسسهی JATO Dynamics، برندهای چینی در آوریل (فروردین و اردیبهشت) توانستند ۴٫۹ درصد از بازار خودروهای نو اتحادیهی اروپا را در اختیار بگیرند؛ عددی که نسبتبه سهم ۲٫۴ درصدی در بازهی مشابه سال گذشته، جهشی چشمگیر محسوب میشود. این رشد معادل فروش ۵۳ هزار دستگاه خودرو تنها در یک ماه است.
رشد فروش فقط به مدلهای غیربرقی محدود نبود؛ بلکه برخلاف انتظار، فروش خودروهای برقی ساخت چین با وجود تعرفهها، افزایش پیدا کرد است. آمارها نشان میدهد که فروش این خودروها در آوریل (فروردین و اردیبهشت) ۵۹ درصد رشد داشت؛ درحالیکه دیگر خودروسازان رشد ۲۶ درصدی تجربه کردند.