ایران خودرو، سازمان حمایت را تهدید کرد؛ قیمتها را افزایش می دهیم
معاون ایران خودرو اعلام کرده درصورتیکه قیمتهای جدید محصولات بهزودی ابلاغ نشود، هیئت مدیره خودش اقدام به تعیین قیمت خواهد کرد.

به گزارش کلیک با توجه به اینکه خودروسازان دیر زمانی است در انتظار تعیین تکلیف قیمت محصولاتشان هستند اما تعلل وزارت صمت و سازمان حمایت ، صبرشان را به سر آورده تا جایی که ایران خودرو سازمان حمایت را تهدید به تعیین قیمت از سوی خود کرده است.
این شرکت با ارسال نامهای به سازمان بورس، خبر تعیین نرخهای جدید قیمت خودرو در سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را اعلام کرده است.
بنا به اعلام این شرکت، سازمان حمایت نرخ جدید خودروها را به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ارسال کرده است اما وزارت صمت از ابلاغ نرخهای جدید خودداری میکند.
این در حالی است که سایپا نیز با ارسال نامه به نهادهای مسئول، خواهان بررسی مجدد قیمتها شده است.
در سالهای اخیر ایرانخودرو و سایپا از تحویل سری جدید محصولات خود به بازار خودداری و در عین حال این موضوع را انکار میکردند اما اکنون به توقف عرضه اذعان دارند.
ایرانخودرو در نامه ارسالی خود به سازمان بورس، اعلام کرده ادامه عرضه خودرو با نرخ فعلی امکانپذیر نیست؛ زیرا فروش خودرو با نرخ فعلی موجب افزایش زیان انباشته این شرکت میشود.
عرضه محصولات ایران خودرو در بورس منتفی است
در این خصوص سخنگوی شورای رقابت می گویدایران خودرو نمی تواند راسا برای محصولات خود قیمت اعلام کند از سوی دیگر، «حامد عاملی»، معاون وزیر صمت، از مخالفت این وزارتخانه با قیمتگذاری دستوری خبر داده است. به گفته او، اصلاحات قیمت خودرو در خرداد ۱۴۰۴ محقق خواهد شد. هنوز مشخص نیست وزارت صمت دقیقاً چه برنامهای برای تعیین قیمت خودروهای داخلی دارد.
بر اساس این گزارش سپهر دادجوی توکلی در مورد بحث اعلام قیمتهای جدید خودرو و این که آیا شرکت خودروساز راسا می تواند قیمت های جدید برای محصولات خود اعلام کند گفت: به صراحت در مصوبه 543 و اصلاحات بعدی آن، فرآیند کارشناسی و کشف قیمت و ابلاغ قیمت آمده است و عدول از آن مسلماً تخلف محسوب میشود. آن فرآیند باید طی شود و توسط تنظیم گر فنی که وزارت صمت است، این قیمتها به خودروسازها ابلاغ شود.
وی افزود: البته درخصوص رفتار تنظیم گر فنی حتماً نکاتی وجود دارد، کم و کاستیهایی وجود دارد، خود شورا هم راجع به این قضیه نکات و انتقادها و پیشنهادهایی دارد، در چندین مورد از تنظیم گر فنی دعوت کرده است که کار را کارشناسی کنند و آن نقاط ابهام را برطرف کنند. اما رفتار تنظیم گر فنی به هیچ عنوان مجوزی برای عدول از آن مصوبه 543 نخواهد بود.
به گفته وی در بحث تعیین قیمت های جدید، مطابق روال قانونی، باید از شورای رقابت فرمول اصلی داده شود و بعد در سازمان حمایت قیمت دربیاید و بعد هم وزارت صمت ابلاغ کند.
توکلی در پاسخ به این سوال که ایران خودرو اعلام کرده که محصولاتش را در بورس کالا عرضه خواهد کرد آیا از نظر شورای رقابت این اقدام قانونی است؟ گفت: خیر، مصوبه 543 کماکان جاری است تا شورا تصمیم جدیدی نگرفته تصمیم قبلی جاری خواهد بود.
وی با تاکید بر این که شورای رقابت درصورت عرضه خودرو در بورس کالا حتما برخورد خواهد کرد گفت: به هر ترتیب به مراجعی که در حقیقت اختیار و ضمانت اجرایی دارند حتما این موضوع منعکس میشود و خواسته میشود که برخورد شود.
بر اساس این گزارش آخرین تغییر قیمت خودروهای داخلی به آذر ۱۴۰۲ بازمیگردد.
از آن زمان تاکنون، خودروسازان سعی کردند با افزایش برخی آپشنها، قیمت خودروها را افزایش دهند؛ برای مثال اضافه شدن الزامات استاندارد ۸۵ گانه یا سیستم هشدار نبستن کمربند (SBR) قیمت خودروهای داخلی را افزایش داده است؛ بنابراین آنها خواهان افزایش قیمتها در شرایط کنونی هستند.
بخشنامههای فروش اخیر خودروسازان بیانگر این نکته است که خودروسازان موعد تحویل محصولات خود را به پاییز و زمستان ۱۴۰۴ موکول میکنند؛ زیرا امیدوارند نیمه اول ۱۴۰۴، قیمتها افزایش یابد.
حال باید دید وزارت صمت و سازمان حمایت در این تنش ایجاد شده چه مسیری را در پی خواهند گرفت. اگر قیمتها افزایش نیابدخودروسازان عرضه را متوقف خواهند کرد و قیمتها در بازار صعودی میشود همچنین امکان دارد بخشی از نیروهای خودروسازان در این بین تعدیل شوند. در سوی دیگر، افزایش قیمتها به نابودی بیشتر قدرت خرید مصرفکنندگان منجر میشود.