میزان فروش نفت در بودجه 1401 چقدر پیش‌بینی شده است؟

میزان فروش نفت در بودجه 1401 روزی 1.2 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است.

میزان فروش نفت در بودجه 1401 چقدر پیش‌بینی شده است؟

به گزارش ایلنا دولت باید برنامه مالی سال آینده کشور را در نیمه آ‌ذرماه به مجلس تحویل دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است در موعد مقرر یعنی 15 آذرماه، لایحه بودجه 1401 را به مجلسی‌ها تقدیم می‌کند. از دیگر وعده‌های میرکاظمی بستن بودجه بدون کسری است و گفته بودجه سال آینده غیرتورمی خواهد بود.

از روشن نبودن برجام تا افزایش 10 درصدی حقوق‌ها

در حالی شمارش معکوس تحویل برنامه مالی سال آینده آغاز شده که هنوز تکلیف مهم‌ترین عامل اثرگذار در اقتصاد ایران، یعنی مذاکرات برجام روشن نیست و می‌دانیم عدم احیای برجام و یا احیای آن به صورت مستقیم در برنامه مالی کشورمان و به ویژه میزان فروش نفت و درآمد حاصل از آن تأثیرگذار است. در واقع در شرایط حال حاضر، تعیین‌کننده‌ترین عامل اقتصادی برجام است.

تا امروز یعنی هشتم آذر تکلیف برخی از موضوعات مهم در بودجه سال آینده تعیین شده، به طوری که طبق گزارش‌های رسیده به ایلنا، بودجه سال آینده را بر مبنای فروش 1.2 میلیون بشکه نفت در روز بسته‌اند. هرچند هنوز آنچه که برای بودجه سال آینده نوشته شده نهایی نیست، اما وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه تحویل قطعی بودجه 1401 در 15 آذرماه است. همچنین در تبصره 12 بودجه سال آینده برای افزایش حقوق و دستمزدها ضریب 10 درصدی در نظر گرفته شده است.

ملاک بودجه، ارز 23 هزار تومانی

یکی از موضوعات مهم برنامه مالی دولت، نرخ تسعیر ارز است که طبق گفته یک منبع، محاسبات ریالی درآمدهای نفتی در بودجه 1401 با دلار 23 هزار تومانی محاسبه شده است. همچنین بودجه ارزی شرکت‌ها هم با همین نرخ در نظر گرفته شده، اما احتمالا تمام قیمت‌ها بر اساس ETS خواهد بود.

اما از دیگر موضوعات مهم و جنجالی بودجه سال آینده، تعیین تکلیف ارز ۴٢٠٠ تومانی است که تا به امروز یعنی هشتم آذرماه هنوز درباره ارز 4200 تومانی هم هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است، اما برای مابه‌التفاوت آن ملاک همان 23 هزار تومان است.

ارسال نظر