آشنایی با کاربردهای جالب لامپ های LED هوشمند

این روز ها صنعت نور و روشنایی آن چنان در حال پیشرفت قابل ملاحظه ای است که نمی توان در یک مقاله به همه آن پرداخت، اما در این مطلب به مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

آشنایی با کاربردهای جالب لامپ های LED هوشمند

به گزارش کلیک، اگرچه کمتر اهمیتی به این صنعت داده می شود، اما این فناوری همگام با دیگر صنایع پا به مسیر پیشرفت نهاده است و آینده ای درخشان در انتظارش است.

  1. اتصالات

با وجود LED های جامع که در مسیر اصلی پیشرفت این صنعت قرار دارند، مرز بعدی در نور، کنترل است. اگر آن را هوشمند قلمداد کنیم یا آن را متصل فرض کنیم یا هر آن چه که دوست دارید، نکته این جاست که چراغ های خود را می توانید کنترل کنید! دیممرس ها و سنسور ها برای سالیان سال در اختیار ما بوده اند، اما چالشی که در حال حاضر پیش روی ما قرار دارد این است که آنها را پیچیده تر و حرفه ای تر کنیم، آن ها را برای برقراری ارتباط با دستگاه های دیگر تنظیم کنیم و مطمئن شویم که مردم آن ها را مورد استفاده قرار می دهند. صرفه جویی در انرژی تنها یکی از مزایای بالقوه است و این درحالی است که روشنایی هوشمند نیز می تواند امنیت بیشتری را برای ما به ارمغان بیاورد و راه را برای پیشرفت های آتی هموار کند.

۱۴۳۴۵۶۰۵۵۰_۱web

۲٫ اینترنت اشیا

اینترنت اشیا اصطلاح مورد استفاده برای توصیف زمانی است که در آن نه تنها فقط کامپیوتر و گوشی های هوشمند به اینترنت متصل نیستند، بلکه همچنین یخچال شما، فنجان قهوه شما، مانیتور نظارت بر فعالیت قلب شما و چراغ های LED به اینترنت متصل خواهند شد. نورپردازی یک شبکه ایده آل برای بهره برداری از خدمات اینترنت اشیا است، به این دلیل که در حال حاضر در سقف هر ساختمانی که نگاه کنید می توانید ردپایی از آن را مشاهده کنید. تنها به چند سنسور و یا دوربین دیجیتال و اتصال اینترنتی نیاز است تا شرایط از اینی که هست فوق العاده تر شود.

۱۴۳۴۵۶۰۶۷۱_۲web-1

۳٫ منابع روشنایی داخلی

از آنجا که منابع نور LED اغلب خیلی دیر به دیر نیاز به تعویض پیدا می کنند و نیز چون هیچ استاندارد خاصی برای آن ها به وجود نیامده است، تولید کنندگان به این عادت کرده اند که به جای طراحی لامپ های جدید در کنار لامپ های قابل تعویض، آن ها را در تجهیزات و لوازم به کار ببرند. اما اگر این لامپ ها در کوتاه مدت دچار مشکل شوند چه می شود؟ یا حتی اگر فناوری ها و ماژول های پیشرفته تر به بازار بیایند، چه بر سر آن ها می آید؟

سازمان هایی مانند Zhaga به دنبال رسیدگی به این مسئله طرح هایی ارائه کردند، اما ماژول های یکپارچه در حال تبدیل شدن به استاندارد روز جامعه هستند. واقعیت این است که مشتریان در حال حاضر چراغ های LED را در تجهیزات و لوازم خود می بینند و سوال این جاست که آیا در آینده از این که مشتریان ما نمی توانند منابع روشنایی تجهیزات خود را تعویض کنند، پشیمان خواهیم شد یا خیر!؟

۱۴۳۴۵۶۰۷۲۱_۳web

۴٫ فناوری های تامین نیروی جدید

تا به حال، لامپ های LED به طور معمول به همراه یک ماژول ارائه می شده اند که منبع برق اصلی را به حالتی تبدیل می کند که چراغ قابلیت استفاده از آن را داشته باشد. اما در حال حاضر فناوری های برق جدید در حال ورود به بازار هستند تا طیف وسیعی از مزایا را به مشتریان و کاربران ارائه دهند.

این ماژول ها اغلب اولین قسمت از یک سیستم روشنایی هستند که دچار آسیب می شوند، بنابراین برخی شرکت ها دیگر از آن ها در محصولات خود استفاده نمی کنند. Iviti یک لامپ با یک چیپ DC LED تولید کرده است که به هیچ وجه به چنین ماژولی نیار ندارد و Isotera (در تصویر مشاهده می شود) یک سیستم قدرت رسانی برای روشنایی با استفاده از یک هاب مرکزی به بازار ارائه کرده است که هر قطعه به طور مستقیم به یک کابل باس متصل می شود. آخرین نوآوری در این زمینه انتقال توان در بستر اترنت است که نیروی برق را از طریق کابل های داده و یا همان اینترنت فراهم می کند.

۱۴۳۴۵۶۰۷۵۷_۴web

۵٫ لامپ های جانبی

با توجه به مجله تایم، سال ۲۰۱۳ سال لامپ های LED لقب گرفته بود. می توان مدعی شد که مدت ها قبل، تولید کنندگان بعد از ارائه این محصولات به بازار، به این فکر افتادند که بعد از اشباع شدن بازارها با این محصولات با دوام، چه اتفاقی خواهد افتاد!؟

دو راه حل پیش روی آن ها است؛ یا این که با اضافه کردن فناوری های جدید به این محصولات، مانند اتصالات اینترنتی، تغییر رنگ و ... مزایای رقابتی به دست آورند و یا این که به کلی از صحنه رقابت و بازار خارج شوند. OSRAM، فیلیپس و سامسونگ همگی گزینه اول را امتحان کردند و سپس برای گزینه دوم وارد عمل شدند. OSRAM در حال فروش کسب و کار روشنایی عمومی خود است، فیلیپس نیز سر در گریبان خود فرو برده و سامسونگ نیز به کلی از انجام فعالیت در این زمینه منصرف شد!

۱۴۳۴۵۶۰۸۸۵_۵web-1

۶٫ دنیای بدون سیم!

این روز ها همه چیز به سمت بی سیم شدن و خلاص شدن از شر اتصالات سیمی می رود و قطعا کنترل روشنایی از این قاعده مستثنی نیست و به ویژه برای پروژه های مقاوم سازی جذاب و کاربردی است. علاوه بر سیستم های مبتنی بر فرکانس رادیویی، فناوری هایی مانند ارتباطات خط برق، با استفاده از خطوط برق اصلی، اطلاعات را هم از تجهیزات شما به بیرون منتقل می کنند و نیز اطلاعات را از بیرون به داخل تجهیزات شما ارسال می کنند. حتی کاربران برای استفاده از سیستم های کنترل سیمی سنتی به سمت تبلت ها و دیگر فناوری های بدون سیم روی آورده اند.

۱۴۳۴۵۶۰۹۴۱_۶web

۷٫ قناوری روشنایی بی ضرر

تأثیرات نور در تعیین چگونگی و کیفیت کار ما در محل کار بسیار تعیین کننده است. همچنین کیفیت یادگیری و نیز بهبود بیماران بسیار وابسته به این صنعت است. ظهور LED ها به معنی این است که تولیدکنندگان در تبدیل نظریه ها و دانش به تجهیزات و لوازم پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند و اکنون به این فکر افتاده اند که سلامتی انسان را در اولویت قرار دهند و در این باره به مطالعه و تحقیق بیشتری بپردازند.

۱۴۳۴۵۶۰۹۸۰_۷web

۸٫ مواد اولیه نوین

برنده جایزه نوبل، شوجی ناکامورا (در تصویر) از مصرف LED های آبی به سمت استفاده از LED های بنفش تغییر موضع داده است! LED های بنفش ناکامورا گالیم نیترید را به جای یاقوت کبود مورد استفاده قرار می دهند که بدین ترتیب نه تنها رنگ های بهتری از خود منتشر می کنند، بلکه بهره وری بیشتر و طول عمر بیشتری به ارمغان می آورند. محققان در دانشگاه منچستر می گویند رسانایی بالای گرافن برای منابع با دوام تر و کارامدتر بسیار تعیین کننده است و آن ها امیدوارند به زودی در بازار لامپ های LED گرافن را وارد کنند.

۱۴۳۴۵۶۱۷۶۹_۸-revolutionary-materials

۹٫ فراتر از نور

نورپردازی فقط در چراغ ها و لامپ ها خلاصه نمی شود. فناوری هایی مانند لای-فای (که مانند Wi-Fi، اما با استفاده از نور است) و موقعیت یابی داخلی (که موقعیت افراد را با استفاده از لامپ های LED و گوشی های هوشمند رصد می کند) هر دو بر بستر ارتباط نور مرئی کار می کنند. همان گونه که ذکر شد، کاربرد های صنعت روشنایی بسیار فراتر از چراغ ها و لامپ ها است.

ارسال نظر