برملا شدن راز میدان مغناطیسی پر قدرت سیاره مشتری

ناسا با ارسال فضاپیمای JUNO به مشتری سعی دارد پرده از راز میدان مغناطیسی عظیم این سیاره غول‌آسا بردارد. این فضاپیما به‌زودی به مشتری خواهد رسید و ارسال داده را آغاز می‌کند.

برملا شدن راز میدان مغناطیسی پر قدرت سیاره مشتری

به گزارش کلیک، چهار روز دیگر فضاپیمای جونوی ناسا با یکی از نیروهای منظومه شمسی یعنی میدان مغناطیسی افسانه‌ای مشتری ملاقات می‌کند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند چرا میدان مغناطیسی مشتری تا این پرقدرت است. یک نظریه عنوان می‌کند که در اعماق مشتری یک لایه هیدروژن فلزی تحت چنان فشاری قرار دارد که به‌عنوان یک رسانای الکتریکی عمل می‌کند. این امر زمانی که با چرخش سریع سیاره همراه می‌شود، این میدان مغناطیسی را تولید می‌کند. با ین حال دانشمندان می‌دانند که این میدان مغناطیسی ذرات ـ الکترونیک، پروتون و یون ـ را با سرعت نور از سطح خود شلیک می‌کند و یکی از پر تشعشع‌ترین مکان‌های منظومه شمسی را می‌سازد.

jupiter

ویدئوی جدید ناسا که میدان مغناطیسی مشتری را بررسی می‌کند، در تلاش است با عبارات ساده علت سربه‌مهر باقی ماندن میدان مغناطیسی مشتری را توضیح دهد و اینکه ناسا امیدوار است پرده از این راز بردارد.

میدان‌های مغناطیسی به‌خودی‌خود رازآلود نیستند. آن‌ها به‌طور گسترده موردمطالعه قرارگرفته‌اند و از قرن ۲۰ نظریه دینامو برای این میدان‌ها پذیرفته‌شده است.

jupiter1

بااین‌حال مشتری یک مساله متفاوت است. این غول گازی پوسته جامد ندارد و این‌گونه زمانی که فضاپیمای جونو به‌اندازه کافی نزدیک شود، قادر خواهد بود مطالعات و تصویربرداری‌هایی از این میدان مغناطیسی و منبع آن انجام دهد.

مشتری بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و بداخلاق‌ترین سیاره منظومه ما است. به همین دلیل جونو مجهز به یک زره تیتانیومی برای مقاومت در برابر این سیاره است. این فضاپیمای کوچک برای ۳۷ پرواز متوالی در ارتفاع کم بیش از هر زمان دیگر به مشتری نزدیک خواهد شد و با کمک تجهیزات تصویربرداری قوی به جمع‌آوری داده خواهد پرداخت و پیش از اینکه مشتری بر آن غلبه کند داده‌ها را به زمین ارسال خواهد کرد.

ارسال نظر