تلاش برای دسترسی همه افراد جهان به اینترنت

طبق گزارش ارائه شده توسط شرکت پرایس واترز هارس کوپرز (PwC)، متصل کردن ۴٫۱ میلیارد نفر به اینترنت در سراسر جهان موجب شده است که میزان نقدینگی در اقتصاد جهانی تا ۶٫۷ تیلیارد دلار افزایش پیدا کند که این رقم می‌تواند ۵۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان از فقر نجات دهد.

تلاش برای دسترسی همه افراد جهان به اینترنت

کلیک - این گزارش که با عنوان Connecting the world یا متصل کردن دنیا ارائه شده است، شامل ده مکانیسم برای متصل کردن افراد به اینترنت در سراسر دنیا است که توسط فیس بوک با مشارکت تیم مشاوران PwC گردآوری شده است.

اتصال هر فرد به اینترنت در سراسر جهان آن چنان که به نظر می‌رسد کار دشواری نیست. طبق گفته‌های شرکت مذکور، توان مالی نسبت به ایجاد زیرساخت مانع بزرگ‌تری است و در بیشتر نواحی جهان بزرگ‌ترین مانع در مقابل اتصال به اینترنت است. بیشتر از نه دهم مردم جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که زیر ساخت لازم برای اتصال به اینترنت وجود دارد، اما آکثر آن‌ها برای استفاده از اینترنت توان مالی ندارند.

برای ۶۶ درصد جمعیت جهان هزینه ۵۰۰ مگابایت حجم اینترنت، بیشتر از پنج درصد درآمد ماهیانه آن‌ها است که به معنای عدم توانایی مالی آن‌ها برای اتصال به اینترنت است. اما برخی از مردم تصمیم می‌گیرند علی رغم هزینه بالای اینترنت از آن استفاده کنند. در چین تنها ۲۲ درصد از مردم درآمد کافی را برای استفاده از اینترنت دارند. با این وجود ۴۶ درصد مردم این کشور در حال استفاده از اینترنت هستند، حتی اگر هزینه اتصال به اینترنت بالا باشد. اگر کسی دلایل کافی برای اتصال به اینترنت داشته باشد، می‌تواند هزینه آن را نادیده بگیرد.

در مقابل، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه زیرساخت‌ لازم برای اتصال همه افراد به اینترنت مهیا شده است و تنها مانع در مقابل اتصال به اینترنت، توان مالی مردم است. در کشورهای چین، برزیل و اندونزی، کابل‌های اینترنتی همه جا کشیده شده‌اند و امکان استفاده از اینترنت وجود دارد.

با این وجود، کاهش هزینه‌ها برای ایجاد زیرساخت در سراسر جهان آسان‌تر به نظر می‌رسد، زیرا زیرساخت می‌تواند با هزینه‌ای کمتر از هزینه‌های مورد نیاز ایجاد شود. در کشورهایی همانند اتیوپی، نیجریه و فیلیپین برای متصل کردن ۸۰ درصد مردم به اینترنت، قیمت اینترنت تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بهبود فناوری‌های حال حاضر برای اتصال به اینترنت و یا حداقل نصب تجهیزات کنونی در کشورهای در حال توسعه، برای کاهش بخش عمده‌ای از هزینه‌ها کافی خواهد بود. برای مثال هنوز در قسمت اعظمی از سیستم اینترنت همراه در جهان، از سرویس ۲G استفاده می‌‌شود که نسل دوم اینترنت همراه است؛ در حالی که نسل پنجم اینترنت یا همان ۵G نیز اخیرا ارائه شده است. در صورتی که این سیستم به سرویس‌های ۳G و ۴G ارتقا یابد، هزینه استفاده از اینترنت همراه کاهش می‌یابد. اما چنین اقدامی مستلزم صرف هزینه است. این صرف هزینه نه تنها باید از سوی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت همراه صورت گیرد، بلکه کاربران نیز باید برای خرید گوشی‌هایی که بتواند از این سرویس‌ها پشتیبانی کند، هزینه بیشتری صرف کنند.

۳۰۰۰

پهباد ۴G خورشیدی فیس بوک.

شرکت فیس بوک با پروژه Internet.org نیز تلاش خود را بر روی کاهش هزینه‌ها متمرکز کرده است. فیسبوک در این پروژه قصد دارد با مشارکت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در کشورهای در حال توسعه، دسترسی به اینترنت کم هزینه را ممکن سازد.

اقدامی با عنوان Zero rating (استفاده از اینترنت بدون پرداخت هزینه) که در راستای پروژه internet.org انجام شده است، تلاش می‌کند استفاده از برخی سایت‌ها را افزایش دهد. این اقدام این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که بتوانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از سایت‌هایی همچون فیس بوک و ویکی پدیا استفاده کنند. اما برخی از حامیان اصل بی طرفی نت (اصلی است مبتنی بر اینکه دولت‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی باید با همه انواع داده‌ها به نحوی یکسان برخورد کنند) همانند بِرنرز لی، این رویکرد فیس بوک را مورد انتقاد قرار می‌دهند. بِذنرز لی اذعان می‌کند که پاسخ او به این پروژه قطعا نه است. زیرا این سرویس برای شرکت‌هایی که ارائه دهنده آن هستند نوعی برند سازی اینترنت است نه ارائه اینترنت، و با این کار فقط سایت‌های خود را تبلیغ می‌کنند.

اما جاناتان تیت، سرپرست بخش مشاوره فناوری شرکت PwC نظر دیگری دارد و اینگونه استنباط می‌کند که پروژه فیس بوک در بلند مدت اقدامی ارزشمند است. وی افزود ارائه دسترسی به اینترنت محدود توسط پروژه Zero rating کافی نیست و دست اندرکاران این پروژه باید تلاش کنند تا این محدودیت را برطرف شود و کاربران بتوانند به تمام سایت‌های اینترنتی بدون محدودیت دسترسی داشته باشند و ارائه این خدمات به صورت اینترنت همراه، هم امر مهمی است.

تخمین‌‌های ارائه شده توسط شرکت Pwc در مورد منفعت بخشی این پروژه، بیانگر انگیزه سرمایه گزاری فیس بوک در پروژه internet.org است. در حالی که کاربران متصل به این سرویس بیشترین منفعت را خواهند برد، بخش ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای شرکت تخمین می‌زند که شرکت‌هایی همانند فیس بوک که ارائه دهنده این خدمات هستند، می‌توانند در طی پنج سال آینده ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کنند.

۱۲۳۳

بالونی که در پروژه Loon گوگل مورد استفاده قرار گرفته است.

اما این فناوری هنوز مستلزم این است که در سراسر جهان گسترده شود. نویسنده این گزارش تخمین می‌زند که برای ایجاد دسترسی به اینترنت برای جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری در جهان که هنوز از آن بی بهره هستند، تنها نمی‌توان به تقویت تدریجی سرویس‌های دسترسی به اینترنت متکی بود. در عوض باید از فناوری‌هایی متحول کننده که توسط شرکت‌هایی همانند گوگل توسعه یافته‌اند، استفاده کرد. برای مثال گوگل در پروژه Loon خود اکسس پوینت‌های اینترنت را بر روی بالون سوار کرده است. فیس بوک نیز در پروژه‌ای با استفاده از یک پهباد ۴G مجهز به لیزر با نام Aquila به گسترش دسترسی به اینترنت کمک کرده است.

منبع: theguardian

ارسال نظر