مهارت‌های پایه سواد دانش‌آموزان آسیب دیده است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از بروز آسیب‌های جدی در مهارت‌های سواد پایه دانش‌آموزان مثل مهارت خواندن و نوشتن در دوران آموزش مجازی خبر داد.

مهارت‌های پایه سواد دانش‌آموزان آسیب دیده است

به گزارش کلیک به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «به دلیل ویژگی‌ها و اقتضائات سنی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی و از طرف دیگر محدودیت‌های فضای مجازی، شاهد افت یادگیری، خصوصا در زمینه سواد پایه در اول ابتدایی هستیم. مهارت‌هایی که نیاز به نظارت حضوری معلم دارند؛ مانند مهارت نوشتن که جزو مهارت‌های پایه سواد محسوب می‌شوند، بیشتر از بقیه مهارت‌ها آسیب دیده‌اند.»

بیشتر بخوانید: بی‌سوادی دانش‌آموزان در دوران کرونا

حکیم‌زاده گفت: «در خیلی از پایه‌ها از جمله پایه اول، کاهش ۱۰ درصدی در ارزشیابی «خیلی خوب» را داشتیم و از آن طرف تعداد دانش‌آموزان «نیازمند تلاش» دوبرابر افزایش یافته است. این آمار‌ها برای ما خیلی نگران‌کننده است. برنامه «جبران و تثبیت یادگیری» را از تابستان سال گذشته آغاز کردیم و این برنامه توانست یک‌سری از کمبود‌ها را جبران کند. سپس مرحله دوم آن از بهمن سال ۱۴۰۰ شروع شد و تا خرداد سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.»

او تاکید کرد: «در حال حاضر تاکید بر آموزش‌های حضوری است، به این دلیل که زمان زیادی را از دست داده‌ایم و برای اینکه دانش‌آموزان آموزش‌های خود را دریافت کنند، حتما باید از این فرصت استفاده کنیم.»

وی گفت: «در تلاشیم برای آینده روی مدل یادگیری ترکیبی کار کنیم تا بتوانیم در کنار آموزش حضوری از امکاناتی که فضای فناوری برای غنی‌سازی یادگیری و تنوع بخشیدن به منابع یادگیری و ایجاد ارتباط بیشتر و مداوم با ذی‌نفعان آموزش از جمله خانواده‌ها فراهم می‌کند، استفاده کنیم. به یک مدل پساکرونا فکر می‌کنیم تا در سال تحصیلی آینده مدنظرمان باشد. در حال حاضر با توجه به اینکه قسمت اعظم سال را دانش‌آموزان در فضای مجازی سپری کردند، آموزش‌های حضوری در اولویت ماست.»

گفتنی است بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ تمامی مدارس حضوری شده‌اند.

بیشتر بدانید: برگزاری کلاس جبرانی تابستانی مدارس به‌جای افزودن به سال تحصیلی

ارسال نظر