احتمال وقوع جنگ هسته ای وجود دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، وقوع جنگ هسته ای را با گذشت بیست روز از آغاز جنگ روسیه با اوکراین محتمل دانست.

احتمال وقوع جنگ هسته ای وجود دارد

روسیه در جنگ با اوکراین از سلاح هسته ای استفاده می‌کند؟

در حالی که وارد بیستمین روز از حمله نظامی ارتش روسیه به اوکراین شده‌ایم، کاخ سفید بار دیگر با تکرار تهدید‌های مقامات آمریکایی علیه چین و روسیه، مدعی شد در صورتی که پکن به مسکو کمک کند، با پیامد‌های سنگینی مواجه می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل نیز مدعی شد که احتمال دارد در بحبوحه تنش‌ها میان اوکراین و روسیه، درگیری هسته ای اتفاق بیفتد.

روسیه اعلام کرده است حمله به اوکراین با هدف غیرنظامی کردن دونباس و دور کردن تهدیدات نظامی آمریکا و ناتو از مرز‌های روسیه و به درخواست رؤسای‌جمهور دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انجام شده است.

روسیه هشدار داده که کاروان‌هایی با تسلیحات خارجی در اوکراین «هدف‌های قانونی» خواهند بود. صدر اعظم آلمان در سفر به ترکیه مدعی شد روسیه در جهان منزوی شده است و اوکراین باید توانایی دفاع از خود را پیدا کند.

آمریکا و غرب با دادن وعده‌هایی به اوکراین مبنی بر عضویت اوکراین در پیمان ناتو، نیرو‌های نظامی‌شان را در اروپای شرقی و تا نزدیکی مرز‌های روسیه آورده و این موضوع بهانه‌ای تحریک‌امیز برای مسکو شد؛ آن‌ها همچنین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقامات و مؤسسات روسی وضع کرده‌اند.

وزیر امور خارجه تایوان اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه گذشته اذعان کرده که اتحادیه اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه رسیده است.

اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات اخیر کشور‌های غربی گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه‌مدت به خطر بیندازد.»

وزرای کشاورزی گروه ۷ ، نگرانی خود را در مورد تأثیرات جنگ بر امنیت غذایی ابراز کردند. پایگاه «اوپن دموکراسی» مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی را افزایش فروش سلاح دانسته است.

بیشتر بدانید: در گوشی‌های اندرویدی اوکراین، سیستم هشدار حملات هوایی فعال شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر