هواپیمای خورشیدی دنیا را بدون توقف در می‌ نوردد

در افسانه‌های یونان باستان آمده است ایکاروس فرزند دایدالوس تنها فردی بود که بر خلاف هشدارهای پدرش جرات کرد با استفاده از پال‌های ساخته شده از پر و موم تا نزدیکی خورشید پرواز کند. اما گرمای خورشید موم بال‌هایش را آب کرد و او سقوط کرد و جان خود را از دست داد. این داستان به معنای این است که نباید قدرت خورشید را دست کم گرفت.

هواپیمای خورشیدی دنیا را بدون توقف در می‌ نوردد

به گزارش کلیک، ما می‌توانیم از این منبع فوق العاده بی انتهای انرژی کاملا بهره مند شویم، از انرژی غیر مستقیم مانند انرژی برق آبی و ذخایر سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ گرفته تا انرژی مستقیم خورشیدی که همان انرژی پاک خورشیدی است.

پروژه Solar pulse یا نبض خورشیدی، پرواز یک هواپیما دور دنیا با استفاده از انرژی خورشیدی بدون استفاده از حتی یک قطره سوخت و بدون توقف است. انجام این کار چالش واقعا بزرگی است. در حالی که ماموریت این هواپیما هنوز به پایان نرسیده است، تیم تحقیقاتی ثابت کرده است که انرژی‌های تجدید پذیر هم در روز و هم در شب منابع انرژی قابل اعتمادی هستند. این پروژه قدمی مهم برای استفاده از انرژی‌های پاک در آینده است.

تیم تحقیقاتی پروژه نبض خورشیدی برای گسترده‌تر کردن استفاده از این فناوری باید بر همان چالش‌هایی غلبه کنند که محققان در زمان پروژه حمل و نقل با استفاده از سوخت با کربن کم با آن‌ها مواجه بودند. طرح راه حل‌هایی برای غلبه بر این مشکلات شایان توجه است

مساله مهم این است که این پروژه باید از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. موضوع تنها فناوری و شرکای اجرا کننده طرح‌های ابتکاری مرتبط با این پروژه نیست، تیم تحقیقاتی این پروژه باید در حیطه‌های مختلف پیشرفت کنند. حداکثر کردن قدرت سلول‌های خورشیدی، ادغام انرژی خورشیدی با سیستم‌های برقی، استفاده حداکثری از قدرت انرژی خورشیدی و ذخیره انرژی خورشید برای استفاده در شب، فعالیت‌های لازمی هستند که دانشمندان باید برای محقق شدن این پروژه، آن‌ها را انجام دهند.

AP_775346645342

آغاز پروژه Solar impulse 2 در جولای ۲۰۱۵ در یکی از فرودگاه های هاوایی

محققان برای ذخیره انرژی خورشیدی از باتری‌هایی به وزن ۶۳۳ کیلوگرم در هواپیما استفاده کرده‌اند که بیش از یک چهارم کل وزن هواپیما است. بنا براین به حداقل رساندن مصرف انرژی و میزان اتلاف آن تنها مسأله مهم برای به حداکثر رساندن تولید انرژی و ظرفیت ذخیره است. در نتیجه سلول‌های خورشیدی هواپیما و موتورهای آن در بهره وری انرژی بهترین عملکرد را خواهند داشت.

واضح و مبرهن است که دستیابی به سیستم انرژی پایدار مستلزم عمل و پیشرفت در زنجیره ارزش (مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام می گیرد تا به خلق ارزش منجر شود) است. از تولید انرژی گرفته تا انتقال آن به محل مصرف و توزیع آن.

تمام این فعالیت‌ها در راستای کاهش گازهای کربنی و کاهش تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی صورت گزفته است و می‌توانند به تحقق این اهداف کمک کنند، اما هدف اصلی آن‌ها افزایش بهره وری انرژی است. برای مثال متناسب کردن موتورهای برقی با پمپ‌ها و فن‌ها با استفاده از وسایلی که سرعت آن‌ها را تنظیم می‌کند، می تواند ۳۳۳۸ تراوات انرژی برق را صرفه جویی کنید (۳۳ میلیون گیگاوات) که تقریبا برابر با کل میزان برق تولید شده در کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ است.

مسأ‌له بعدی مدیریت مصرف انرژی است. همان طور که می‌بینید تأمین انرژی خورشیدی به آب و هوا بستگی دارد و باید الگوی مصرف انرژی را مطابق با میزان انرژی در دسترس تغییر کند. در هواپیمایی که تنها سوخت آن انرژی خورشیدی است، وظیفه مهم تغییر الگوی مصرف بر عهده خلبان است و او باید ارتفاع هواپیما را بر اساس میزان انرژی در دسترس تنظیم ‌کند و از جهت و سرعت باد نیز کمک بگیرد.

ما با تغییر الگوی مصرف و تطابق آن با میزان انرژی در دسترس می‌توانیم مصرف انرژی را مدیریت کنیم. برای مثال با اطلاع رسانی به زنان خانه دار در مورد الگوی مصرف آن‌ها و کاهش قیمت انرژی در زمان‌هایی که اوج مصرف انرژی نیست و همچنین انتقال انرژی به مکان مورد نیاز در هر زمانی، می‌توان این هدف ارزشمند را محقق کرد.

سومین موضوع مهم مشارکت ارزشمند در زمینه استفاده از فناوری‌های دیجیتالی است. هر یک از اجزای هواپیما مجهز به حسگرهای سبک وزن و تجهیزات برقراری ارتباط هستند.

افراد مستقر در مرکز کنترل این هواپیما که در کشور موناکو واقع شده است، در هر لحظه می‌توانند عملکرد هواپیما را کنترل کنند و برای هدایت هواپیما به مسیر بهتر، توصیه‌هایی را در اختیار خلبان قرار دهند.

با وجود اینکه نصب تجهیزات مرتبط با انرژی خورشیدی در مقیاس کوچک و بزرگ سیستم‌های انرژی را پیچیده می‌کنند، اما به کار گیری فناوری‌های دیجیتالی به صورت گسترده می‌تواند از بروز اختلالات در منابع انرژی ذخیره شده جلوگیری کنند و برای مدیریت جریان الکتریسیته در جهات مختلف و متوازن کردن میزان عرضه و تقاضا، نیز موثر واقع شوند.

برافراشتن پرچم فناوری‌های مبتکرانه

سال گذشته زمانی که خلبان هواپیمای خورشیدی به نام آندره بورشبرگ بعد از پرواز تقریبا ۱۱۸ ساعته آن را در جزیره هاوایی فرود آورد، خسته اما خوشحال بود. او فردی بود که با عزمی راسخ و اشتیاق و همچنین با بهره گیری از موفقیت فنی تیم تحقیقاتی که این پروژه باور نکردنی را ممکن کرده بودند، توانسته بود آن را با موفقیت به پایان برساند. بورشبرگ به تنهایی این سفر شگفت انگیز را تجربه کرده بود. وی به غیر از این پروژه که طولانی‌ترین پرواز انفرادی بدون توقف و سوخت گیری است، در چندین پروژه مهم حمل و نقل هوایی دیگر نیز مشارکت داشته است.

AP_824252056451

پایان پروژه پس از ۱۱۸ ساعت پرواز و فرود موفقیت آمیز هواپیما

هواپیمای خورشیدی که سفر دور دنیای خود را بر فراز قاره‌ آمریکا و بعد از آن اقیانوس اطلس تا اوظبی ادامه می‌داد، حامل پیامی مهم برای آینده انسان و سیاره زمین بود که به این شرح است: با گسترش مرز‌های فناوری و به چالش‌ کشیدن ایده‌های بحث برانگیز در مورد پروژه‌های ممکن و شدنی، می‌توانیم دنیا را بدون اینکه به زمین آسیبی بزنیم، مدیریت کنیم.

ما می‌توانیم از این منبع فوق العاده بی انتهای انرژی کاملا بهره مند شویم.

منبع: mashable

ارسال نظر