فروشگاهی بدون نیروی انسانی!

امروزه اداره کردن صف‌های طویل مشتریان و ارائه خدمات به آن‌ها توسط  دستگاه‌ها در فروشگاه های مواد غذایی  تبدیل به امری متداول و مرسوم شده است. اما یکی از متخصصان اطلاعات و فناوری در سوئد فروشگاهی را دایر کرده است که کاملا به صورت مکانیزه اداره می شود. در این فروشگاه که خرید به سهولت انجام می‌شود و در شهر ویکن سوئد واقع شده است، شما حتی یک فرد صندوق دار و یا صندوقی برای این کار مشاهده نمی‌کنید؛ شما در فروشگاه هیچ انسانی مشاهده نمی‌کنید و مشتریان برای ورود به این فروشگاه و خرید از آن باید از تبلت و یا گوشی هوشمند استفاده کنند.

فروشگاهی بدون نیروی انسانی!

در این فروشگاه که خرید به سهولت انجام می‌شود و در شهر ویکن سوئد واقع شده است، شما حتی یک فرد صندوق دار و یا صندوقی برای این کار مشاهده نمی‌کنید؛ شما در فروشگاه هیچ انسانی مشاهده نمی‌کنید و مشتریان برای ورود به این فروشگاه و خرید از آن باید از تبلت و یا گوشی هوشمند استفاده کنند.

به گزارش کلیک، ایده افتتاح چنین فروشگاهی که روزنامه اسوشیِتِد پرس به آن پرداخته است از آن زمانی آغاز شد که فرزند نوزاد صاحب کنونی این فروشگاه نیمه شب گرسنه شد و پدرش چاره‌ای جز سیر کردن او نداشت اما از شانس بد پدر آخرین بسته غذا نوزاد بر روی زمین افتاد و او دیگر غذایی برای سیر کردن فرزند دلبندش نداشت و او مجبور شد برای پیدا کردن سوپر مارکتی که هنوز باز باشد، ۲۰ دقیقه با ماشین در شهر بچرخد؛ این کار او را کلافه کرد و آن جا بود که تصمیم گرفت فروشگاهی را دایر کند که شبانه روزی باشد.

او برای محقق کردن این ایده تصمیم گرفت که در فروشگاه از هیچ نیروی انسانی استفاده نکند و تمام کارها به صورت تقریبا خودکار و مکانیزه صورت بپذیرد. از مشتریان خواسته شد برای خرید در این فروشگاه ثبت نام کنند و نرم افزار مختص این فروشگاه را دانلود کنند که در گوشی‌های هوشمند قابل اجرا است. مشتریان با این نرم افزار می‌توانند درب فروشگاه را باز کنند و اقلام مورد نظر خود را اسکن کنند. در پایان هر ماه نرم افزار صورت حساب کاربران را برای آن‌ها ارسال می‌کند.

صاحب این فروشگاه امیدوار است که این فروشگاه انسانی که کاملا به صورت مکانیزه اداره می شود موجب شود تا فروشگاه کوچک قدیمی مواد غذایی که با در دهه اخیر با پیدایش سوپر مارکت‌های بزرگ کمتر دیده می‌شوند، تنها در مناطق روستایی به حیات خود ادامه دهند. صاحب این فروشگاه در مصاحبه خود با روزنامه آسوشیتِد پرس اذعان کرد که هدف و آرزو او این است که این فروشگاه‌‌ها درمناطق روستایی هم دایر شوند و قبل از افتتاح این فروشگاه، چنین ایده‌ای حتی به ذهن افراد هم خطور نمی‌کرد.

automated-grocery-720x720

وی افزود که اداره این فروشگاه هیچ نیازی به وجود انسان ندارد. صاحب فروشگاه زمانی که اقلام موجود در این فروشگاه کاهش می‌یابد، به بررسی کالاهای نا موجود می‌پردازد و آن‌ها را در فروشگاه قرار می‌ دهد؛ وجود انسان تنها برای این کار لازم است و بعد از آن گوشی‌های هوشمند همه کارها را بر عهده می‌گیرند و او نگران هیچ مشکلی نیست، حتی امنیت.

این فروشگاه دائما تحت نظارت ۶ دوربین مدار بسته قرار دارد و از امنیت بالایی برخوردار است. به دلیل اینکه مشتریان باید برای استفاده از فروشگاه ثبت نام کنند امکان سرقت از این فروشگاه وجود ندارد؛ دلیل این موضوع این است که هر زمانی که مشتریان وارد فروشگاه شوند اطلاعات مربوط به آن‌ها در نرم- افزار ثبت می‌شود. همچنین در صورتی که درب جلویی فروشگاه بیش از ۸ ثانیه باز بماند و یا فردی بخواهد آن را بشکند، یک پیام متنی هشدار به صاحب فروشگاه ارسال می‌شود. صاحب فروشگاه به شوخی گفت که خانه او در نزدیکی فروشگاه قرار دارد و می‌تواند در کمترین زمان ممکن خود را با یک میله محکم به آنجا برساند اما در ادامه گفت که او تا کنون مجبور به انجام این کار نشده است و در دو ماهی که از افتتاح این فروشگاه می‌گذرد، فروشگاه بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه داده است؛ اما ظاهرا این فروشگاه بدون مشکل نیست. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که صاحب فروشگاه با آن روبرو است، این است که مشتریان مسنی را که آشنایی چندانی با فناوری ندارند، به استفاده از این فروشگاه ترغیب کند. او هنوز هم ایده‌های مختلفی را در ذهن خود می‌پروارند، او در نظر دارد فردی را استخدام کند که چند ساعتی در فروشگاه حضور داشته باشد و افراد نا آشنا به فناوری را در مورد استفاده از نرم افزار اختصاص فروشگاه راهنمایی کند.

او هنوز به ایده خود باور دارد و برای گسترش آن تلاش می کند، اگر ایده فروشگاه های مکانیزه در همه جا فراگیر شود، در آینده نه چندان دور با تعداد زیادی از فروشگاه‌ها مواجه می‌شویم.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر