شتاب دیجی کالا برای جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه استارت آپ ها
رسانه کیلک - سرمایهگذاری خارجی در دیجی کالا به عنوان تنها سرمایهگذاری خارجی در بخش فناوری اطلاعات ایران در این بازه زمانی معرفی شده است.
به گزارش کلیک ؛ به نقل از دیجی کالا، گسترش و رشد پرشتاب استارت آپها و تجارت الکترونیک طی چند سال اخیر در ایران، فرصتهای بینظیری برای توسعه اقتصادی کشور فراهم آورده است. دیجیکالا به عنوان بزرگترین کسب و کار اینترنتی ایران طی 10 سال گذشته به طور متوسط رشد سالانه ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است. برای استمرار این رشد، جذب سرمایهگذاری خارجی استراتژیکی موثر است که علاوه بر آورده مالی به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی متعهد باشد. به همین علت، جذب سرمایه اخیر برای رقابت این شرکت ایرانی با رقبای خارجی منطقهای بسیار حائز اهمیت است.
دیجیکالا از دیماه سال ۱۳۹۴ فرآیند جذب سرمایه را از طریق شرکت بین المللی اینترنت اینوستمنت *(IIIC) و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. این فرآیند جذب سرمایه با اخذ «مجوز سرمایهگذاری خارجی (فیپا)»، از «سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران» اخیرا کامل شده است.
این نخستین بار است که سرمایهگذاری در یک استارتآپ ایرانی به عنوان عملکرد دولت در بخش سرمایهگذاری خارجی مورد تاکید قرار گرفته و میزان سهام مبادله شده نیز به طور شفاف اعلام میشود. منابع حاصل از این سرمایهگذاری برای بهبود زیرساختهای لجستیکی، توسعه پلتفرم نرمافزاری، خلق فرصتهای شغلی بیشتر در سراسر کشور، تأسیس بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه و راهاندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولیدکنندگان ایرانی (Marketplace) اختصاص یافته است.
اکثریت سهام دیجی کالا همچنان در اختیار افراد و شرکتهای ایرانی قرار دارد، ضمن آنکه این سرمایهگذاری علاوه بر ارزش مادی منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی نیز شده است. نتایج این اتفاق نه تنها به دیجی کالا، بلکه به رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور و جذب بیشتر سرمایهگذاران خارجی کمک فراوان خواهد کرد.
پیشبینی میشود با توجه به توسعه زیرساختها و روند پیش رو، امسال ارزش دیجی کالا از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.