چگونه از حالت چند پنجره ای در اندروید ۷ استفاده کنیم؟

اخیراً نسخه جدید سیستم عامل اندروید با نام اندروید یا ۷ یا نوقا به بازار عرضه شده است. این نسخه جدید از سیستم عامل اندروید قابلیت های زیادی دارد که یکی از قابلیت های آن قابلیت پنجره های چند گانه است. در این مطلب قصد داریم تا نحوه استفاده صحیح از این قابلیت را آموزش دهیم.

چگونه از حالت چند پنجره ای در اندروید ۷ استفاده کنیم؟

کلیک- کاربران دستگاه های اندرویدی که بر روی آن ها از سیستم عامل اندوید ۷ استفاده شده است، می توانند با استفاده از قابلیت پنجره های چند گانه برای انجام چند کار به صورت هم زمان استفاده کنند. در حالی که قبلاً سعی شده بود در نسخه های قبلی سیستم عامل اندروید از این قابلیت استفاده شود اما متأسفانه بنا به دلایلی این قابلیت در نسخه های قبلی به صورت کامل در اختیار کاربران قرار داده نشده بود. اندروید ۷ اولین نسخه از سیستم عامل اندروید است که در آن از این قابلیت به صورت کامل استفاده شده است.

اما قابلیت پنجره چند گانه در اندروید نوقا چیست؟

این قابلیت به کاربران این امکان را خواهد داد تا بتوانند در حین کار در پنجره یک اپلیکیشن بدون بستن پنجره جاری، اپلیکیشن دیگری را اجرا کرده و از آن استفاده کنند. از این قابلیت هم می توان در حالت Portrait و حالت landscape صفحه نمایش استفاده کرد.

در صورتی که کاربری بخواهد از این قابلیت در حالت landscape صفحه نمایش استفاده کند، صفحه نمایش به دو بخش تقسیم می شود که پنجره های مربوط به دو اپلیکیشن در آن نمایش داده می شوند. اما اگر در حالت Portrait از صفحه نمایش استفاده شود به کاربر اجازه داده می شود که بتواند ۳/۲ از صفحه نمایش را به یک اپلیکیشن و بقیه را به اپلیکیشن دیگر اختصاص دهد.

این قابلیت به خصوص در مواردی که کاربر بخواهد هم زمان دو کار کاملاً متفاوت را با استفاده از گوشی خود انجام دهد بسیار کاربردی و کار آمد خواهد بود. مثلا فرض کنید که کاربری در حال خواند مقاله، معنی لغات آن را نیز بیابد با استفاده از این قابلیت می تواند بدون خارج شدن از پنجره ای که مقاله بر روی آن باز است وارد اپلیکیشن فرهنگ لغت شود و از آن برای پیدا کردن معنی لغات استفاده کند.

اما نحوه استفاده صحیح از این قابلیت به صورت زیر است:

  • برای فعال کردن عملکرد چند پنجره ای ابتدا اپلیکیشنی را که می خواهید از آن استفاده کنید باز کنید.
  • دکمه Overview که در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش قرار دارد را برای چند لحظه نگه دارید. بعد از این مشاهده خواهید کرد که ظاهر این دکمه به شکل مستطیل کوچکی تغییر شکل می دهد.
  • در بخش اپلیکیشن Switcher اپلیکیشن دیگری را که می خواهید هم زمان با اپلیکیشن جاری از آن استفاده کنید را انتخاب کنید. اگر اپلیکیشنی قابلیت اجرا شدن در حالت چند پنجره ای را نداشته باشد در این صورت پیامی مبنی بر عدم پشتیبانی اپلیکیشن از حالت چند پنجره ای نمایش داده می شود.
  • برای تغییر اپلیکیشن دومی که باز شده است، دکمه ای که به شکل دو مربع در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش است را انتخاب کنید تا اپلیکیشن Switcher مجدداً فعال شود.
  • اگر از دستگاه خود در حالت portrait استفاده کنید می توانید خط سفیدی که بین دو پنجره اپلیکیشن های فعال نمایش داده می شود را انتخاب کنید و به این ترتیب می توانید برای هر اپلیکیشن سهم مورد نظر مثلا ۳/۱ یا ۳/۲ را اختصاص دهید.
  • برای خروج از حالت چند پنجره ای کافی است دکمه ای که به شکل دو مستطیل است را پایین نگه دارید. همچنین می توانید خط سفید بین دو پنجره اپلیکیشن های فعال را بالا و پایین بکشید تا اپلیکیشنی را باز یا بسته کنید.

سایر قابلیت های اندروید ۷ نوقا:

در کنار قابلیت چند ویندوزی اندروید ۷ این نسخه از سیستم عامل اندروید قابلیت های ویژه دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به بهبود و پیشرفت واسط کاربری و سیستم اعلان اشاره کرد. همچنین مدیریت نگهداری شارژ دستگاه نیز در این نسخه از سیستم عامل اندروید ارتقا یافته است.

این سیستم عامل به منظور پشتیبانی بهتر از بازی های کامپیوتری از Vulkan Api پشتیبانی می کنند. از طرفی در این نسخه از سیستم عامل دی دریم واقعیت مجازی تعبیه شده است. از دیگر قابلیت های اندروید ۷ می توان به اپلیکیشن پیام رسان جدید که Google Allo نام دارد اشاره کرد که در کنار این اپلیکیشن پیام رسان گوگل اپلیکیشن تماس ویدیویی نیز در دسترس کاربران برای استفاده قرار داده است.

ارسال نظر