چگونه رمز دوم یکبار مصرف بانکی بگیریم؟

رسانه کلیک - طی روزهای اخیر بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، قرار شده از دی ماه در تمامی خریدهای اینترنتی از رمز دوم یکبار مصرف بانکی استفاده شود. در ادامه آموزش گرفتن رمز پویا را برای شما آماده کرده ایم.

چگونه رمز دوم یکبار مصرف بانکی بگیریم؟

در نهایت بانک مرکزی استفاده از رمز دوم یکبار مصرف بانکی را اجباری کرد، البته این موضوع از دی ماه سال جاری الزامی می شود. حال سوال مهم این است که رمز پویا چیست و چگونه باید رمز دوم پویا بگیریم؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با کلیک همراه باشید.

رمز پویا چیست؟

رمز پویا چیست؟

براساس بخشنامه بانک مرکزی، رمز پویا به رمز اول یا دوم کارت گفته می شود که متغیر بوده و پذیرش آن توسط موسسه اعتباری در خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی مبتنی بر کارت در یک بازه زمانی مشخص، تنها یکبار صورت پذیرد.

از سال گذشته استفاده از رمز دوم پویا که اکثرا به عنوان رمز دوم یکبار مصرف می‌شناسیم، در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته بود و قرار بود از خرداد ماه سال جاری، تمامی بانک‌ها استفاده از رمز دوم پویا را برای مشتریان خود الزامی کنند. اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های شبکه‌ بانکی کشور، اجرای این طرح به تعویق افتاد.

برخی از بانک ها نظیر سامان، ملت و پاسارگاد از سال های گذشته استفاده از رمزهای پویا را برای مشتریان خود آغاز کرده بودند و رمز یکبار مصرف بانک ملت ، رمز پویا بانک پاسارگاد و رمز پویا بانک ملت برای مشتریانشان در دسترس بود اما این روش الزام قانونی نداشت.

سامانه‌ای که هم‌اکنون توسط بانک مرکزی طراحی شده است، امکانی را برای بانک‌های کشور فراهم می‌کند که می‌توانند با اتصال به آن برای کاربران خود رمز دوم یکبار مصرف ارسال کنند.

در این راستا، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکز نیز در توییتی اعلام کرد: «به دلیل افزایش فیشینگ در کشور، از ابتدای دی ماه سال جاری استفاده از رمز پویا در شبکه‌ بانکی کشور الزامی می‌شود.»

دارندگان گوشی‌های غیر هوشمند نیز می‌توانند رمز دوم پویا دریافت کنند

 رمز دوم پویا گوشی‌های غیر هوشمند

بانک مرکزی با اجرایی کردن این طرح، مشکل دارندگان گوشی‌های غیرهوشمند را نیز برطرف کرده است. پیش از این طرح، شبکه‌ بانکی کشور از اپ‌های پرداختی خود برای ارسال رمز پویا استفاده می‌کردند و مشکل این بود که که دارندگان گوشی‌های غیرهوشمند نمی‌توانستند از رمز پویا استفاده کنند.

چگونه رمز دوم یکبار مصرف بانکی دریافت کنیم؟

چگونه رمز دوم یکبار مصرف بانکی دریافت کنیم؟

طبق طرح پیاده شده، دارنده‌ کارت هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی زمانی‌که به درگاه پرداخت منتقل می‌شود با گزینه‌ دریافت رمز دوم پویا مواجه می‌شود و با فشردن آن، رمز یکبارمصرف برایش پیامک می‌شود.

رمز پویا گامی موثر در کاهش سوءاستفاده از کارتهای بانکی و جرایم اینترنتی مربوطه است. رمز پویا که هر 60 ثانیه منقضی می شود، تا حد زیادی امنیت رمزهای بانکی را بالا می برد. با استفاده از رمزهای اول و دوم یکبار مصرف تولید شده صاحب کارت در هنگام خرید، هر رمزی که به فروشنده اعلام شود و یا در خریدهای اینترنتی استفاده شود، تنها 60 ثانیه معتبر است و پس از آن رمز قبلی منقضی شده و رمز جدیدی تولید می شود.

این امر، امکان کلاهبرداری از رمزهای عبور اول و دوم کارت های بانکی را تقریبا غیر ممکن می‌سازد، چرا که رمزهای تولید شده تنها 60 ثانیه و برای یک بار معتبر هستند و پس از آن منقضی شده و به هیچ عنوان قابل استفاده نخواهند بود. پس از 60 ثانیه، کاربر برای تراکنش بعدی خود، باید از رمز جدید تولید شده در اپلیکیشن ارس استفاده کند.

بدین ترتیب رمز پویا از سوءاستفاده از رمزهای کارت بانکی جلوگیری می‌کند و کاربران به راحتی و با خیالی آسوده، می توانند از کارت های بانکی خود در خریدهای حضوری و اینترنتی و یا در دستگاه های خودپرداز استفاده کنند.

رمز پویا بانک صادرات ، رمز دوم بانک تجارت ، رمز پویا بانک ملت و رمز پویا بانک قوامین در این زمینه استارت کار خود را زده‌اند و وارد کار شده‌اند.

چگونه رمز پویا را فعال کنیم؟

بانک روی اپلیکیشن موبایل ویژه خود حساب کاربری و مشخصات شما را فعال می‌کند. زمانی که قصد خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین دارید، هم‌زمان این اپلیکیشن را باز می‌کند و یک رمز به شما ارائه می‌شود. این رمز تنها برای تراکنش فعلی شما اعتبار خواهد داشت.

اپلیکیشن‌های بانک‌ها این رمز را با استفاده از الگوریتم پیچیده‌ای تولید می‌کنند که دسترسی به آن برای هکر‌ها بسیار پیچیده یا حتی غیرممکن به‌حساب می‌آید. در قدیم برخی بانک‌ها از پیامک برای ارسال رمز استفاده می‌کردند.

در این زمینه بانک ها وارد کار شده و اپلیکیشن‌هایی را وارد بازار کرده‌اند. مخاطبان برای آشنایی با اپلیکیشن بانکی خود کافیست نام بانک خود را در اینترنت سرچ کنند تا به سمت اپلیکیشن بانک خود هدایت شوند. برای مثال با تایپ کردن جمله رمز پویا بانک ملت یا رمز پویا بانک انصار ، رمز پویا بانک کشاورزی ، رمز پویا بانک آینده ، رمز پویا بانک پاسارگاد و... اپلیکیشنی که این بانک‌ها برای مخاطبان تدارک دیده‌اند، معرفی می‌شود.

برخی بانک‌ها همانند بانک صادرات علاوه بر تدارک دیدن رمز پویای بانک صادرات در قالب اپلیکیشن، از طریق پیامک و شماره گیری سامانه ای خاص نیز به مخاطبان خدمات ارایه می‌دهند.

ارسال نظر