نصب و مدیریت فونت ها در ویندوز 10 چگونه صورت می گیرد؟

رسانه کلیک - بسیاری کاربران ترجیح می دهند تا در پروژه های خلاقانه خود، از فونت های جدید و جذاب استفاده کنند. در این مطلب نحوه نصب و مدیریت فونت ها در ویندوز 10 به صورت آموزش گام به گام توضیح داده می شود.

نصب و مدیریت فونت ها در ویندوز 10 چگونه صورت می گیرد؟

امروزه فونت های بسیاری در دسترس کاربران قرار گرفته اند که یا به طور دستی و یا به صورت خودکار توسط برنامه های نرم افزاری نصب می شوند. با این حال نحوه مدیریت آن ها ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. در صورت افزایش بیش از حد تعداد فونت ها، عملکرد منظم کامپیوتر تا حدی مختل شده و سرعت آن کند می شود.

راه های جدیدی برای نصب و مدیریت فونت ها در ویندوز 10 روی کامپیوترهای شخصی وجود دارد. می توان فونت های جدید را دانلود کرد، فونت های فعلی را قابل مشاهده یا پنهان ساخت و حتی برخی از فونت های بدون کاربرد را حذف کرد.

بهترین منابع برای گرفتن فونت های رایگان یا پولی کدامند؟

در صورت نیاز به فونت های جدید برای یک پروژه ابتکاری و خلاقانه، می توان از منابع متعددی کمک گرفت. البته باید به این نکته اشاره کرد که برخی فونت ها به طور رایگان و برخی دیگر در ازای پرداخت پول در دسترس مشتری قرار می گیرند.

یکی از محبوب ترین و معروف ترین سایت های فونت رایگان، Google Fonts نامیده می شود که دارای بیش از 900 خانواده از فونت های مختلف است. وب سایت های دیگری مثل Fonts.com (به همراه SkyFonts) و FontBundles (فونت های منحنی) نیز منابع خوبی برای انتخاب فونت های دلخواه و مجانی به شمار می آیند.

در صورت تمایل به خرید فونت، می توان به سایت های معتبری نظیر Linotype مراجعه کرد که مجموعه بی شماری از فونت های خاص را به صورت تکی یا خانوادگی به فروش می رساند. وب سایت دیگری به نام FontShip علاوه بر ارایه مجموعه ای از فونت های رایگان، دارای بخش ممتازی است که به کاربر اجازه می دهد تا مجموعه ای دلخواه از فونت ها را بر اساس دسته بندی، طراح و قالب انتخاب کند.

چگونه از فونت های موجود در کامپیوتر شخصی مطلع شویم؟

ویندوز 10 ابزار متعددی را جهت شناسایی فونت های قابل دسترس روی کامپیوتر در اختیار کاربر قرار می دهد. ابزار Standard Fonts در Control Panel فونت های نصب شده روی کامپیوتر را نمایش می دهد. علاوه بر این، کاربر می تواند هر فونت دلخواهی را مشاهده و یا چاپ کند.

البته در بروزرسانی آوریل 2018 ویندوز 10 یا نسخه های جدیدتر، می توان از ترفندهای بیشتری در صفحه Fonts استفاده کرد. بدون لزوم پیش نمایش می توان از ظاهر هر فونت مطلع شد و یا فونت های بدون کاربرد را حذف کرد. از این گذشته، می توان فونت های جدیدی را از مایکروسافت دانلود کرد. برای انجام این کار کافیست تا مراحل زیر را طی کنید.

1- به بخش Control Panel رفته و گزینه Appearance Personalization را انتخاب کنید.

2- سپس روی گزینه Fonts کلیک کنید.

3- به بخش تنظیمات Fonts بروید.

چگونه می توان فونت جدیدی را روی ویندوز 10 نصب کرد؟

بروزرسانی ماه مه 2019 برای ویندوز 10 به کاربر اجازه می دهد تا با استفاده از تکنیک کشیدن و رها کردن (Drag&Drop) به راحتی فونت های جدید را روی سیستم عامل نصب کند. برای آگاهی از نسخه ویندوز می توانید به بخش Setting، System و در نهایت About بروید.

به منظور دانلود فونت های دلخواه، با طی مراحل زیر به فروشگاه مایکروسافت مراجعه کنید:

1- به بخش Start و تنظیمات رفته و گزینه Personalization را انتخاب کنید.

سپس روی لینک Get More Fonts in Microsoft Store کلیک کرده و به بخش فونت های جدید بروید.

در این هنگام، فروشگاه مایکروسافت باز می شود. در این فروشگاه می توان فونت های مجانی و یا پولی را مشاهده کرد. درست همانند نصب بازی یا برنامه، می توانید فونت دلخواه را نصب کنید. به روی فونت مورد نظر کلیک کرده و دکمه آبی رنگ Get را فشار دهید تا عملیات دانلود آغاز شود.

ویندوز فونت ها را برای زبان های کاربردی نصب می کند. برای مثال، اگر نسخه ویندوز به زبان انگلیسی باشد، فونت ها تنها برای مجموعه کاراکترهای لاتین مشاهده می شود. اگر می خواهید فونت ها برای زبان دیگری به کار گرفته شوند، باید به صفحه Fonts رفته و به روی گزینه Download fonts for all languages در قسمت راست کلیک کنید.

تذکر: پیش از نصب فونت های جدید، از ضرورت وجود آن ها و همچنین فضای کافی روی هارد اطمینان حاصل کنید، چرا که فونت ها معمولا به فضای زیادی جهت نصب احتیاج دارند.

چگونه می توان فونت ها را در ویندوز 10 مدیریت کرد؟

به منظور مدیریت فونت ها روی ویندوز 10 ، باید مراحل زیر را طی کنید.

1- به قسمت Control Panel رفته و گزینه Appearance and Personalization را انتخاب کنید.

2- به قسمت Fonts بروید.

در اینجا فونت های نصب شده نشان داده می شوند. کاربر می تواند با کشیدن فایل فونت مورد نظر در پنجره مربوطه، فونت های جدیدی را اضافه کند. به علاوه می توان فونت های متعددی را پنهان ساخت و یا با کلیک روی فونت و انتخاب گزینه Delete از منوی بالایی، فونت های بدون کاربرد (به غیر از فونت های اصلی سیستم) را حذف کرد.

اگر به فونت خاصی احتیج ندارید و مایل به حذف آن هستید، تنها کافیست به روی لیست Fonts کلیک کرده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید. ویندوز دارای فونت های پیش فرضی است که برای برنامه های نصب شده مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین مطمئن شوید که فونت های پاک شده، جزو فونت های سیستمی نباشند، وگرنه نمایش و عملکرد نماسب برنامه های نصب شده مورد تاثیر قرار می گیرند. به علاوه با کلیک سمت راست روی یک فونت و انتخاب گزینه Delete به راحتی می توان آن را حذف کرد.

ارسال نظر