اقتصاد سنتی باید به سمت اقتصاد مدرن تیک‌آف کند

رسانه کلیک - «علیرضا دلیری»، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور مالی و تامین سرمایه‌گذاری در رویداد فیروزه پلت که روز جهارشنبه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: «اقتصاد سنتی باید به سمت اقتصاد مدرن تیک‌آف کند.»

اقتصاد سنتی باید به سمت اقتصاد مدرن تیک‌آف کند

دلیری صحبت‌هایش را با اشاره به امور مالی و تامین سرمایه‌گذاری شروع کرد و گفت: «اقتصاد کشور باید یک اقتصاد استارتاپی باشد و تمامی منابع مالی کشور باید صرف این کسب‌وکارها بشود تا اقتصاد کشور تحول پیدا کند. چالش‌های اخذ مجوز مانع از رشد استارت‌آپ‌ها می‌شود و باید یک قوانین ریلی وضع شود و هرکس از ریل خارج شد مورد بازخواست قرار بگیرد.»

دلیری ادامه داد: «اقتصاد استارتاپی دنیا در حال رشد است و سه تریلیون دلار اقتصاد استارتاپی دنیاست و رشدش نسبت به سال ۲۰۱۷ بیست درصد بوده است. از آنسو، سرمایه‌گذاری در این بخش در کشورهای پیشتاز و قاره‌های پیشتاز نیز رشد قابل توجهی داشته است. کشور ایالات متحده آمریکا که استارت آپهای موفقی دارد در رشد سرمایه نیز یک رشد قابل توجهی داشته است. اقبال جهانی تغییر مسیر داده و به طرف فعالیت‌های نوین و جدید روی آورده است و نگاه سرمایه‌گذاری در دنیا را تغییر می‌دهد. از این روی ریسک پذیری در این بستر بالاست چرا که تنها ۴۰ درصد استارتاپ‌ها به موفقیت می‌رسند و نزدیک به شصت درصد آنها شکست می‌خورند. از چهل درصد موفق نیز یک درصدشان تبدیل به یک استارتاپ بسیار موفق می‌شود.»

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور مالی و تامین سرمایه‌گذاری ادامه داد: «از طرفی استارتاپ‌های بزرگ دنیا بستری بین‌المللی پیدا کردند و فعالیت‌های خود را از یک کشور فراتر بردند. فین‌تک‌ها امروزه استارت آپ‌هایی با رشد بسیار بالا هستند و جدیدا فین‌تک‌ها در زمینه بلاکچین بیشتر از پیش فعالیت می‌کنند. فین‌تک‌ها ۲۸۰ درصد رشد داشته‌اند نسبت به یکی دو سال گذشته و این نشان می‌دهد که جهان دوست دارد مرزهای کشورها را بردارد و همکاری مشترک در سراسر دنیا آغاز شود. ما نیز باید در این دهکده حضور فعالی داشته باشیم و امکان اینکه دور خودمان حصار بکشیم، وجود نخواهد داشت.»

او ادامه داد: «کشور ما در چند سال گذشته در بستر استارتاپی رشد بسیار خوبی داشته اما مقبول جامعه علمی کشور نبوده است. ما در منطقه رتبه اول تولید علم را داریم اما در برخی شاخص‌های نوآوری جایگاه چندان جالبی نداریم و از صد و بیست و پنج به شصت و یکم در دنیا رسیده‌ایم. باید کاری کنیم که علم تبدیل به محصول شود. دلیل این رشد را کمتر مشکل‌سازی کردن برای استارتاپ‌های داخلی کشور است و هرچه کمتر چوب لای چرخ این کسب‌وکارهای نوپا گذاشت آنها بیشتر می‌توانند رشد کنند. اقتصاد آینده کشور باید یک اقتصاد استارتاپی باشد و اقتصاد سنتی باید به سمت اقتصاد مدرن تیک‌آف کند.»

دلیری نصریح کرد: «بزرگترین مشکل سرمایه‌گذاری در کشور ما همین نگاه سنتی است. دولت و حاکمیت باید شرایط مطلوب‌تری ایجاد کند تا فعالیت کسب‌وکارها سریع‌تر حرکت کند. چیزی به نام مجوز در اقتصاد استارتاپی نباید وجود داشته باشد و باید ریل‌گذاری صورت بگیرد که هرکس از این ریل خارج شد با آن برخورد شود. چه بخواهیم چه نخواهیم باید با این نوع نگاه هماهنگ شویم.»

دلیری با اشاره به ماجرای فین‌تک‌ها و هجمه‌ای که به آنها در چند سال اخبر صورت گرفت، تاکید کرد: «در نهایت دولت تصمیم گرفت که مسائل مربوط به فین‌تک‌ها را با خود آنها حل و فصل کند و این موضوع باعث تحول رشد اقتصاد کشور شد. یقین دارم در آینده نه چندان دور بانک‌های فیزیکی جمع خواهند شد و فین‌تک‌ها به شدت رشد پیدا خواهند کرد. سرمایه‌گذاران بخش اقتصادی باید به این حوزه اعتماد داشته باشند. فضای سرمایه‌گذاری در حوزه سنتی دیگر معنا نمی‌دهد و هر کسی در آن باشد رسما باخته است.» او می‌گوید پلتفرم فیروزه با حمایت معاونت علمی و ریاست جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

دلیری در انتها افزود: «آنها می‌خواهند با ایجاد کارگروهی بتوانند یک مرجع قانونی برای قیمت‌گذاری (ارزش گذاری) ایجاد کنند. جدا از این بحث اعتبار سنجی را داریم که قصد داریم آن را نیز سر و سامان ببخشیم. در بانک‌های کشور نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات به استارتاپ‌ها داده شده است. همه منابع مالی کشور باید به این حوزه تزریق شود چرا که چیزی به جز این مساله نمی‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند.»

ارسال نظر