۳ روش برای بهبود عملکرد کار تیمی هنگام دورکاری
رسانه کلیک - در بازهی زمانی اخیر که بسیاری از کسبوکارهای کوچک و بزرگ به دورکاری روی آوردهاند، تیمها با چالشهایی مواجه شدهاند که سعی داریم در این مقاله به ۳ روش برای بهبود عملکرد کار تیمی در زمان دورکاری بپردازیم.

کسبوکارها از افراد جدا نیستند. برای آنکه بتوانیم یک کسبوکار پایدار بسازیم نیازمند یک تیم قدرتمند هستیم که در همهی ابعاد بتوانند نیازمندیهای کسبوکار را برطرف نمایند. در کشور ما، کار تیمی به صورت معمول گلوگاههایی دارد که سبب میشوند دستیابی به یک تیم کاری حرفهای به سادگی ممکن نباشد.
یکی از دلایل آن شاید مهمتر جلوه داده شدن دستاوردهای فردی بر دستاوردهای جمعی در دوران نوجوانی و جوانی از سوی جامعه است. اما نکتهی حائز اهمیت این است که در کنار مدیران موفق همواره یک تیم کاری حرفهای با تعامل قوی و عملکردی فوقالعاده وجود دارد.
در بازهی زمانی اخیر که بسیاری از کسبوکارهای کوچک و بزرگ به دورکاری روی آوردهاند، تیمها با چالشهایی مواجه شدهاند که سعی داریم در این مقاله به ۳ روش برای بهبود عملکرد کار تیمی در زمان دورکاری بپردازیم.
۱- تعامل
یکی از مسائلی که در تیمها از اهمیت فراوانی برخوردار است، تعامل سازنده میان اعضای تیم است. در فضای مجازی، مشکل است که بخواهیم مسائل پیچیده را تشریح و بررسی کنیم؛ بهخصوص اگر افراد نتوانند سوالی بپرسند یا مکالمه به صورت برخط نباشد. نبود ارتباط رو در رو ممکن است سبب ایجاد تضادهای عملکردی و همچنین عدم درک متقابل مفاهیم گردد. به همین سبب در هنگام دورکاری باید در جهت بهبود تعامل سازندهی یک تیم، قوانین و مقررات شفافی وضع شود.
به عنوان مثال شرکت توئیتر از برقراری ارتباط تصویری نه تنها برای جلسات، بلکه به جهت افزایش تعامل اعضای تیم استفاده میکند. از طرف دیگر شرکت گیتهاب (github) سالیانه جشنی برگزار میکند تا افراد تازهوارد و دورکار به صورت حضوری به اعضای دیگر معرفی شوند. این مسئله نشان میدهد که تعامل حتی در شرکتها و استارتاپهای مهم و جاافتاده نیز جایگاه ویژهای دارد و اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد باعث وفاداری افراد به تیم و بهبود خروجیها میشود.
۲- همکاری در عین شفافیت
نکتهی دیگری که باعث بهبود عملکرد تیمها در زمان دورکاری میشود ایجاد اطمینان از اجرای دقیق مسئولیتها توسط اعضاست. این مهم دست یافتنی نیست مگر با ایجاد و حفظ شفافیت در سازمان . بسیاری از مشکلات سازمانها در رابطه با برداشتهای نادقیق از عملکرد اعضا و تخصیص منابع را میتوان با شفافیت از میان برداشت.
ابزارهایی مانند ویش کلاک که برای افزایش عملکرد تیمی در حالت دورکاری تعبیه شدهاند، فرآیند ارتقا و بهبود شفافیت سازمانی را تسهیل نموده و میتوان از آنها برای بهبود عملکرد تیمی بهره برد. این نرمافزارها به شما کمک میکنند تا میزان ساعت کارکرد تیم خود را بسنجید، از تخصیص منابع انسانی به صورت شفاف اطلاع پیدا کنید و در ارتباط با تیم خود بهتر تصمیمگیری نمایید. اما استفاده از این ابزارها بهتنهایی سبب افزایش عملکرد نمیشود و این مهم تنها با پایهگذاری فرهنگ دورکاری که در قسمت بعد به آن میپردازیم ممکن میشود.
۳- فرهنگ دورکاری
سازمانها همگی در تلاش هستند کارکرد تیم خود را در دوران دورکاری همچون زمان حضور کارکنان در سازمان حفظ کنند، ولی یکی از فاکتورهای اساسی برای آنکه در بلندمدت دورکاری پاسخدهی مطلوب داشتهباشد، شکلگیری و استمرار یک فرهنگ سازمانی ویژه است. ابزارها تنها زمانی کمککننده هستند که بخواهیم در جهت مستقرسازی فرهنگ سازمانی حرکت کنیم. تداوم یکی از اصول مهم در فرهنگسازی است.
بسیاری از مشکلاتی که تیمها در هنگام دورکاری با آنها مواجه میشوند، ریشه در عدم استمرار و توجه کافی تصمیمگیرندگان در فرهنگسازی است. ابزارهای مدیریت پروژه مانند ترلو (Trello)و یا نرمافزارهای مدیریت تیم و عملکرد مانند ویش کلاک (Wish Clock) به واسطهی ابزارهایی که فراهم میآورند میتوانند به تسهیل دورکاری و گسترش فرهنگ دورکاری در سازمان کمک کنند، اما این احتمال وجود دارد که در صورت عدم تداوم در استفاده از این ابزارها فرهنگ دورکاری به درستی شکل نگیرد.
در هنگام دورکاری، تعامل، شفافیت و پایهگذاری صحیح فرهنگ دورکاری، مسائل مهمی در بهبود عملکرد کار تیمی هستند. انسانها تنها در صورتی میتوانند به صورت دورکار فعالیت کنند که علاوه بر وجود اعتماد کافی به اعضا، شفافیت و فرهنگ متناسب با دورکاری را در سازمان ایجاد کردهباشند.
اقبال به این شیوهی انجام کار، از سال ۲۰۱۵ تاکنون به میزان ۲۹۰ درصد افزایش یافته است و پیشبینی می شود که پس از گذر از بحران کرونا، بیش از پیش گسترش یابد و با تبدیل شدن به شیوه اصلی انجام کار، تعداد کمتری از اعضای تیم به صورت حضوری در سازمانها حاضر شوند. به همین سبب پایهگذاری صحیح این فرهنگ در سازمانها برای دوران پساکرونا به شدت کمک کننده خواهد بود. آنچه شرکتها را از یکدیگر متمایز میکند لزوما محصول آنها نیست، محصول تنها بخشی از رقابت است، مزیت مهم دیگر سرعت واکنش آنها در برابر اتفاقات پیشبینی نشدهاست.