تاثیر شگفت انگیز مطالعه در لپتاپ و تبلت بر خلاقیت افراد

استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال همچون تبلت و لپ‌تاپ برای مطالعه ممکن است شما را بیشتر مستعد تمرکز بر جزییات نسبت به تفسیر اطلاعات کند، که این امر بر توانایی حل مساله و تفکر خلاق شما تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر شگفت انگیز مطالعه در لپتاپ و تبلت بر خلاقیت افراد

تفکر انتزاعی به عنوان سخت‌ترین مرحله توسعه تفکر شناختی، به ما کمک می‌کند مفهوم‌سازی کنیم، نتیجه گیری کرده و ایده‌های پیچیده را تفسیر کنیم.

طبق گزارش LEARNet، یک برنامه مربوط به انجمن آسیب مغزی ایالت نیویورک، اختلال تفکر انتزاعی غالبا مربوط به کاهش پیش‌بینی، قضاوت، بینش، استدلال، خلاقیت، حل مساله و انعطاف‌پذیری ذهنی هستند.

محقق سرپرست پروژه، جف کافن که یک استادیار در دانشگاه کارنگی ملون است گفت: "تحقیقات زیادی در مورد این‌ مساله انجام شده است که چگونه پلتفرم‌های دیجیتال ممکن است بر روی توجه، حواس‌پرتی و تمرکز حواس اثیر داشته باشد و این مطالعات با تمرکز بر نسبت درک ساختاری انجام شده‌اند."

به‌منظور مطالعه سوالات اصلی در مورد این‌که آیا پردازش اطلاعات در یک پلتفرم باعث تحریک پایه‌های "عدسی تفسیری" یا طرز تفکر می‌شود؛ محققین تلاش کردند تا حد امکان عواملی را که بین پلتفرم‌های دیجیتال و غیر دیجیتال ثبات است در نظر بگیرند.

در مجموع بیش از ۳۰۰ نفر بین سنین ۲۰ تا ۲۴ سال، در چهار مطالعه شرکت کردند. در یکی از مطالعات، از شرکت‌کنندگان خواسته شد یک داستان کوتاه نوشته دیوید سداریس را از روی هردو متن چاپ شده(غیر دیجیتال) و فایل پی‌دی‌اف روی لپ‌تاپ(دیجیتال) بخوانند و سپس از آنان یک آزمون درک مطلب گرفته شد.

برای سوالات انتزاعی، به‌طور متوسط شرکت‌کنندگانی که از پلتفرم غیر دیجیتال استفاده کرده بودند در پرسش‌های استنتاجی نمرات بالای ۶۶ درصد نسبت به استفاده کنندگان نسخه دیجیتال با نمره ۴۸ درصد کسب کردند.

در سوالات پیوسته شرکت‌کنندگانی که از پلتفرم دیجیتال استفاده کرده بودند نمرات بهتری نسبت به پلتفرم غیردیجیتال کسب کردند. نمرات این دسته به ترتیب ۷۳ و ۵۸ بود.

در مطالعه دوم از شرکت‌کنندگان خواسته شد یک جدول اطلاعات در مورد چهار مدل ساختگی ماشین ژاپنی را در صفحه لپ‌تاپ یا روی کاغذ بخوانند و سپس انتخاب کنند که کدام مدل بهتر از بقیه است. ۶۶ درصد از شرکت‌کنندگان که از پلتفرم غیردیجیتال استفاده کرده بودند، در مقایسه با ۴۳ درصد استفاده کنندگان پلتفرم دیجیتال، پاسخ صحیح داده بودند.

مطالعه نشان می‌دهد تحریک ساختار فکری انتزاعی مقدم بر یک وظیفه پردازش اطلاعات در یک پاتفرم دیجیتال دارای عملکرد بهتری است. این تحقیق در مجموعه مقالات کنفرانس محاسبات ماشینی در سان‌فرانسیسکو منتشر شد.

منبع: tribuneindia

ارسال نظر