لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی به سرقت رفت

لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی، مجسمه برنزی معروفی از این هنرمند نام‌آشنا که در پارک شفق تهران نصب شده بود، روز گذشته به سرقت رفت.

لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی به سرقت رفت

رسانه‌ها روز گذشته از سرقت لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران خبر دادند.

پرویز تناولی، مجسمه‌ساز، نقاش و مجموعه‌دار ایرانی است که آثار او همواره در حراجی‌های مختلف داخلی و خارجی با قیمت‌های قابل توجه و رکوردشکن به فروش رفته‌اند. تناولی علاوه بر آثاری در موزه‌هایی چون موزه هنرهای معاصر تهران، چند اثر شهری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مجسمه برنزی واقع در بوستان شفق واقع در محله یوسف‌آباد اشاره کرد.

درحالی‌که دلیل سرقت بخشی از این مجسمه و انگیزه سارق آن هنوز نامشخص است و در خبرها به پیگیری این سرقت اشاره نشده است، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران از تلاش برای تعمیر و جایگزینی این بخش از مجسمه خبر داده است.

مجید قادری در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات ربوده شدن کفش این مجسمه گفت: «مطلع شدیم که یک لنگه کفش از مجسمه آقای تناولی در پارک شفق ربوده شده است. بلافاصله با خانواده این هنرمند تماس گرفتیم که هنرمندی را معرفی کنند که ان شاءالله مرمت اثر شروع شود و به حالت قبلش برگردد. با توجه به اتفاقی که افتاده و اثر، اثر ارزشمندی است، ما هم به فوریت به دنبال مرمت آن هستیم.»

لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی کفش برنزی مجسمه، از روی زمین به سرقت رفته است

قادری درباره ضرورت محافظت بیشتر از آثاری ارزشمند شهری خاطرنشان کرد: «نگهداری این آثار بر عهده سازمان زیباسازی نیست. ما وظیفه نصب این آثار در سطح شهر را بر عهده داریم. چون داخل پارک بوده، مسئولیت حفظ و نگهداری آن بر عهده سازمان زیباسازی شهر تهران نبوده است.»

همچنین تندیس تناولی، فرزند پرویز تناولی هم با تایید این سرقت گفت: «پس از انتشار این خبر، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران با من تماس گرفتند که قرار بگذاریم و کسی را به آن‌ها معرفی کنیم تا مجددا این کفش سرقت‌شده را بسازند. پدر من اکنون کانادا هستند و باید امشب با ایشان صحبت کنم تا کسی را معرفی کنند که این قطعه مجسمه را مجدد طراحی کند و بسازد.»

جالب است بخوانید: در پانزدهمین دوره حراج تهران چه گذشت؟ | نگاهی به تاریخچه و گران‌قیمت‌ترین آثار این دوره

سرقت بخشی از مجسمه پارک شفق تهران در حالی رخ می‌دهد که در سال 1389 هم شاهد موجی از سرقت آثار محیطی شهر تهران بودیم.

در آن مقطع آثار شاخص و خاطره‌انگیزی چون مجسمه ستارخان اثر شهریار ضرابی واقع در خیابان ستارخان، مجسمه باقرخان از شهریار ضرابی واقع در خیابان شهرآرا، مجسمه صنیع خاتم از حمید شانس واقع در پارک ملت، مجسمه زندگی از فاطمه امدادیان و مجسمه‌ای از محمد مددی واقع در خانه هنرمندان ایران، مجسمه استاد شهریار از علی قهاری واقع در پارک دانشجو، دو مجسمه از دکتر شریعتی در پارک شریعتی از حمید شانس، مجسمه مادر و فرزند از هژیر ابراهیمی در شهرک غرب، مجسمه ابن سینا از عذرا عبدالنبی در پارک بهجت‌آباد، مجسمه گوساله در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و مجسمه برنزی از روح‌الله شمسی‌زاده در پارک استقلال تهران شبانه از شهر ربوده شدند.

سرقت این مجسمه‌ها که اکثرا برنزی بودند، در شرایطی اتفاق افتاد که به دلیل وزن سنگین و همچنین نوع نصبی که داشتند، سرقتشان آسان نبوده و بدون وسایل و تجهیزات کافی چون مته و دریل و جرثقیل ممکن نبود.

اظهار نظر مسئولان هم در خصوص این سرقت‌های سریالی راه به جایی نبرد و رسانه‌ها از احتمالاتی چون دزدیده شدن آثار (احتمالا توسط خود شهرداری) برای فروش و یا جمع‌آوری مجسمه‌ها توسط گروه‌های تندروی مذهبی به دلیل مشکلات شرعی خبر دادند.

حالا با دزدیده شدن لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی، نگرانی برای سرنوشت آثار هنری باقیمانده در شهر دوباره اوج گرفته است.

ارسال نظر