اولین نوزاد جهان با سه والد به دنیا آمد

یک پسر بچه پنج ماهه اولین کودکی محسوب می شود که با استفاده از یک روش جدید و بحث برانگیز با عنوان "سه والدین" متولد شده است؛ اتفاقی که علم پزشکی را تکان داده است.

اولین نوزاد جهان با سه والد به دنیا آمد

به گزارش کلیک، این بدان معناست که این کودک از سه پدر و مادر DNA دریافت کرده است؛ چیزی که در این مورد به او اجازه داد از سرایت یک بیماری ژنتیکی مرگبار توسط مادرش به او در امان بماند.

محقق دوسکو ایلیچ از کالج کینگ لندن که در این پروژه شرکت نکرده است، به جسیکا هامازلو در مجله New Scientist در یک مصاحبه اختصاصی گفت: این خبر بزرگ و یک پیشرفت بسیار عظیم است. در واقع، این یک انقلاب در صنعت پزشکی به شمار می رود.

این تکنیک که سال گذشته در انگلستان قانونی شد، به پدر و مادر های دارای جهش ژنتیکی نادر اجازه می دهد تا نوزادان سالمی به دنیا بیاورند که این امر با جایگزین کردن DNA میتوکندری معیوب مادر با یک زن دیگر در طول فرایند IVF مقدور می شود.

در واقع، برای بسیاری از زنان با بیماری میتوکندری، این تنها راهیست که آن ها را قادر می سازد فرزندان سالمی داشته باشند.

اما یک ممنوعیت هنوز هم در ایالات متحده برقرار است که کارشناسان در حال تشویق دولت برای حذف آن هستند و دلیل آن چیزی نیست جز جنجال برانگیز بودن این تکنیک.

در آخرین مورد، از روش جدید در پدر و مادر اردنی توسط یک تیم مستقر در ایالات متحده در مکزیک استفاده شد. مادر پسر سندرم لی داشت که یک اختلال منجر به مرگ از سیستم عصبی است که از طریق DNA میتوکندری منتقل می شود.

بر خلاف DNA منظم که در هسته سلول قرار دارد، DNA میتوکندری در میتوکندری بدن ما زندگی می کند و همانطور که همه ما از درس زیست شناسی دبیرستان به یاد داریم، نیروگاه سلول است و تنها توسط زنان منتقل می شود.

در حالی که مادر کودک سالم است، حدود یک چهارم از میتوکندری او دارای ژن سندرم لی معیوب بودند و پس از تقریبا ۲۰ سال تلاش برای بچه دار شدن، تنها دو فرزند او از این وضعیت مرده بودند و این باعث شد او به جان ژانگ در مرکز باروری جدید امید در نیویورک مراجعه کند.

راه های مختلفی برای تولد نوزادان با این روش وجود دارد. تکنیکی که در بریتانیا تایید شده است با عنوان انتقال پیش هسته شناخته می شود و شامل لقاح تخمک مادر و تخمک اهدا کننده با اسپرم پدر است.

قبل از این که این دو تخمک بارور شروع به تقسیم شدن به جنین کنند، محققان هسته ی تخمک اهدا کننده را با هسته مادر بارور می کنند تا بدین ترتیب به آن ها یک تخمک بارور با یک میتوکندری دهنده سالم تحویل داده شود و نیز شایان ذکر است که DNA مادر در هسته است.

اما پدر و مادر این نوزاد پنج ماهه مسلمان هستند و با این مسئله که یک سلول بارور در حال نابود شدن بود، مشکل اخلاقی و شرعی داشتند. بنابراین ژانگ با استفاده از یک رویکرد متفاوت به نام انتقال هسته که کاملا شبیه به روش قبلی است، انتقال هسته را قبل از بارور شدن تخمک انجام داد.

البته همه این پروسه در مکزیک انجام شد؛ با توجه به این که در این کشور هیچ گونه قانون و محدودیتی برای انجام این تکنیک وجود ندارد.

این تکنیک پنج جنین ایجاد کرد، اما تنها یکی از آن ها به طور سالم رشد کرد و به بدن مادر فرستاده شد. نوزاد نام برده در حال حاضر پنج ماهه است و به نظر می رسد به طور معمول و بدون هیچ مشکلی در حال رشد باشد؛ بدون هیچ نشانه ای از سندرم لی.

با وجود این که ژانگ هیچ گونه دستورالعملی در پیش رو نداشت، او مطمئن بود که رویکرد او به هیچ وجه خارج از موازین اخلاقی انجام نشده است. اول از همه، تیم او خود یک جنین نر را انتخاب کردند که نمی توانست DNA میتوکندری اهداشده را منتقل کند؛ بنابراین امکان هر گونه مشکلات بالقوه ناشی از انتقال با این تکنیک وجود نداشت.

آنها همچنین از بین بردن هر گونه جنین در این فرآیند را تکذیب کردند. "آ دکتر داروساز قلبی سیان هاردینگ، که موازین اخلاقی روش بریتانیا را بررسی کرد، گفت: این روش از رویکردی که ما در انگلستان در پیش گرفته ایم، بهتر است. اما هنوز هم این نگرانی از سوی بسیاری از دانشمندان وجود دارد، مبنی بر این که این روش می تواند مشکلاتی در زمینه سلامتی برای کودک در آینده به وجود بیاورد.

در حال حاضر، کمتر از ۱ درصد از میتوکندری پسر ناقل جهش سندروم لی است که به نظر نمی رسد در روند رشد او مشکل ساز باشد. اما برت اسمیتس از دانشگاه ماستریخت در هلند، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که کودک باید تحت کنترل بسیار نزدیک و دقیق باشد و این روش باید قبل از این که اطمینان ما را راجع به امن بودن خوش جلب کند، مورد آزمایش های فراوان قرار گیرد.

او در ادامه خاطر نشان کرد: باید صبر کرد و تولد نوزادان دیگر را با استفاده از این روش بررسی نمود تا آن موقع بتوان به یک جمع بندی کلی رسید و راجع به آن اظهار نظر کرد.

اما اگر چه این اولین نوزاد متولد شده با استفاده از روش جدید سه مادر است، در حال حاضر کودکانی نیز وجود دارند که به دلیل روش متفاوت استفاده شده در IVF در ایالات متحده و در دهه ۹۰، از سه پدر و مادر DNA دریافت کرده اند.

همانطور که مایکل لو در اوایل سال جاری گزارش می دهد، تا ۱۷ نفر در ایالات متحده ممکن است در حال حاضر با میتوکندری اهداکننده متولد شده باشند، چرا که یک درمانگاه برای افزایش موفقیت لقاح خارج رحمی بین سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ از یک تکنیک استفاده کرد و بعد از آن بود که FDA به صحنه وارد شد و آن را متوقف کرد. برخی از این نوزادان با ادامه رشد خود اختلالات ژنتیکی را به وجود آوردند و همین باعث شده تا حتی این روز ها هم دانشمندان به این راحتی ها تمایلی به استفاده از این روش نداشته باشند.

تنها گذر زمان خواهد گفت که آیا این روش می تواند زنان مبتلا به بیماری میتوکندری را کمک کند تا کودکان سالم داشته باشند یا خیر؛ اما با تولد اولین فرزند سالم، به نظر استفاده دوباره از این تکنیک اجتناب ناپذیر است.

گزارش ژانگ در روش خود کارشناسی نشده و هنوز منتشر نشده، اما مورد مطالعه توسط تیم او در جامعه آمریکا برای کنگره علمی پزشکی تولید مثل در سالت لیک سیتی در ماه اکتبر ارائه خواهد شد.

ارسال نظر