فناوری چاپ سه بعدی به صنعت مد و لباس نیز راه یافت

فناوری چاپ سه بعدی به تازگی وارد دنیای مد و لباس هم شده است. اولین لباس ایجاد شده به وسیله این فناوری هفته گذشته در یکی از نمایشگاه های نیویورک در معرض نمایش قرار گرفت.

فناوری چاپ سه بعدی به صنعت مد و لباس نیز راه یافت

به گزارش کلیک، این لباس زنانه که Oscillation نام دارد در نمایشگاه مذکور که علاقه مندان بسیاری دارد، توجه همه را به خود جلب کرد. طراح این لباس به بیان این مطلب پرداخت که اعضای گروه تحقیقاتی پس از انجام تحقیقات طولانی مدت متوجه این موضوع شدند که فرکانس های مشخص باعث شکل گیری اشکال خاصی می شوند و این اشکال خاص برای طراحان یادآوری طراحی های مختلف و اشکال چاپ شده هستند که تا حدودی شبیه به خالکوبی های افراد قبیله ای است.

این لباس که با همکاری شرکت Stratasys (شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ سه بعدی) تهیه شده است، از ۳۰ بخش مجزای ایجاد شده توسط فناوری چاپ سه بعدی با رنگ ها و مواد مختلف تشکیل شده است و با مونتاژ ۲۷۰ فایل طراحی مختلف تهیه شده است.

طراح این لباس اذعان کرد که به کمک چاپ سه بعدی می توان در آینده نسل جدیدی از پارچه ها را با ویژگی های واقعاً منحصر به فرد تولید کرد و واقعاً باید قدردان این شیوه جدید تولید پارچه باشیم. وی در ادامه گفته های خود افزود: برای مثال این احتمال وجود دارد که بتوان با کمک این فناوری پارچه هایی را تولید کرد که در برابر سرما یا گرما مقاوم باشند. البته هنوز نمی توان در مورد کاربردهای مختلف استفاده از این فناوری در صنعت تولید پارچه نظر قطعی داد، زیرا این ایده هنوز در ابتدای مسیر خود است. این فناوری می تواند بافت های به هم پیوسته منحصر به فرد و متفاوتی را ایجاد کند که نظیر آن ها را با هیچ روش دیگری نمی توان ایجاد کرد و این بافت های منحصر به فرد می توانند کاربردهای گوناگونی داشته باشد. این فناوری انقلابی می توانند اشکالی را برای پارچه ایجاد کند که در مقایسه با اشکال دیگری که به وسیله روش های قدیمی برش پارچه ها به وجود می آیند، واقعاً منحصر به فرد است. فناوری چاپ سه بعدی هم در زمینه تولید پارچه و هم در زمینه ایجاد شکل و بافت برای آن، عملکرد واقعاً منحصر به فرد و متفاوتی دارد.

البته لازم به ذکر است که نباید انتظار داشته باشید که اولین لباس تولید شده به وسیله فناوری چاپ سه بعدی به زودی روانه بازار شود؛ زیرا ایده طراحی پارچه و لباس به وسیله این فناوری هنوز در ابتدای راه خود قرار داد و عملی کردن این ایده در مقیاس گسترده، مستلزم انجام تحقیقات و بررسی های بسیار زیادی است.

طراح این لباس معتقد است که احتمالا روند بهره گیری از پارچه تهیه شده به وسیله فناوری چاپ سه بعدی، مشابه روند استفاده از پارچه لایکرا یا Lycra (پارچه ای ترکیبی متشکل از مواد مختلف که دارای خاصیت کشسانی استثنایی است و از استحکام و دوام خوبی نیز برخوردار است) است. در سال های ابتدایی عرضه این پارچه، از آن در صنعت مد و لباس استفاده نمی شد و تنها در تولید البسه ورزشی مخصوص ورزشکاران حرفه ای کاربرد داشت؛ اما چندی بعد به صنعت مد و لباس نیز راه یافت و احتمالا پارچه هایی که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تولید می شوند، نیز همین روند را طی می کنند. پارچه لایکرا تحول عظیمی در صنعت مد و لباس ایجاد کرد. این موضوع در مورد این پارچه های جدید نیز کاملا صادق خواهد بود و کاربردهایی خواهند شد که امروز نمی توانیم حتی آن ها را تصور کنیم.

ارسال نظر