خداحافظی اندروید با رمزهای ورود

شرکت گوگل چندی پیش با اعلام خبر حذف نیاز به وارد کردن رمز در برخی از نرم افزارها و اپلیکیشن های سیستم عامل اندروید، کاربران این سیستم عامل را غافلگیر کرد.

خداحافظی اندروید با رمزهای ورود

به گزارش کلیک، شرکت گوگل برای کاربران سیستم عامل اندروید تمهیداتی اندیشیده تا در نسخه جدید این سیستم عامل در مواقع غیر ضروری از درخواست رمز ورود در اپلیکیشن ها خودداری شود. یکی از معظلات اپلیکیشن های ضروری، درخواست مکرر رمز ورود به این نرم افزارهاست. معضلی که بسیاری از کاربران را سردرگم می کند. دنیل کافمن؛ مدیر ارشد تحقیقات شرکت گوگل معتقد است این روند تنها برای سهولت کاربران در استفاده از سیستم عامل اندروید در نظر گرفته شده تا بسیاری از درخواست وارد کردن رمزهای غیر ضروری حذف شود.

ممکن است برای کاربران این سوال بوجود بیاید که شرکت گوگل چه جایگزینی برای این حذف در نظر خواهد گرفت؟

کافمن؛ مدیر ارشد تحقیقات شرکت گوگل با اعلام رسمی در کنفرانس بین المللی گوگل I/O ۲۰۱۶ عنوان کرد، در صورت حذف گزینه های درخواست رمز ورود تا سال آینده میلادی، مواردی از قیبل تایید ورود به اپلیکیشن از طریق چهره نگاری و یا اثر انگشت و تن صدا خواهد بود. جایگزینی مطمئن تر و به مراتب آسانتر از وارد کردن رمزهای پیچیده. این کاربرد جدید در تایید ورود علاوه بر سهولت استفاده باعث می شود امنیت به مراتب بیشتر از روش های سنتی حفظ شود. همچنین در ادامه این کنفرانس کافمن با اشاره به ایجاد و تخصیص سنسورهای فوق هوشمند تشخیص موقعیت کاربر، اضافه کرد: این سنسورها علاوه بر تشخیص چهره کاربر و تن صدا و یا اثر انگشت، قادر خواهند بود موقعیت جغرافیایی و مکانی کاربر را نیز تخمین بزنند تا بیش از پیش دسترسی به اپلیکیشن مورد نیاز را سهولت بخشند.

مهندسین شرکت گوگل با همکاری یکی از بانک های بین المللی ایالت متحده آمریکا موفق شدند استفاده از سیستم API را جایگزین انتخاب و وارد کردن گزینه رمزهای ورود بانکی کنند. این شرکت قصد دارد در صورت حصول نتیجه رضایت بخش از این سیستم آزمایشی، تا اواخر سال جاری در سیستم عامل اندروید نسخه "Lollipop" عرضه خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی های اتخاذ شده در سیستم عامل اندروید نسخه "Lollipop"، امکان باز شدن قفل گوشی بر اساس اتصا ل به وای فای از پیش تایید شده توسط مخاطب و یا بلوتوث مورد نظر است. یکی دیگر از روش های احراز هویت در بازگشایی قفل صفحه در این سیستم عامل ها اختصاص پین کدهای تعریف شده و دریافت آن از طریق ایمیل و یا اس ام اس می باشد که کار را برای کاربران به دفعات سهولت بخشیده است.

یکی از معضلات استفاده از رمزها، در کنار امنیت بسیار پایین آن مشکل به خاطر سپردن رمزهای گوناگون در اپلیکیشن های مختلف است. همین معضل یکی از بزرگترین ضعف های رمزهای سنتی به حساب می آید. کاربران در اکثر مواقع برای مرتفع کردن این معضل از رمزهای ساده و یکسان برای اپلیکیشن های مختلف استفاده می کنند که این خود خطر حملات سایبری هکرها را بسیار افزایش خواهد داد. برخی از اپلیکیشن ها برای سهولت بخشیدن به صورت اتوماتیک رمز ورود را در نرم افزارهای مختلف وارد می کنند، که البته مشکلات بسیاری درتنظیمات برای کاربر ایجاد می کند.

شرکت گوگل با تعریف سیستم جدید امنیتی در سیستم عامل اندروید تحولی عظیم در سهولت کاربری با گوشی ها و گجت های هوشمند بخشیده است. باید منتظر بود تا نتایج این کاربرد آزمایشی در آینده ای نه چندان دور مشخص شود تا دید نسل بعدی رمزهای ورود به گجت های اندروید چگونه خواهد بود.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر