آلودگی اسفنج آشپزخانه؛ از شایعه تا حقیقت

دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که اسفنج آشپزخانه محیطی مناسب برای رشد انواع باکتری بوده و ممکن است ظرف‌ها را آلوده کند.

آلودگی اسفنج آشپزخانه؛ از شایعه تا حقیقت

دانشمندان پس از انجام چند آزمایش کشف کردند که اسفنج در سینک ظرفشویی آشپزخانه نسبت به «پتری دیش» (ظرف بشقاب‌مانند برای کشت دادن باکتری) در آزمایشگاه، محیط مناسب‌تری برای رشد انواع گوناگون باکتری‌ها است.

علاوه بر این، فقط باقیمانده‌های مواد غذایی به دام‌افتاده در اسفنج نیستند که به رشد میکروب‌ها کمک می‌کنند؛ بلکه ساختار اسفنج هم برای جایگزینی این میکروب‌ها مناسب است.

این پژوهشگران به بررسی جایگزین‌های اسفنج برای شستن ظروف که کمتر امکان رشد باکتری‌ها را فراهم کنند نپرداختند، اما احتمالا حوله‌های ظرفشویی یا برس‌های ظرفشویی با احتمال کمتری نسبت به اسفنج‌های آشپزخانه میزبان باکتری‌های گوناگون خواهند بود.

باکتری‌ها از برخی جهات مانند انسان‌ها هستند. برخی برون‌گرا و معاشرتی بوده و زندگی در میان جمع را ترجیح می‌دهند. برخی دیگر انزواجو و تودار هستند و علاقه دارند از جمع‌ دور بمانند. هنگامی که مجموعه‌ای از باکتری‌های متفاوت را در آزمایشگاه در «پتری دیش»‌ کشت می‌دهید، انواع انزواجو جایی برای پنهان شدن ندارند، در نتیجه مجموعه میکروبی حاصل آنقدر گسترده و گوناگون نمی‌شود.

اما اسفنج آشپزخانه ساختاری عالی برای هر دو نوع این باکتری‌ها دار؛ هم فضاهای بزرگ برای باکتری‌های دوستدار جمع و هم بخش‌های کوچکتر برای باکتری‌هایی که می‌خواهند تنها بمانند. بنابراین اسفنج آشپزخانه محیطی کامل برای رشد کلکسیونی از باکتری‌ها است.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر