جدیدترین نسخه ویندوز ۱۰ با امکانات جدید عرضه شد

مایکروسافت نسخه آزمایشی جدید ویندوز ۱۰ با شماره ساخت ۱۴۳۱۶ را برای اعضای گروه Insider عرضه کرد.

جدیدترین نسخه ویندوز ۱۰ با امکانات جدید عرضه شد

به گزارش کلیک، این نسخه امکان اجرای Bash مبتنی بر لینوکس را روی ویندوز فراهم می کند. علاوه بر این، قابلیت cross-device (اجرای نرم افزار ها در پلتفرم های مختلف) در کورتانا نیز به روز شده و افزونه های جدید و به روز شده ای برای مرورگر Microsoft Edge ارائه گردیده است. بخش Action Center (سیستم نوتیفیکشن های ویندوز) نیز بهینه سازی شده است. همچنین اعضای گروه Insider Fast ring اکنون می توانند نسخه آزمایشی جدید اپلیکیشن اسکایپ مبتنی بر پلتفرم UWP مایکروسافت را امتحان کنند.

مایکروسافت با ارائه این نسخه جدید در هفته گذشته از قصد خود برای اضافه کردن Bash به ویندوز ۱۰ پرده برداشت. انتظار می رود نسخه رسمی و نهایی ویندوز ۱۰ مجهز به Bash در تابستان امسال عرضه شود. اعضای گروه Insider برای دسترسی به Bash می بایست ابتدا گزینه Developer Mode را از بخش Settings فعال نمایند. گزینه Windows Subsystem for Linux (Beta) از طریق بخش Turn Windows features on or off در Windows Features قابل دسترسی است. پس از فعال سازی آن کاربر می بایست خط فرمان (Command Prompt) را باز کرده و عبارت bash را تایپ کند.

از دیگر ارمغان های مایکروسافت در نسخه جدید ویندوز، قابلیت جدید کورتانا است. در این نسخه دستیار دیجیتال کورتانا می تواند هنگامی که باتری گوشی یا تبلت شما ضعیف می شود، پیغامی را در رایانه برای شما ارسال کند. برای بهره بردن از این مزیت کافیست تا اپلیکیشن کورتانا را روی دستگاه اندرویدی، iOS و یا ویندوز فون ۱۰ نصب کنید. علاوه بر این یک گزینه جدید به نام Find My Phone به کورتانا اضافه شده است که امکان مکان یابی گوشی موبایل شما را فراهم کرده و از همه پلتفرم ها (سیستم عامل های مختلف) نیز پشتیبانی می کند. همچنین به لطف قابلیت های جدید کورتانا امکان به اشتراک گذاری مسیر های روی نقشه با دیگر دستگاه ها فراهم گشته است.

در بخش مرورگر Edge نیز، شرکت مایکروسافت افزونه های جدیدی برای این مرورگر در ویندوز ۱۰ منتشر کرده است. از جمله این افزونه ها می توان به Pin It Button و OneNote Clipper شاره کرد. برای نصب این افزونه ها در نسخه آزمایشی جدید کافیست روی آیکون شکل در گوشه بالا و راست مرورگر کلیک کرده و پس از انتخاب Extensions، روی Get extensions کلیک کنید. همچنین مایکروسافت سه افزونه موجود قبلی یعنی Microsoft Translator، Mouse Gestures و Reddit Enhancement Suite را نیز به روزرسانی کرده است. به احتمال زیاد قابلیت نصب افزونه در Edge به صورت رسمی در نسخه نهایی ویندوز ۱۰ در تابستان فراهم می شود.

در نسخه جدید بخش نوتیفیکشن های ویندوز ۱۰ یا همان Action Center نیز دچار تغییراتی شده است. اکنون کاربران قادرند با دسته بندی نوتیفیکشن ها به سه دسته معمولی، با اهمیت و اولویت اول، تعیین کنند که کدام نوتیفیکشن ها مهم تر است. همچنین در نسخه جدید کاربران می توانند تعداد نوتیفیکشن های بصری صادر شده از هر اپلیکیشن را تعیین و محدود کنند. در نسخه ۱۴۳۱۶ تعداد نوتیفیکشن های بصری هر اپلیکیشن به صورت پیش فرض روی عدد سه تنظیم شده است و امکان گسترش و مشاهده نوتیفیکشن های بیشتر در صورت موجود بودن برای کاربر فراهم گشته است. برای تغییر تنظیمات نوتیفیکشن ها می توان از بخش Settings ویندوز به System و سپس Notifications & Actions مراجعه کرد.

علاوه بر این تغییرات، مایکروسافت شکلک ها (emoji) مبتنی بر فونت را به روز کرده و امکان تغییر بین حالت های تیره و روشن در کل دستگاه های ویندوزی را فراهم نموده است. مایکروسافت اعلام کرده است که بعضی از اپلیکیشن های UWP (اپلیکیشن هایی که روی تمام دستگاه های ویندوزی اعم از رایانه یا گوشی قابل اجرا باشد) خودشان تم خود را کنترل می کنند و اگر شما حالت ویندوز را به تیره تغییر دهید، ممکن است آن ها همچنان روشن باشند. همچنین امکان نمایش رنگ ها فقط در نوار عنوان اپلیکیشن ها فراهم شده است.

از دیگر تغییرات اعمال شده در نسخه جدید ویندوز ۱۰ می توان به بهبود قابلیت دسکتاپ های مجازی، تغییر فرایند نصب به روز رسانی ها، باز طراحی تنظیمات مربوط به باتری، به روزرسانی تنظیمات Windows Update و اضافه کردن یک اپلیکیشن ارتباطی جدید برای اتصال گوشی ویندوزی به رایانه بدون نیاز به آداپتور اشاره کرد.

در نهایت مایکروسافت طی پستی در وبلاگ خود از در دست داشتن برنامه ای برای ارائه یک سیستم پیام رسان جدید برای ارسال و دریافت پیام در هر نقطه ای خبر داد. با استفاده از این سیستم کاربران گوشی های مایکروسافت می توانند با نسخه رایانه ویندوز ۱۰ به ارسال و دریافت پیام بپردازند. این گزینه هم اکنون در نسخه ۱۴۳۱۶ رایانه ای ویندوز ۱۰ قابل مشاهده است ولی نسخه مخصوص گوشی موبایل آن نیاز به انجام به روزرسانی دارد. شرکت مایکروسافت در آینده اطلاعات بیشتری را در مورد این سرویس پیام رسان ارائه خواهد داد.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر