سایت های نا امن توسط گوگل علامت گذاری می شوند

مرورگر کروم گوگل می تواند سایت های رمزگذاری نشده را با " X" قرمز رنگ نشانه گذاری کند، اما این امکان در حال حاضر به عنوان یک قابلیت اختیاری مطرح است.

سایت های نا امن توسط گوگل علامت گذاری می شوند

به گزارش کلیک، کاربران گوگل کروم اکنون می توانند در هنگام بازدید از وب سایت هایی که از رمزگذاری HTTPS برخوردار نیستند، ویژگی نشانه شرم را فعال کنند.
این سایت ها یک "X" قرمز رنگ و یک آیکون قفل خاکستری رنگ در کناره سمت چپ نوار آدرس خواهند داشت. گوگل اخیراً از این آیکون برای نشانه گذاری مواردی که رمزگذاری در آنها به درستی عمل نمی کند استفاده می کند، اما ممکن است آن را برای سایت های HTTP رمزگذاری نشده هم استفاده کند.

در حال حاضر این آیکون به عنوان یک علامت اختیاری در مرورگر کروم در دسترس است. کاربران می توانند آن را با مراجعه به chrome://flags و رفتن به قسمت "mark non-secure as" و انتخاب گزینه" mark non-secure origins as non-secure" فعال کنند. یک کارمند گوگل که نخواسته نامش فاش شود گفته است: "هدف شرکت این است که در آینده این گزینه را به حالت پیش فرض مرورگر تبدیل کند."

چه چیزی مانع این کار است؟
به گفته یک کارشناس در این زمینه، وقتی تیم امنیتی کروم برای اولین بار در سال 2014 این ایده را پیشنهاد کرد، در بسیاری از موارد کسب یک گواهینامه HTTPS رایگان نبود. نشانه گذاری سایت های HTTP با یک حرف قرمز ممکن است برای مدیران سایت ها بازخورد خوبی نداشته باشد، به ویژه برای سایت های کوچک تر.
هنوز بسیاری از سایت های اصلی از HTTPS استفاده می کنند و از سال 2014، گوگل ویژگی HTTPS را به عنوان یک فاکتور در رتبه بندی جستجوی خود لحاظ می کند.(البته به عنوان یک نشانه رتبه بندی فرعی).

چرا این موضوع اهمیت دارد

با قابلیت HTTPS، از انتقال داده ها در مرورگر اینترنتی در مقابل جاسوسی و سرقت اطلاعات حساس بهتر محافظت می شود. تنها ایراد آن جدای از تلاش لازم مدیران سایت ها برای اجرا آن، این نکته است که این قابلیت کمی کندتر از ارتباطات HTTP رمزگذاری نشده است. اگرچه گوگل چندین سال است از استفاده از HTTPS حمایت کرده است، اما این غول جستجو سعی کرده است تا از اجبارهای بیش از حد پرهیز کند. این آیکون جدید روش دیگری برای ترغیب کردن مدیران سایت ها است تا رمزگذاری وب سایت های خود را به یک اصل تبدیل کنند.

منبع: Motherboard

ارسال نظر