موتورهای جستجوگر یوز و پارسی جو زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفتند
رسانه کلیک - مدیر طرح جویشگر بومی از حمایت 3 میلیارد تومانی دولت از 2 موتور جستجوگر بومی یوز و پارسی جو و نیز هزینه 52 میلیاردی برای کل این پروژه ملی خبر داد.
![موتورهای جستجوگر یوز و پارسی جو زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفتند](https://static1.click.ir/thumbnail/MjRiYjkmyf1U/UR0XPo4ro1yRtzdc0MwRBzlsbKYyXOPwWLXdwSjAcBi7XPcEHLp9DX50kH6azi3E9B4Sbt2dVatr898JT6v2TEGhzKgR9eXK/MjRiYjkmyf1U.jpg)
به گزارش کلیک به نقل از مهر؛ علیرضا یاری مدیر طرح جویشگر بومی با رد اخباری مبنی بر هزینه ۱۷۰ میلیارد تومانی برای پروژه جویشگر بومی، اطلاعات مالی و پیشرفت زیر پروژه های این طرح ملی را تشریح کرد و گفت: تاکنون حمایت مالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از هر یک از موتور جستجوگر بومی پارسی جو و یوز کمتر از ۳ میلیارد تومان بوده است.
هزینه ۵۲ میلیاردی برای طرح ملی جویشگر بومی
وی با گلایه از برخی متخصصان داخلی که از روی بی اطلاعی و عدم آگاهی با دستگاه های بیگانه همراهی میکنند توضیح داد: تاکنون برای موتور جستجوگر بومی «پارسی جو» ۲ میلیارد تومان و برای موتور جستجوگر بومی «یوز» ۳ میلیارد تومان هزینه شده است و در مجموع هزینه کلی برای ۴۰ پروژه انجام شده و یا فعال در جویشگر بومی ۵۲ میلیارد تومان بوده که نزدیک به ۵۰ درصد آن در حوزه زیرساخت های پردازشی و پهنای باند است.
یاری با توضیح اینکه در طرح جویشگر بومی، بازیگران متفاوت در این حوزه شناسایی شده و در حوزه های تأمین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات، محتوا و کاربرد مورد توجه قرارگرفته اند، گفت: تنوع حوزه ها و حجم دانشگاه ها و شرکت های توانمند مورد حمایت در هر حوزه به گونهای بوده که تاکنون ۴۰ پروژه در حوزه های خدمات پایه ای جویش، ابزارها و دادگان خط و زبان فارسی، محتوای بومی و نیز فعالیت های پژوهشی مورد حمایت قرار گرفته اند.
وی عنوان کرد: در این میان می توان به ۲۶ پروژه محصول محور با هدف تجاری سازی از قبیل موتور جستجوی فارسی، ترجمه ماشینی، رایانامه بومی و سرویس نقشه اشاره کرد که البته گزارش اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام این طرح در سایت اطلاع رسانی دیدرس (didras.ir) قابل دسترسی است.
مدیر طرح جویشگر بومی درباره بررسی وضعیت جویشگرهای بومی نیز گفت: جویشگرهای بومی توسط برخی از کشورهای جهان برای مقابله با نفوذهای فرهنگی و امنیتی و نیز بهرهمندی اقتصادی توسعه یافتند که «یاندکس» با ۵۱ درصد سهم بازار جستجو در روسیه، «ناور» با ۷۴ درصد سهم بازار جستجو در کره جنوبی و «بایدو» با ۷۶ درصد سهم بازار جستجو در چین موفقیترین جویشگرهای بومی هستند.
تسلط مطلق آمریکا بر بازار جستجوی ایران
یاری ادامه داد : جویشگر گوگل با درآمدی در حدود ۶۰ میلیارد دلار و روزانه ۹ میلیارد پرس و جو قدرتمندترین جویشگر جهانی بوده و ۷۸ درصد سهم بازار جستجو در جهان و ۹۷.۸ درصد سهم بازار در ایران را به خود اختصاص داده که به همراه جویشگر «بینگ» با ۸ درصد سهم بازار جستجوی جهان و ۰.۷ درصد سهم بازار کشور، بیانگر تسلط مطلق کشور آمریکا بر بازار جستجو در دنیا و در کشور ایران است.
مدیر طرح جویشگر بومی توضیح داد: طرح کلان جویشگر بومی با تمرکز بر زبان فارسی، با در نظر گرفتن نیاز کشور و ترکیب خدمات بومی متنوع، برنامه ریزی شده است تا به شکل گام به گام بر بازار جستجوی کشور و احیاناً کشورهای فارسی زبان منطقه تسلط یابد که البته دستیابی به اهداف بازار جستجوی کشور کار بسیار دشوار و زمان بری بوده و به کمک و مساعدت حاکمیت و مردم بستگی دارد و مسلماً توسعه بازار باعث بهبود کیفیت خدمات نیز میشود و به تناسب استفاده مردم و بازخوردهایی که می دهند، بهبود خواهد یافت.
وی یادآور شد: با توسعه فناوری های مورد نیاز در جویشگرهای بومی، سیاستگذاری و اجرای آن از سوی حاکمیت، زمینه موفقیت جویشگرهای بومی در کشور را فراهم خواهد کرد و در این راستا سیاست های ترویج و توسعه فرهنگ به کارگیری جویشگرهای بومی و سایر محصولات جنبی از یک طرف و تشویق و هدایت سازمانهای دولتی به سمت استفاده از خدمات جویشگرهای بومی از طرف دیگر برای بهبود اوضاع بازار خدمات بومی، لازم است.
یاری تصریح کرد: امید است خدمات بومی، اعتماد مردم را جلب کرده و بتوانند بازار مناسبی در جهت توسعه کسب و کار خود داشته باشند تا ضمن توسعه فناوری های بومی فرصت های شغلی و کسب و کاری جدیدی در فضای اقتصاد دیجیتالی فراهم کنند.