تکنیک جدید ویرایش ژن CRISPR برای حمله به مرکز فرماندهی سرطان

محققان از روش ویرایش ژن CRISPR-Cas9 برای هدف قرار دادن توالی DNA سرطان،کاهش تومورها و بهبود میزان زنده ماندن موش‌های سرطانی استفاده کردند.

تکنیک جدید ویرایش ژن CRISPR برای حمله به مرکز فرماندهی سرطان

به گزارش کلیک، محققان در این زمینه به نتایج خارق‌العاده‌ای دست پیدا کرده‌اند، از سیستم ویرایش ژن CRISPR-Cas9 که توانایی‌های خیره‌کننده‌ای دارد، می‌توان برای مبارزه با دیستروفی عضلانی، کوری و حتی HIV نیز استفاده کرد. اما در صدر همه این بیماری‌ها سرطان وجود دارد. در حال حاضر محققان دانشگاه پیتزبورگ از این روش برای هدف قرار دادن مرکز فرماندهی سرطان استفاده کردند. در این پژوهش و تحقیق و بررسی مشخص شد که می‌توان با استفاده از این روش تومورهای مهاجم را کوچک کرده و میزان زنده ماندن فرد سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم افزایش داد.

این روش با هدف قرار دادن ژن‌های همجوشی (Fusion Gene) کار می‌کند. ژن همجوشی به ژنی گفته می‌شود که از آمیختن دو ژن جداگانه پدید می‌آید.
این تیم تحقیقاتی در پژوهش پیشین خود به این نتیجه دست یافتند که یک ژن همجوشی به نام MAN2A1-FER با ابتلای افراد به سرطان پروستات، کبد، ریه و تخمدان مرتبط بوده و به رشد و گسترش تومورها کمک می کند.

در آنالیزهای ترکیبی که از ژن همجوشی بدست آمد محققان به این نتیجه رسیدند که یک DNA منحصر به فرد از ژن همجوشی می‌تواند باعث نابودی خود شود. ژن CRISPR-Cas9 با هدف قرار دادن توالی DNA و جایگزین کردن آن‌ها با چیز دیگری فعالیت می‌کند و قادر به دنبال کردن این الگوهای ژن همجوشی و جایگزین کردن آنها با ژن‌های ضد سرطانی است. این روش بر خلاف درمان‌های مرسوم مانند شیمی‌درمانی، فقط به سلول‌های سرطانی حمله کرده و به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند.

در دانشگاه پیتزبرگ گروهی از محققان، سلول‌های سرطان پروستات و سرطان کبد انسان را به موش پیوند زده و سپس با استفاده از ویرایش CRISPR ژن‌های همجوشی را که منجر به بروز سرطان شده بودند، هدف قرار دادند.آنها پس از ۸ هفته مشاهده کردند که تومورها تا ۳۰ درصد کاهش یافته و این حیوانات زنده ماندند. اما در گروه دیگری از موش‌ها که دچار همین بیماری‌ها بوده، اما با روش جدید مورد درمان قرار نگرفته بودند، شاهد رشد ۴۰ درصدی در تومورها و گسترش آن در کل بدن این حیوانات بودند و در نهایت پس از پایان این دوره تمام این حیوانات از بین رفتند.

تکنیک ویرایش ژن CRISPR-Cas9 با هدف آزمایشات انسانی کار خود را شروع کرده است اما فعلا در مرحله‌ی نخست، این تکنیک در مبارزه با سلول‌های سرطانی و مورد هدف قرار دادن مرکز فرماندهی سرطان به کار گرفته خواهد شد. چندی قبل تیمی از محققان چینی تکنیک پیشرفته اصلاح ژنتیک CRISPR-Cas9 را برای اولین بار در تاریخ روی انسان تست کردند. آنها در جریان این روش ژن های اصلاح شده را با امید از بین بردن امراض به بدن یک بیمار مبتلا به سرطان تزریق کردند. در ایالات متحده آمریکا، اولین تست CRISPR روی انسان هنوز هم انجام نشده با اینحال در چین به ذهن خطور می کند به دلیل نبود معضلات قانونی پیشرفت در این عرصه با سرعت بیشتری در حال انجام است. محققان امیدوارند که با تست این شیوه روی انسان قادر باشند با سرعت بیشتری مانع از فعالیت آن گروه از ژن هایی شوند که نمی گذارند بدن یک فرد با بیماری های مختلف مقابله نماید.

در حال حاضر این تکنیک نشان می‌دهد که استفاده از آن باعث کاهش سرعت رشد تومور‌ها و سلول‌های سرطانی می‌شود. محققان قصد دارند با استفاده از این تکنیک سلول‌های سرطانی را به صورت کلی از بین ببرند. قرار است اولین تست این تکنیک بر روی انسان در آمریکا تابستان امسال در دانشگاه پنسیلوانیا انجام بگیرد. در این بررسی ها محققان در نظر دارند سلول های چند بیمار را اصلاح ژنتیکی کنند و از این طریق به جلوگیری از سه نوع مختلف از سرطان بروند.

ارسال نظر