فناوری هشدار دهنده زلزله به تهران رسید

فناوری نسبتا جدید هشدار زلزله، در شهر تهران نصب شده است، این فناوری ۱۵ ثانیه قبل از وقوع زلزله، هشدار می دهد.

فناوری هشدار دهنده زلزله به تهران رسید

به گزارش کلیک، اگر سامانه هشدار سریع ۱۵ ثانیه قبل از وقوع خبر زلزله را بدهد شرکت‌های برق و گاز هم فرصت کافی برای قطع کردن سرویس‌های خود و جلوگیری از انفجارهای ناخواسته را دارند. ضمنا آتش نشانی و آمبولانس ها هم می‌توانند سریعا به حالت آماده باش در آیند.

رضا حیدری مشاور طرح هشدار سریع زلزله در مصاحبه‌ای با تاکید بر ممکن نبودن پیش‌بینی زمان دقیق وقوع زلزله خاطرنشان ساخته است: آن چیزی که فناوری‌های نوین در اختیار ما گذاشته و در کشورهای پیشرفته هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، سامانه هشدار سریع است که وقتی اتفاقی می‌افتد، در عرض چند ثانیه اخطار می‌دهند و باید اقدامات کاهش خسارت را در این مدت اندک انجام داد.

مشاور طرح هشدار سریع زلزله درباره این طرح می‌گوید: سازمان مدیریت و پیشگیری از بحران در حدود سه‌سال است که با همکاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) و همچنین دستگاه‌های عضو ستاد یعنی وزارت کشور، استانداری، صداوسیما، سازمان تنظیم مقررات رادیویی و هواشناسی توانسته خروجی یکی از سامانه‌هایی را که می‌تواند برای شهر تهران موثر باشد، بگیرد. در یکی از نقاط اطراف شهر تهران یعنی گسل مشأ در امامزاده‌هاشم، این سیستم با چهارایستگاه شتاب‌نگاری فعال شده و خروجی‌های اولیه را در سازمان گرفته‌ایم و بحثی که امروز به دنبالش هستیم این است که سازمان‌هایی که در این حوزه باید دخیل باشند، از این خروجی چه استفاده‌هایی می‌توانند داشته باشند؟ این موج اگر در اختیار شرکت برق قرار گیرد، می‌تواند کل برق شهر تهران را به‌صورت اتوماتیک قطع کند و نیازمندیم که در سیستم‌های مختلف اقدامات این‌چنینی انجام گیرد که حداقل خسارات صورت‌ گیرد. این نخستین اقدامی است که در کشور انجام شده و خروجی به صورت پایلوت است و امیدواریم با اقدامات نهادهای دولتی و سازمان مدیریت بحران کشور در فاز اول بتوانیم این سیستم را در کل شهر تهران فعال کنیم. شهر تهران درحال حاضر در حدود ١۴ شتاب‌نگار دارد که برخی از این‌ها عمدتا شتاب‌نگارهای حریم و حاشیه شهر هستند و باید شتاب‌نگارهای دیگری هم اضافه شوند و ما برای کاهش خسارت به نزدیک به ۵٠ شتاب‌نگار نیاز داریم. یکی از کاربردهایی که شهرداری به دنبال آن است، استفاده عمومی برای اطلاع‌رسانی است. قطعا این موج وقتی به صداوسیما برسد، این سازمان می‌تواند مانند سایر کشورهای توسعه‌یافته، اطلاع‌رسانی عمومی انجام دهد. شاید در نظر ما این زمان بسیار کم باشد اما همین ١٠ثانیه می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد و این سیستم قطعا باید در کل کشور عملیاتی شود.

ارسال نظر