ده ویژگی جالب اندروید O

در این مطلب به بررسی ۱۰ مورد از ویژگی های اندروید O که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد، می پردازیم. البته این ویژگی ها مربوط به نسخه آزمایشی این نسخه ار اندروید هستند و ممکن است برخی از آن ها در نسخه اصلی تغییر کنند.

ده ویژگی جالب اندروید O

کلیک - اندروید O در سه ماهه سوم سال جاری به صورت رسمی عرضه می شود و پس از عرضه آن می توانید جدیدترین نسخه اندروید را به راحتی دریافت و نصب کنید. البته باید یک آشنایی نسبی با خط فرمان (Command line) داشته باشید و تمام ابزارهای لازم را نیز از سایت Android Developer دریافت کنید. این نسخه از اندروید در ابتدا برای گوشی Nexus 5X، Nexus 6P، Nexus Player، Pixel C، Pixel و Pixel XL منتشر خواهد شد. البته توصیه می شود که این نسخه از اندروید را در ابتدا بر روی یک گوشی قدیمی که استفاده چندانی از آن نمی کنید، نصب کنید. در این مطلب قصد داریم به بیان ۱۰ مورد از ویژگی های این نسخه از اندروید بپردازیم. البته لازم به ذکر است که این ویژگی های مربوط به نسخه آزمایشی اندروید O هستند و ممکن است برخی از ویژگی ها در نسخه نهایی تغییر کند. در ادامه با ما همراه باشید.

  1. ویژگی تصویر در تصویر

این ویژگی مدت کوتاهی است که برای پلتفرم Android TV ایجاد شده است. شما با استفاده از این ویژگی می توانید همزمان با تماشای ویدیو از یوتیوب و یا استفاده از پلیرهای موجود در گوگل پلی استور برای پخش ویدیو، از اپلیکیشن دیگری نیز استفاده کنید. هنوز تصویری از این ویژگی وجود ندارد؛ زیرا توسعه دهندگان اپلیکیشن های مختلف باید این ویژگی را در اپلیکیشن های خود ایجاد کنند. به هر حال این ویژگی یکی از ویژگی های جالب اندروید O است و شما می توانید زمانی که در حال تماشای یک ویدیو در پنجره ای کوچک در کنار صفحه نمایش گوشی خود هستید، از اپلیکیشن های دیگر نیز استفاده کنید. تبلت های iPad Pro اپل نیز دارای ویژگی مشابهی هستند.

  1. تغییر شکل آیکون ها بر اساس گوشی های مختلف

در اندروید O امکان تغییر شکل آیکون ها بر اساس گوشی های مختلف وجود دارد؛ مثلا ممکن است شکل آیکون توییتر در گوشی Pixel XL گوگل مربع و در گوشی گلکسی اس ۸ گرد باشد؛ بنابراین توسعه دهندگان می توانند شکل آیکون ها را بر اساس گوشی های مختلف تغییر دهند. همچنین امکان افزودن افکت های مختلف به آیکون ها نیز در این نسخه از اندروید وجود دارد. این ویژگی باعث بهتر شدن ظاهر اپلیکیشن ها در گوشی های مختلف می شود.

  1. دسته بندی نوتیفیکیشن ها

یکی از ویژگی های جالب دیگر این نسخه از اندروید، امکان دسته بندی نوتیفیکیشن ها است. شما می توانید نوتیفیکیشن های خود را در گروه های مختلفی دسته بندی کنید، تا در موقع نیاز بتوانید نوتیفیکیشن های مورد نظر خود را راحت تر پیدا کنید؛ مثلا در یک اپلیکیشن اخبار می توانید نوتیفیکیشن های خود را به دسته های مختلفی همچون فناوری، ورزش و سایر موارد تقسیم بندی کنید. لازم به ذکر است که فقط توسعه دهندگان می توانند گروه های مختلف نوتیفیکیشن ها را ایجاد کنند و کاربران قادر به انجام این کار نیستند؛ اما در دسته بندی نوتیفیکیشن ها دست شما کاملا باز است.

  1. امکان تنظیم زمان برای تأخیر در نمایش نوتیفیکیشن ها

در اندروید ۷ وقتی که یک نوتیفیکیشن را با سوایپ کردن حذف می کنید، آن نوتیفیکیشن دیگر نمایش داده نمی شود؛ اما در مورد اندروید O این چنین نیست و می توانید زمان نمایش نوتیفیکیشن ها را به تعویق بیندازید. شما می توانید از امکان تنظیم زمان (۱۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه و یک ساعت) برای نمایش مجدد نوتیفیکیشن ها استفاده کنید. همچنین انتخاب رنگ پس زمینه برای نوتیفیکیشن ها نیز برای توسعه دهندگان وجود دارد.

  1. ویژگی Wi-Fi Aware

این ویژگی که تحت عنوان Neighbour Awareness Networking نیز شناخته می شود، این امکان را به کاربران می دهد که برای به اشتراک گذاری اطلاعات به جای بلوتوث از شبکه وای فای گوشی استفاده کنند. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد که اطلاعات خود را با فاصله و سرعت بیشتری با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.

  1. ایجاد تغییرات قابل توجه در منوی تنظیمات

در این نسخه از اندروید، تغییرات زیادی در منوی تنظیمات ایجاد شده است. اولین چیزی که در منوی تنظیمات این نسخه از اندروید توجه شما را به خود جلب می کند، منوی کرکره ای Suggestions است که امکان دسترسی سریع به بخشی را فراهم می کند که گوگل در آن پیش بینی می کند که کاربر می خواهد با گوشی خود چه کاری انجام دهد. همه چیز در منوی تنظیمات اندروید O جمع و جورتر شده است (طول منوی تنظیمات در این نسخه تقریبا نصف طول تنظیمات در اندروید ۷ است) که باعث می شود کاربر به گزینه های مورد نیاز خود دسترسی سریع تری داشته باشد. تنظیمات در این نسخه از اندروید به شیوه هوشمندانه ای مرتب شده اند؛ به عنوان مثال تنظیمات بلوتوث و تنظیمات مربوط به پخش فایل های گوشی در وسایل دیگر (تنظیمات casting)، هر دو در بخش Connected Devices جای داده شده اند.

  1. وارد کردن رمز عبور و سایر جزییات در اپلیکیشن ها و سرویس ها به صورت خودکار

در اندروید O سیستم جدیدی به وجود آمده است که به واسطه آن رمز عبور و سایر جزییات در اپلیکیشن ها و سرویس ها به صورت خودکار وارد می شوند و چنانچه توسعه دهندگان این ویژگی را در اپلیکیشن های خود پیاده سازی کنند، دیگر نیازی به صرف وقت برای وارد کردن این جزییات در اپلیکیشن ها نیست. در صورتی که از یک اپلیکیشن مدیریت کننده رمز عبور استفاده می کنید، می توانید از این ویژگی استفاده کنید تا رمزهای عبور شما به صورت خودکار در اپلیکیشن های مختلف وارد شوند.

  1. گزینه مربوط به سیستم UI Tuner (تنظیم کننده رابط کاربری)

سیستم UI Tuner سیستمی است که برای ایجاد دکمه های ناوبری اندروید و نوار نوتیفیکیشن ها ایجاد شده است. باید این مژده را به شما بدهیم که در اندروید O امکان استفاده از این سیستم نیز فراهم شده است. برای دسترسی به این سیستم باید نوار نوتیفیکیشن ها را پایین بکشید و انگشت خود را چند ثانیه روی آیکون تنظیمات نگه دارید تا گزینه مربوط به این سیستم در منوی تنظیمات ظاهر شود. با استفاده از این سیستم می توانید مکان قرارگیری دکمه های ناوبری اندروید را برای متمایل بودن به سمت چپ یا متمایل بودن به سمت راست، تغییر دهید. همچنین شما می توانید با استفاده از این سیستم، میانبرهایی برای اپلیکیشن ها در صفحه Lock Screen گوشی نیز ایجاد کنید.

  1. بهتر شدن کیفیت پخش صدا از طریق بلوتوث

در این نسخه از اندروید می توانید کدک پخش صدا از طریق بلوتوث را انتخاب کنید که شامل LDAC (این کدک توسط سونی توسعه داده شده است و قادر است صدا را با بیت ریت ۹۹۰ کیلوبیت در ثانیه و فرکانس ۴۴٫۱ کیلو هرتز پخش کند) نیز می شود که باعث افزایش کیفیت صدا به میزان قابل توجهی در هدفون های سازگار با بلوتوث می شود.

  1. عمر باتری بهتر

این ویژگی بهترین ویژگی اندروید O محسوب می شود. در این نسخه از اندروید اجرای اپلیکیشن ها در پس زمینه سیستم عامل محدود می شود که باعث کاهش مصرف باتری به میزان قابل توجهی می شود. در اندروید O فعالیت سرویس ها، اپلیکیشن ها، ویژگی های مکان یابی گوشی و سایر موارد در پس زمینه متوقف می شود؛ به عنوان مثال اگر اپلیکیشن Google Maps در پس زمینه در حال اجرا باشد و از آن استفاده نکنید، سیستم عامل پس از گذشت چند دقیقه، ارائه سرویس های موقعیت یابی برای این اپلیکیشن را متوقف می کند. تمام این موارد می توانند باعث افزایش عمر باتری گوشی شوند.

ارسال نظر