اتصال اعصاب نخاعی آسیب دیده به کمک هوش مصنوعی

رسانه کلیک - شرکت اینتل از هوش مصنوعی برای اتصال اعصاب نخاعی آسیب دیده استفاده می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز کار این روش آشنا شوید.

اتصال اعصاب نخاعی آسیب دیده به کمک هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه پزشکی، به زودی به یکی از مهم ترین و دشوارترین چالش های دنیای پزشکی تعمیم می یابد و آن، کمک به بازیابی حرکت برای افراد فلج شده است. کمپانی اینتل با همکاری دانشگاه براون، در حال کار روی پروژه ای جهت ساخت واسط نخاعی هوشمند است که توسط DARPA پشتیبانی می شود. در این پروژه، از هوش مصنوعی جهت بازیابی حرکت و کنترل مثانه در افراد مبتلا به آسیب های نخاعی استفاده می شود.

محققین طی دو سال تلاش و مطالعه، سیگنال های حسی و حرکتی را شناسایی خواهند کرد. در این حین، جراحان الکترودهای مناسب را در دو سوی یک آسیب دیدگی قرار می دهند تا بدین وسیله یک معبر هوشمند را به وجود آورند. پس از این، شبکه های عصبی روی ابزارهای هوشمند به اجرا در می آیند و به تدریج یاد می گیرند که چگونه از طریق این معبر، فرمان های حرکتی را ارسال کرده و عملکرد اعصاب جدا شده را بازیابی کنند.

واسط اولیه، از سخت افزارهای رایانشی جانبی برای تفسیر بلادرنگ سیگنال های نخاعی بهره می گیرد. با این حال پس از گذشت مدت طولانی، این بخش ها به یک سیستم کاشته شده در بدن تبدیل می شوند و اتصالات لازم را به وجود می آورند.

البته باید گفت که پروژه مشارکتی اینتل و براون، اصطلاحا تیری در تاریکی بوده و روش قطعی را برای درمان از کار افتادگی تضمین نمی کند. با این حال، نتایج به دست آمده از این پروژه می تواند در مطالعات آتی به کار گرفته شود. دیوید بورتون، یکی از محققین دخیل در این پروژه گفته است که فعالیت مشترک اینتل و براون، موجب کشف اطلاعات و دانش جدیدی درباره نخاع شده و فرایند رسیدن به درمان مناسب به واسطه هوش مصنوعی را سرعت می بخشد. پروژه واسط نخاعی هوشمند، به طور قطع یک گام بزرگ در مسیر صحیح است.

ارسال نظر