ادمین پلاس؛ تلاش برای تطبیق بازار کار با عصر AI
به گزارش کلیک رویداد AI MONEY MAP با محوریت بررسی راهکارهای درآمدزایی از هوش مصنوعی و ترسیم آینده بازار کار در ایران برگزار شد.
در این نشست تخصصی، کارشناسان ضمن هشدار نسبت به «مرگ محتوا» و تغییر بنیادین در مفهوم نیروی انسانی، به سوالاتی درباره چالشهای زیرساختی، بازگشت سرمایه و خطر انحصار این فناوری پاسخ دادند.
مریم مجیدینژاد، برگزارکننده این رویداد و مدیر سایت کاریابی ادمین پلاس در آغاز نشست با اشاره به تمرکز یکساله این مجموعه بر مقوله هوش مصنوعی، دلیل جذابیت فزاینده این حوزه در ماههای اخیر را «خطر حذف نیروها» دانست و گفت: «اگر هوش مصنوعی به تواناییهای نیروهای امروز بازار کار اضافه نشود، امکان حذف کامل آنها از مارکت وجود دارد.»
وی افزود: «امروز اما در نقطهای ایستادهایم که آن مدلهای قدیمی دیگر پاسخگوی نیاز بازار نیست. همانطور که در سال ۹۸ پیشگام تعریف شغل ادمینی بودیم، امروز اعلام میکنیم که اکوسیستم در حال یک دگردیسی بزرگ توسط هوش مصنوعی است.»
پایان دوران ادمینی سنتی؛ آغاز عصر هوش مصنوعی
مجیدینژاد با بازخوانی روند شکلگیری جایگاه شغلی «مدیریت کسبوکار آنلاین» در سالهای گذشته، تصریح کرد: «زمانی که ما فعالیت خود را آغاز کردیم، بسیاری از پتانسیلهای درآمدزایی اینستاگرام ناشناخته بود و ما ثابت کردیم که مدیران اجرایی (ادمینها) نقشی همتراز با صاحبان کسبوکار دارند. اما امروز، آن مدلهای قدیمی دیگر پاسخگو نیستند و هوش مصنوعی قواعد بازی را تغییر داده است.»
وی تاکید کرد:«مشخصا زندگی مردم با AI راحتتر خواهد شد و بسیاری از کارها نیز توسط این ابزار سادهتر و بهتر شدهاند. بیش از ۳ میلیون کسب و کار اینستاگرامی در ایران وجود دارد که در حال درآمد از این پلتفرم هستند و میتوانند با AI به درآمدزایی بیشتر و مدیریت بهتر هزینههای خود بپردازند.»
نقشه راه درآمدزایی از هوش مصنوعی
در ادامه مجیدینژاد به 6 مرحله نقشه راه درآمدزایی از هوش مصنوعی اشاره کرد:
آشنایی کامل با عملکرد هوش مصنوعی: در این مرحله، افراد باید با اصول و کارکردهای هوش مصنوعی آشنا شوند تا بتوانند از آن به درستی استفاده کنند.
یادگیری پرامپت نویسی: این مرحله به نوشتن دستورات و سوالات مناسب برای هوش مصنوعی مربوط میشود که به افراد کمک میکند تا از تواناییهای آن بهرهبرداری بیشتری داشته باشند.
یادگیری AI های کاربردی: در این بخش، افراد باید با ابزارها و نرمافزارهای هوش مصنوعی که میتوانند در کسب و کارهای خود استفاده کنند، آشنا شوند.
ساخت نمونه کار و رزومه: برای جلب توجه کارفرمایان، افراد باید نمونه کارهایی از تواناییهای خود بسازند و آنها را در رزومههای خود درج کنند.
انتخاب حالت درآمدی: در این مرحله، افراد باید تصمیم بگیرند که چگونه میخواهند از مهارتهای هوش مصنوعی خود درآمدزایی کنند؛ آیا به عنوان فریلنسر کار خواهند کرد یا در یک شرکت استخدام خواهند شد.
اقدام: در نهایت، افراد باید قدمهای عملی را برای ورود به بازار کار بردارند و از فرصتهای موجود بهرهبرداری کنند.
وی همچنین به راهاندازی پلتفرم کاریابی “ادمین پلاس” اشاره کرد که به هدف تسهیل فرآیند استخدام و کاریابی برای ادمینها و افرادی که به دنبال کار در فضای دیجیتال هستند، طراحی شده است. این پلتفرم به افراد کمک میکند تا با سرعت و امنیت بیشتری شغل مناسب خود را پیدا کنند و در این زمینه به موفقیت برسند.
اوضاع خطرناکتر از این حرفهاست
در ادامه رویداد پنل گفتگویی با حضور کارشناسان برجسته علی نادری، محمودرضا فرهادی، آذرخش ضیایی و پوریا حداد برگزار شد.
آذرخش ضیایی، مشاور تحول دیجیتال و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، سخنان خود را با تحلیل وضعیت تولید محتوا آغاز کرد.
وی با اشاره به برند «نارینو» و یک سرآشپز مبتنی بر AI در ایران، اعلام کرد که ما اکنون در عصر «ابرخلاقیت ماشینها» به سر میبریم. مطالعات جدید نشان میدهد تصاویری که با هوش مصنوعی تولید میشوند، نه تنها هزینه بسیار کمتری دارند، بلکه مخاطب بیشتری را نیز جذب میکنند. واقعیت تکاندهنده این است که با حقوق یک ادمین، میتوان نزدیک به دو میلیون تصویر با AI تولید کرد.
ضیایی با بیان این که در نگاه اول شاید به نظر برسد کار فریلنسرها آسانتر شده، هشدار داد: «اوضاع خطرناکتر از این حرفهاست؛ ما به سمت مرگ محتوا میرویم. در این شرایط، آنچه اهمیت حیاتی پیدا میکند معماری محتوا است. ما هرچه بخواهیم تولید کنیم، باید پیشزمینه معماری آن را بچینیم تا بهترین خروجی را بگیریم.»
این استاد دانشگاه، ۱۰ سال آینده را مهمترین پنجره پولدار شدن جوانان از طریق AI دانست و آن را با موج تجارت الکترونیک در سالهای گذشته مقایسه کرد که غولهای امروز فناوری را ساخت.
شخصیسازی، کلید طلایی هوش مصنوعی
پوریا حداد، همبنیانگذار C50 ایران و سرپرست هوش مصنوعی کرمان موتور، دیگر سخنران این پنل بود که بر نقش AI در «شخصیسازی» تاکید کرد.
وی گفت: «انسان نمیتواند بر اساس رفتار تکتک افراد سرویس شخصیسازیشده ارائه دهد، اما مدلهای هوش مصنوعی این توانایی را دارند. آینده بازار کار متعلق به هوش مصنوعیهای تخصصی است و موج آن به زودی به ایران هم میرسد.»
حداد همچنین به موضوع کمبود سختافزار اشاره کرد و گفت: «بسیاری از کشورها محدودیت GPU دارند و نباید تصور کنیم که ناتوانی در توسعه عمومی هوش مصنوعی فقط مختص ایران و به خاطر تحریمهاست; این یک چالش جهانی است.»
پوریا حداد، مدیرعامل فیلاگر یکی از مزیتهای کلیدی AI را شخصیسازی در مقیاس بزرگ دانست؛ قابلیتی که به گفته او انسان بهتنهایی از پس آن برنمیآید. حداد توضیح داد بازار در حال حرکت از مدلهای عمومی (هوریزنتال) به سمت راهکارهای تخصصی و حوزهمحور (ورتیکال) است؛ جایی که ارزش اصلی در «کاستومسازی» مدلها برای یک کار مشخص شکل میگیرد.
او دو مسیر را برای فریلنسری «واقعاً پولساز» توصیف کرد:
• شخصیسازی مدلها با رویکردهایی مثل RAG برای کسبوکارهای مختلف
• AI Agentها برای اتومیتکردن فلوهای کاری (از تولید متن تا تصویر و ویدیو و انتشار)
از «هایپسایکل» تا گلوگاههای ملی AI: انرژی و داده
در بخش دیگری از پنل، محمودرضا فرهادی، مشاور کسبوکار نئوبانک و فینتک با ارجاع به منطق «چرخهعمر فناوری» (هایپسایکل) توضیح داد همه موجهای تکنولوژی یک مسیر یکسان را طی نمیکنند و بعضی (مثل متاورس) در مرحله سقوط از نفس میافتند.
فرهادی در عین حال از دو گلوگاه کلان توسعه AI گفت: انرژی/برق و داده؛ و اینکه مقیاس سرمایهگذاری و زیرساخت، گاهی از توان یک شرکت فراتر میرود و رنگ و بوی ملی و ژئوپلیتیک میگیرد.
وی با بیان این که اقتصاد بسیار «لحظهای» شده است، گفت: «مردم قدرت تصمیمگیری درباره داراییهای فیزیکی و غیرفیزیکی خود را از دست دادهاند. در این شرایط، سرعت تصمیمگیری با AI بسیار بالاست و میتوان از ابزارهایی که در پیشبینی ماهر هستند استفاده کرد.»
فرهادی چالش اصلی حوزه مالی را «عدم اعتماد» دانست و گفت: بخش جدی چالش اینجاست که مردم و بانکها نمیدانند آیا باید به موتورهای هوش مصنوعی اعتماد کامل داشته باشند یا خیر. با این حال، بانکهای ایران در حال سرمایهگذاری در این حوزه هستند و شرکتهایی برای تولید محتوای تخصصی سرمایهگذاری تلاش میکنند.
روایت عملی از استفاده AI در توسعه محصول: «۱.۵ میلیارد تومان» در برابر «۲۰ دلار»
علی نادری، بنیانگذار فلوچت در روایت تجربهمحور خود از زیرساخت، توضیح داد تیمش به جای برونسپاری مدیریت و ساخت زیرساخت با هزینه پیشنهادی «حدود یک میلیارد و نیم تومان»، با تکیه بر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و رویکرد «Infrastructure as Code» توانسته در زمانی کوتاه و با هزینهای بسیار کمتر، زیرساخت را پیادهسازی کند؛ روایتی که با تأکید بر سرعت توسعه و انتشار مداوم فیچرها همراه شد.
نادری تأکید کرد: هوش مصنوعی در لایههای تصمیمسازی، تصمیمگیری و اجرا بهسرعت در حال پیشرفت است و میتواند بهصورت مستقیم بر افزایش درآمد افراد و کسبوکارها اثرگذار باشد.