جزئیاتی جالب از کلاس خودروهای لوکس در جهان  

رسانه کلیک - می‌خواهیم خصوصیات خودروهای لوکس را با هم بررسی کنیم و درباره تاریخچه ورود این خودروها به لیست تولیدات جهانی بدانیم.

جزئیاتی جالب از کلاس خودروهای لوکس در جهان  

همه می‌دانیم که خودروها کلاس‌بندی‌های مشخصی دارند و خودروسازان بر اساس آن کلاس‌بندی تنوع محصولات خود را حفظ می‌کنند. گاهی نیز یک خودروساز با به کار بردن خلاقیت یا ترکیب کلاس‌های قبلی کلاسی جدید را تعریف می‌کند.

ممکن است این کلاس جدید مورد توجه عمومی واقع شده و در کمپانی‌های دیگر نیز به آن پرداخته شود و گاهی ممکن است با عدم استقبال مواجه شده و از تاریخ خودروسازی حذف شود. اما، خودروهای لوکس و لاکچری را نمی‌توان یک کلاس مجزا در بین کلاس‌های خودرویی دانست. چرا که امروزه در هر کلاسی، سدان‌های شهری، اسپرت‌های مسابقه‌ای و شاسی‌بلندهای آفرودی می‌توان نمونه‌های لوکس دید.

برخی کمپانی‌ها خط تولید مجزایی برای خودروهای لوکس خود دارند و از هر نمونه تولیدات خود یک نسخه لوکس می‌سازند. می‌خواهیم خصوصیات خودروهای لوکس را با هم بررسی کنیم و درباره تاریخچه ورود این خودروها به لیست تولیدات جهانی بدانیم.

تاریخچه خودروهای لوکس

به طور کلی، خودروی لوکس به اتومبیلی گفته می‌شود که بالاترین حد راحتی را برای سرنشینان فراهم آورد، مرغوبیت متریال به کار رفته در این خودروها فراتر از خودروهای دیگر است و تجهیزات و امکانات موجود در این خودروها در سطحی است که تنها اشخاصی خاص می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در یک کلام، خودروهای لوکس از هر کلاسی تعبیر اشرافیت در صنعت خودروسازی هستند. خودروهای لوکس، به صورت سنتی بزرگتر از سدان‌های شهری تولید می‌شدند، اما اکنون در ابعاد و کلاس‌های مختلف می‌توان نمونه‌های لاکچری دید.

خودروهای لوکس جهان پیش از جنگ جهانی دوم به بازار عرضه شدند که رولزرویس، استون مارتین و بنتلی اولین آن‌ها بودند. پس از آن برخی از این خودروسازان همواره به تولید محصولات لوکس و لاکچری پرداخته‌اند و به این عنوان معروف هستند. مانند بوگاتی و مک‌لارن.

برخی خودروسازان نیز برندی خاص را در مجموعه تولیدات‌شان به عنوان برند لوکس خود معرفی کردند. مانند بنتلی در فولکس واگن و لکسوس در تویوتا . سپس خط تولید ویژه‌ای در سایت‌های مجزا برای این برندها اختصاص دادند. گاهی هم این برندها به یک کمپانی مستقل تبدیل شدند و به شکلی مجزا فعاليت خود را آغاز کردند. مانند جنسیس در هیوندای.

در این بین، گویا خودروهای لوکس، کمی همه‌گیرتر از آنچه متقاضیان‌شان انتظار داشتند شدند. در نتيجه کمپانی‌ها اقدام به تولید خودروهای فرا لوکس یا اولترا لاکچری کردند. این دست ماشین‌های سواری، که عمدتاً با قیمتی بالاتر از ۲۰۰ هزار دلار آمریکا عرضه می‌شوند، معمولاً در بین خودروهای دست‌ساز یا سفارشی هستند. رولز رویس فانتوم V3 و میباخ S650 در بین خودروهای اولترا لاکچری قرار می‌گیرند.

در آخرین تحولات خودروهای لوکس، تولید این دسته محصولات به صورت برقی و هیبریدی نیز مرسوم شده است و خودروسازان برتر که نمی‌پذیرفتند تا این محصولات ویژه و گران‌قیمت خود را با عملکرد حد اعلا، با موتورهای برقی درهم آمیزند، به ارائهٔ چنین محصولاتی روی آورده‌اند.

لوکس‌ترین‌های اخیر

در حالی که بر اساس آمار جهانی، مرسدس بنز AMG GT S، لکسوس RCF و بی‌ام‌دبليو M8 در صدر محبوب‌ترین لوکس‌های جهان در سال ۲۰۱۹ قرار داشتند، کادیلاک، لاکچری‌ساز مشهور آمریکایی نسل جدید شاسی بلند لوکس خود یعنی اسکالید را در حاشیهٔ اسکار ۲۰۲۰ رونمایی کرد تا بار دیگر اصالت و تجربه خود را در ساخت این رده خودروها به رخ رقبا بکشد.

نسل پیشین این خودرو که به ادعای سازنده‌اش، لوکس‌ترین محصول تاریخ این کمپانی است، توانسته عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند لوکس دنیا را نیز از آن خود کند. از ویژگی‌های خاص نسل پنجم اسکالید می‌توان به نمایشگر ۳۶ اینچی آن اشاره کرد که از نوع OLED است و کیفیت تصاویر آن 4K یعنی بالاترین کیفیت پخش تلویزیون‌های خانگی است.

این خودرو به فناوری سوپر کروز که همان سیستم خودران معروف کادیلاک است، مجهز شده است. سیستمی که این امکان را ایجاد می‌کند که خودرو بدون کمک راننده و با کمک رادارها و حس‌گرها حرکت بین خطوط را ادامه دهد و حتی از خودروهای دیگر سبقت بگیرد. در مدل‌های اولترا لوکس این خودرو سیستم صوتی از نوع KMG با ۳۶ بلندگو نصب شده است که فضایی شبیه اجرای زنده را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

ارسال نظر