معادل تقریبی یک سوم واحدهای قطعه‌سازی خودرو در کشور به حالت تعلیق یا تعطیل درآمده‌اند

رسانه کلیک - آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو طی مصاحبه‌ای رسانه‌ای به تعلیق بیش از ۱۵۰ هزار نفر از کارگران مشغول در حوزه قطعه‌سازی خودرو اشاره کرد.

معادل تقریبی یک سوم واحدهای قطعه‌سازی خودرو در کشور به حالت تعلیق یا تعطیل درآمده‌اند

او در این مصاحبه اعلام نمود: از تعداد کل ۱۲۰۰ واحد قطعه‌ساز مجوزدار داخل کشور، تقریبا ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند و متاسفانه حدود ۴۰۰ واحد به حالت نیمه تعطیل یا تعطیل در آمده‌اند. در مجموع فعلا از نصف توان قطعه سازی کشور استفاده می‌شود.

به گزارش رسانه کلیک به نقل از تجارت نیوز، آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با برنامه ویژه خبری شبکه دو سیما بیان کرد: در کل کشور حدود ۲ هزار واحد قطعه‌سازی خودرو موجود است که ۸۰۰ واحد آنها شامل کارگاه‌های کوچک و اصطلاحا زیر پله‌ای می‌شود. وی تصریح کرد با اینکه تنها نیمی از توان تولیدی قطعه‌سازان کشور فعال است، تمام تولیدات قطعه درون کشور به راحتی به فروش می‌رسد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ضمن اشاره به مشغولیت ۵۵۰ هزار نفر کارگر در صنعت قطعه سازی گفت که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این افراد در حالت تعلیق از شغل به سر می‌برند. وی خاطر نشان کرد تمام مطالبات زنجیره قطعه سازی داخل حدود ۳۴۰۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان شش هزار میلیارد تومان چک‌های خرید دین (ضمانت) از اعتبار ما در اختیار خودروسازان قرار دارد و حدود ۹ هزار میلیارد تومان نیز مطالبات معوق و سررسید گذشته است.

آرش محبی نژاد در بخش‌های دیگری از سخنان خود به رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه خودرویی در گمرکات کشور اشاره کرد و بیان داشت: بخشی از این میزان قطعه به بازار لوازم یدکی مربوط می‌شود ولی آنچه به خودروهای ناقص ایران‌خودرو ارتباط پیدا می‌کند، حدود ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد که گفته شده اقدامات لازم جهت ترخیص آنها صورت پذیرفته است. محبی‌نژاد به واردات قاچاق قطعات خودرو نیز گریزی زد و گفت: در حال حاضر تحت عنوان ته لنجی قطعات به صورت لنج لنج وارد کشور می‌شوند. این قاچاقچیان بدون ذکر منبع ارز، بدون ثبت سفارش و مالیات کالا وارد می‌کنند و به جرات باید گفت که ۸۰ درصد کالاهای قاچاق در توان تولید کشور است. مضاف بر آن تولید در داخل کشور صرفه اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر