بحث سرقت علمی حربه ای برای بد نام کردن ایران است

عضو فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تاکید بر سرقت علمی برای بدنام کردن و ضربه زدن به ایران است.

بحث سرقت علمی حربه ای برای بد نام کردن ایران است

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا، مهدی گلشنی شامگاه سه شنبه در حاشیه همایش نقش علوم پایه در تولید اقتصاد دانش بنیان در گفت و گو با ایرنا در این خصوص که گفته می شود، تعدادی از مقاله های منتشره در ژورنال های خارجی (ISI) دارای حق کپی رعایت نبوده است، افزود: این مساله در بسیاری از کشورهای جهان رایج است، اما بزرگ نمایی آن برای بد نامی ایران صورت گرفته است.
وی در عین حال ادعای مجله های علمی خارجی مبنی بر رعایت نکردن قانون کپی رایت در مقاله های علمی کشورهای چین و هند را تایید کرد.
این فیزیکدان ایرانی یادآور شد: سرقت علمی در کشورهای مختلف وجود دارد و کسی نمی تواند آن را رد کند.
گلشنی تاکید کرد: اصل سرقت علمی کار بسیار زشت و ناپسندی است، اما طرح مساله سرقت علمی اخیر یک یادآوری است تا کسی این حرکت ناپسند در حوزه علم را هرگز انجام ندهد.
بنیانگذار گروه علمی فلسفه و علم در ایران گفت: حتی تعدادی از مقاله های علمی نیز نوعی جمع آوری مطالب از چند منبع برای سر هم کردن آنها برای تولید یک مقاله را دارند.
گلشنی تصریح کرد: این حرکت نه تنها به پیشرفت علم کمکی نمی کند بلکه باعث نابودی علم است.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین اعلام کرد: در سال ۲۰۰۵ در حدود هشت هزار مقاله و در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۰ هزار مقاله در ژورنال های خارجی منتشر شده که بیشتر مقالات زیر متوسط انتشار یافته است.
گلشنی در جمع دانشجویان دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: مقاله نباید به عنوان یک ابزار استفاده شود بلکه باید علم در جهت نوآوری و رفع نیازهای کشور تولید و منتشر شود.

ارسال نظر