جایزه 2000 دلاری شرکت Valve به هکرها!

رسانه کلیک - شرکت Valve به تازگی برای افزایش هر چه بیشتر امنیت شبکه استیم و دیگر عناوین ویدیویی خود دست به اقدام جالبی زده است و به هکرها پاداش قابل توجهی ارائه می دهد.

جایزه 2000 دلاری شرکت Valve به هکرها!

بر هیچکس پوشیده نیست که شبکه Steam یکی از بزرگ ترین و پرمخاطب ترین سرویس های ارائه بازی های ویدیویی در سراسر جهان است و به نوعی می توان ادعا کرد که صنعت گیمینگ پلتفرم پی سی مدیون این شبکه محبوب است. با این حال، شبکه بزرگ استیم به مانند سایر شبکه ها و سرویس های خدمات دهی دنیا از مشکلات و حفره های امنیتی مصون نیست و حتی در سال های گذشته نیز در پی حملات هکرها اطلاعات خصوصی هزاران کاربران در فضای مجازی لو رفت.

البته مشکلات، نقص و حفره های امنیتی حتی در میان شرکت های عظیم تکنولوژی دنیا از جمله مایکروسافت و فیسبوک نیز دیده می شود. به عبارت دیگر، امروزه کلیه شرکت ها از وجود چنین نقص هایی رنج می برند و حتی با به‌روز رسانی های پی در پی و متعدد سیستم های امنیتی، باز هم از وجود چنین حفره هایی در امان نیستند.

در این میان، شرکت نامدار و سرشناس Valve برای رفع این مشکل بزرگ و ایمن سازی شبکه Steam، تصمیم جدیدی اتخاذ کرده است که در آن پاداش و جوایز بزرگی برای هکرهایی که حفره های امنیتی این سرویس را پیدا می کنند، در نظر گرفته است.

البته هدف اصلی گروه های هکری در این اقدام شرکت Valve دستیابی به اطلاعات شخصی کاربران نیست و تنها وظیفه دارند که حفره ها و نقص های امنیتی این شرکت از جمله شبکه استیم و عناوین ویدیویی آن را به سازندگان و مهندسان اطلاع دهند. بنابراین، درصورتی که در زمینه امنیت شبکه ها اطلاعات زیادی دارید، هم اکنون می توانید با یافتن و اطلاع رسانی نواقص کوچک و بزرگ نرم افزارهای Valve، پول خوبی از این شرکت دریافت کنید.

از آنجا که اهمیت و بزرگی مشکلات و نقص های امنیتی متفاوت است، شرکت «ولو» نیز مبالغ مختلفی را به عنوان جایزه به هکرها اعطا می کند. این شرکت با استفاده از سیستم امتیازدهی آسیب پذیری مشترک (CVSS) که یک استاندارد جهانی محسوب می شود، میزان موفقیت آمیز بودن نقص امنیتی یافته شده توسط هکر را شناسایی می کند و مبلغی در محدوده 200 دلار الی 2000 دلار را به عنوان پاداش انتخاب می کند.

به بیان ساده تر، چنانچه فردی کوچک ترین مشکل و نقص امنیتی یکی از برنامه ها و نرم افزارهای شرکت Valve را پیدا کند، تنها مبلغ 200 دلار از این شرکت جایزه می گیرد. حال بسته به بزرگی این نقص، هکرها تا 2000 دلار هم می توانند از ولو جایزه دریافت کنند. ضمنا، درصورتی که این نقص امنیتی جز نقص های بحرانی باشد، جایزه این شرکت از مبلغ 1500 دلار آغاز می شود و خوشبختانه هیچگونه سقفی هم برای چنین مشکلات بحرانی مشخص نشده است.

توجه داشته باشید که شرکت Valve اجازه هر نوع حمله به نرم افزارهای خود را نمی دهد و بر اساس بیانیه آن، صراحتا استفاده از حملات DDoS و Spam و از قبیل این موارد را ممنوع کرده است. در صورت عدم توجه به این موضوع، هیچگونه امتیاز و جایزه ای به فرد هکر اختصاص داده نمی شود.

به علاوه، از آنجا که این پاداش تنها مختص شبکه استیم نیست و شامل بازی های ویدیویی این شرکت نظیر Dota 2 و Counter-Strike: Global Offensive نیز می شود، ولو تصریح کرد که پاداش فقط و فقط در ازای یافتن حفره ها و مشکلات امنیتی به افراد تعلق می گیرد و این شرکت هیچگونه جایزه ای برای یافتن مشکلات گیم پلی و باگ های مربوطه ارائه نمی دهد.

دو سال پیش بود که یک نوجوان 16 ساله توانست تمامی مهندسان امنیتی و ایمنی شبکه استیم را به چالش بکشاند. این نوجوان هکر به نام روبی نیلون (Ruby Nealon) با استفاده از نقص امنیتی توانست یک بازی ویدیویی را بدون تصویب و تایید شرکت Valve بر روی فروشگاه استیم قرار دهد. هرچند، این نوجوان به دنبال دزدی و آسیب رسانی به شبکه استیم را نداشت و بدین خاطر نیز ولو از وی برای آشکار سازی این حفره امنیتی تشکر کرد. حال دو سال از این اتفاق می گذرد و این شرکت بار دیگر در نظر دارد تا سیستم و سطح امنیتی نرم افزارهای خود را به کمک سیاست پاداش دهی به هکرها افزایش دهد.

از جدیدترین اقدامات شرکت ولو می توان به خرید استودیوی Campo Santo، خالق بازی Firewatch، به منظور بازگشت مجدد به عرصه بازی سازی اشاره کرد. این شرکت با اینکه همچنان از انتشار بازی های جدید بر روی پلتفرم پی سی حمایت می کند و با پشتیبانی قوی خود از شبکه Steam، روز به روز قابلیت ها و ویژگی های تازه تری را به آن اضافه می کند، اما چند سالی است که هرگز دست به ساخت بازی جدیدی نزده و از آخرین اثر ویدیویی آن یعنی Dota 2 چیزی حدود 5 سال می گذرد.

حال بر اساس صحبت های اخیر مدیر عامل این شرکت، آقای گیب نیوول (Gabe Newell)، ظاهرا ولو به دنبال از سرگیری فعالیت خود در زمینه بازی سازی است. بدین خاطر، چندی پیش مطلع شدیم که ولو استودیوی Campo Santo را به طور کامل خریداری کرده است و از این پس این استودیو جز زیرمجموعه های شرکت Valve به شمار می رود.

همچنین ایشان در صحبت های خود به نوعی به ساخت کنسول جدید Valve نیز اشاره داشت و به حس حسادت ورزی به شرکت ژاپنی نینتندو اعتراف کرد. هرچند، هنوز نمی توان به طور دقیق در این زمینه اظهار نظر کرد و سخنان وی در این باره در هاله ای از ابهام قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی این لینک کلیک کنید.

حال در پایان این خبر، فراموش نکنید که دیدگاه ها و نظرات شخصی خود در رابطه با این اقدام شرکت Valve را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر