روش جدید چاپ سه بعدی، مقاومت استیل ضد زنگ را تا ۳ برابر بالا می‌برد!

رسانه کلیک - محققان روشی یافته‌اند که می‌تواند با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی انقلابی در صنعت تولید قطعات و تجهیزات فلزی پدید آورد.

روش جدید چاپ سه بعدی، مقاومت استیل ضد زنگ را تا ۳ برابر بالا می‌برد!

پژوهشگران توانسته‌اند روشی برای چاپ سه بعدی قطعاتی از جنس استیل ضدزنگ بیابند که باعث می‌شود میزان مقاومت این قطعات تا سه برابر افزایش یابد.

از تکنولوژی چاپ سه بعدی در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود و در اواخر نیز شاهد استفاده از این تکنولوژی در تولید قطعات و لوازم وسایل نقلیه بوده‌ایم. علاوه بر آن، کمپانی‌هایی نظیر اچ‌پی، زیمنس و جنرال الکتریک نیز روی تکنولوژی چاپ سه بعدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

البته شاید در حال حاضر کاربرد این تکنولوژی برای تولید قطعاتی از جنس کاغذ یا پلاستیک باشد؛ اما به نظر می‌رسد که این تکنولوژی در ‌آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته و بتواند قطعاتی از جنس فلز نیز بسازد.

اچ‌پی اعلام کرده است در سال ۲۰۱۸ می‌خواهد پلتفرمی ارائه دهد که می‌تواند طرح‌های سه بعدی را به تولید انبوه برساند؛ اما آنچه باعث جذابیت این پلتفرم می‌شود این است که برای ساخت این طرح‌ها از فلزات استفاده خواهد کرد.

به نظر می‌رسد استفاده از چاپگر سه بعدی برای ساخت قطعات فلزی مورد استقبال کارخانه‌ها قرار گیرد؛ زیرا یک تیم تحقیقاتی از آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (Lawrence Livermore National Laboratory) واقع در ایالت کالیفرنیا ثابت کرده است که قطعات تولید شده توسط چاپگر سه بعدی می‌توانند از استقامت بالاتری برخوردار شوند.

این تیم تحقیقاتی با همکاری مهندسانی از آزمایشگاه ملی آمس و موسسه فناوری جورجیا توانسته قطعه فلزی با نام ۳۱۶L را پرینت کند. این قطعه به قدری مقاوم است که می‌توان از آن برای ساخت تجهیزات نظامی و دریایی استفاده کرد.

تیم تحقیقاتی در مصاحبه‌ای بیان کرده است قطعاتی که از طریق تکنیک جدید پرینت شده، نسبت به قطعات ساخته شده با روش‌های سنتی از استقامت و شکل‌پذیری بهتری برخوردار است.

در متدهای فعلی شاید بتوان با استفاده از گداختن فلز و قالب‌گیری یا همجوشی، قطعاتی با ساختار پیچیده ساخت، اما تکنولوژی چاپ سه بعدی که از فناوری لیزری استفاده می‌کند، قطعاتی می‌تواند بسازد که از استحکام و مقاومت به‌مراتب بالاتری بهره می‌برد.

البته متد جدید مشکلاتی نیز دارد که برای مثال می‌توان از عدم کارایی آن برای ساخت ریزساختارهای تحت‌فشار نام برد؛ اما با استفاده از این روش می‌توان ترکیب فلزاتی مانند ۳۱۶L ساخته و قطعات فلزی پرینت کرد که از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

موریس وانگ از گروه تحقیقاتی گفته است: «متد جدید ما کمک می‌کند تا تعادل مناسبی میان رابطه مقاومت و شکل‌پذیری برقرار شود. در روش‌های سنتی اگر بخواهیم قطعه‌ای با مقاومت بالا بسازیم از نظر شکل‌پذیری به مشکل بر خواهیم خورد؛ اما چاپ سه بعدی به ما این قابلیت را داده است تا شکل‌پذیری و مقاومت را در کنار یکدیگر داشته باشیم».

پس از انجام آزمایش‌های مختلف، مهندسان متوجه شدند قطعاتی از جنس استیل ضدزنگ که از طریق چاپگر سه بعدی ساخته می‌شوند از مقاومتی تا سه برابر بیشتر بهره می‌برند.

این انتظار که در آینده از چاپگر سه بعدی برای تولید انبوه قطعات فلزی استفاده شود، دور از ذهن نیست و می‌توانیم به این موضوع امیدوار باشیم. هدف بعدی که این تیم تحقیقاتی قصد دارد به آن دست یابد، آزمایش روی آلیاژهای مختلف به منظور تشخیص نمونه‌های مناسب برای استفاده از چاپ سه بعدی است.

ارسال نظر