Loihi تراشه هوشمند اینتل می‌تواند از محیط اطرافش درس بگیرد!

رسانه کلیک - تراشه هوشمند اینتل به نام Loihi که اخیرا به طور آزمایشی از سوی این شرکت معرفی شده است، با فناوری نئورومورفیک می‌تواند توانایی یادگیری و فکر کردن مثل انسان را به ربات ها ببخشد.

Loihi تراشه هوشمند اینتل می‌تواند از محیط اطرافش درس بگیرد!

به گزارش کلیک ؛ وب سایت bit-tech در گزارشی نوشت؛ اینتل از یک پیشرفت بزرگ در زمینه هوش مصنوعی رونمایی کرد. این شرکت قصد آزمایش یک پلتفرم به نام Loihi را دارد که با یک تراشه نئورومورفیک توانایی یادگیری و فکر کردن همانند انسان را به ربات ها اعطا می‌کند.

نئورومورفیک (Neuromorphic) یک مفهوم به معنای استفاده از سیستم های یکپارچه سازی در مقیاس بزرگ (VLSI) است که از مدارهای الکترونیکی آنالوگ برای تقلید از ساختار نورولوژیکی و بیولوژیکی موجود در سیستم عصبی انسان بهره می‌برد.

اکنون شرکت اینتل مدعی شده که به یک دستاورد انقلابی در زمینه تولید چیپ‌ست هوشمند رسیده است که عملکردی ۱۰ برابر بهتر از قبل از خود نشان می‌دهد. در واقع تراشه جدید این غول تکنولوژی با الهام گرفتن از مغز انسان، توانایی یادگیری را برای سیستم های ماشینی مهیا می کند.

مایک مایبری یکی از مدیران Intel در وبلاگ خود نوشت: «اینتل اولین نوع از تراشه نئورومورفیک «خود یادگیرنده» را ساخته است. این تراشه که Loihi نام دارد با استفاده از بازخوردهای دریافتشده از محیط یاد می گیرد و توانایی تقلید از عملکرد ها را دارد. تراشه هوشمند اینتل در فرآیند یادگیری و نتیجه گیری بسیار موفق ظاهر شده است و در طول زمان دقتش بالاتر هم می‌رود».

وی افزود: «ما معتقدیم که فناوری هوش مصنوعی در دوران کودکی خود به سر می‌برد و تراشه و روش های بیشتری مانند Loihi توسعه خواهد یافت که منجر به ارتقای این تکنولوژی می شود. محاسبات نئورومورفیک ما اکنون الهام گرفته از درک فعلی ما از ساختار مغز و عملکرد مربوط به آن است. در تراشه Loihi با پیاده سازی عملکرد شبکه های عصبی، توانستیم کارایی چند برابری را در قدرت تشخیص این پلتفرم ایجاد کنیم».

جزئیات کامل طرح Loihi هنوز در دسترس نیست، اما با توجه به مطالبی که توسط برخی از مدیران اینتل به اشتراک گذاشته شده است، این تراشه هوشمند بر اساس یک تابع چند هسته ای نئورومورفیک ساخته شده است که در هر هسته یک موتور یادگیری اختصاصی، شامل ۱۳۰ هزار نورون و ۱۳۰ میلیون سیناپس عصبی قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود اینتل در نیمه اول سال ۲۰۱۸ با همکاری دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی هوش مصنوعی، بیشتر روی این حوزه تمرکز کند.

ارسال نظر