استقبال ضعیف از خدمات پرداخت اپل در آمریکا

خدمات پرداخت اپل در سال جدید به فتح مرزهای فراتر از آمریکا چشم دوخته است.

استقبال ضعیف از خدمات پرداخت اپل در آمریکا

به گزارش کلیک ، خدمات پرداخت شرکت اپل بیش از یک سال قبل در ایالات متحده رونمایی شد ولی با استقبال کمی مواجه شد. اکنون این خدمات در بازارهایی که مردم پرداخت های به اصطلاح بدون تماس را می پسندند در حال رونق گرفتن است. با این خدمات ، مشتریان می توانند از طریق نرم افزار دستگاه هوشمند خود و یا با قرار دادن گوشی آیفون خود بر روی پایانه های فروشگاه پرداخت های خود را انجام دهند. این خدمات سال آینده در کشورهای چین ، هنگ کنگ ، سنگاپور و اسپانیا معرفی خواهد شد.
شرکت اپل در هنگام ورود به بازارهایی که در زمینه پرداخت با ایالات متحده بسیار متفاوت هستند ، حساب ویژه ای برای محبوبیت برند خود باز کرده است ؛ مخصوصاً در زمینه تکنولوژی های پیشرفته ای که باید از جانب بازارهای خرده فروشی پذیرفته شوند. با این وجود ، این کار ساده ای نیست. شرکت آیفون باید با بانکهای محلی و شرکت های اینترنتی که از مدتها قبل خدمات رسانی را انجام می دهند، مانند شرکت الکترونیک سامسونگ ، رقابت کند. این در حالی است که شرکت سامسونگ بزرگترین شرکت ارائه کننده تلفن های هوشمند در دنیا است.
تاد پترسون یکی از تحلیلگران ارشد گروه تحقیقاتی و مشاوره ای Aite، می گوید :

" فرصتهای زیادی برای شرکت اپل وجود دارد ، زیرا مشتریان ذهنیت خوبی به این برند دارند . چالش پیش روی این شرکت بررسی میزان تاثیرگذاری و توجیه این تکنولوژی برای سرمایه گذاری است.

شروع آهسته و تدریجی

خدمات پرداخت همراه که فقط گوشی های اپل از آن پشتیبانی می کنند، روشی است تا این شرکت از طریق آن بر جذابیت محصولات خود اضافه کند و با تحریک مشتریان خود، آن ها را به این محصولات وفادار نگاه دارد. پس از آنکه تیم کوک ،مدیر عامل شرکت اپل در ماه ژانویه سال 2015 را سال "خدمات پرداخت اپل" نامید، این خدمات با رشد بسیار کندی در بازارهای داخلی آمریکا مواجه شد که دلیل این موضوع تا اندازه ای عدم تبلیغات کافی و تعداد محدود پایانه های فروشگاهی برای پذیرش این خدمات بوده است.
بعد از اینکه خدمات پرداخت اپل در تابستان 2015 در بریتانیا معرفی شد، استقبال سریع تری از آن نسبت به ایالات متحده صورت گرفت و این موضوع عمدتاً به خاطر توافقاتی بوده که با مکان هایی مانند فروشگاه های زنجیره ای ساندویچ Pret A Manger و استادیوم Twickenham انجام شده است، به طوری که این اماکن به مشتریان اجازه می دهند تا با استفاده از خدمات پرداخت اپل به تعداد نامحدود از صندوق آنها تراکنش انجام دهند. همچنین، سیستم عامل اپل یعنی iOS، سهم بسیار زیادی از بازار را در اختیار دارد، به طوری که شرکت Kantar Worldpanel ComTech طبق آماری که منتشر کرده است ، 39.5درصد از فروش گوشی های همراه هوشمند در سه ماهه منتهی به اکتبر را متعلق به این سیستم عامل دانسته است.
در اینجا نگاهی می اندازیم به بازارهای خارجی که اپل در آنها رو به گسترش است.
چین
به گفته شرکت اپل، خدمات این شرکت تا اوایل سال 2016 در چین معرفی خواهد شد. طبق اظهار نظر شرکت McKinsey & Co، بیش از 235 میلیون نفر از افراد 15 سال به بالا در این کشور دارای حساب بانکی نیستند و این موضوع، پرداخت های همراه را به ابزاری ضروری برای ارسال و دریافت پول تبدیل می کند. طبق گفته جیمز وستر، تحلیل گر شرکت تحقیقاتی IDC، اپل هفته گذشته با شرکت UnionPay که تولید کننده کارت های بانکی در چین است توافق نامه همکاری امضاء کرده که این می تواند ورود اپل را به این بازار تسهیل کند.
علاوه بر شرکت UnionPay بانک های دیگر که شامل بانک چین، بانک شانگهای و بانک گوانگژو می شود نیز توافق نامه پشتیبانی از سرویس خدمات اپل را امضاء کرده اند. ادی کیو، نایب رئیس ارشد شرکت اپل در بخش نرم افزارها و خدمات اینترنتی، هفته پیش اعلام کرد:

"چین یک بازار بسیار مهم برای اپل محسوب می شود".

طبق اظهار نظر زنون کاپرون، مدیر عامل موسسه مشاوره ای Kapronasia واقع در شانگهای، خدمات پرداخت اپل هنوز باید با سرویس WeChat که متعلق به شرکت Tencent Holdings Ltd و سرویس Alipay که متعلق به شرکت Alibaba Group Holding Ltd است رقابت کند. این دو سرویس 75 درصد از بازار پرداخت های همراه را در اختیار دارند. همچنین اپل باید برای رقابت با سامسونگ نیز آماده باشد زیرا این شرکت شراکت خود با UnionPay را اعلام کرده و قصد دارد خدمات پرداخت سامسونگ را تا اوایل سال 2016 به بازار چین وارد کند.

هنگ کنگ و سنگاپور
طبق گفته اپل در ماه اکتبر، خدمات پرداخت این شرکت برای کاربران American Express واجد شرایط در هنگ کنگ و سنگاپور در دسترس خواهد بود. شرکت هایی مانند Hong Kong Telecommunications و HSBC قبلاً برای کاربران خود خدمات پرداخت با گوشی های هوشمند در فروشگاه ها را فرآهم کرده اند. در سنگاپور، کنسرسیومی از اپراتورهای تلفن همراه، بانکها و ارائه دهندگان خدمات در تلاشند تا خدمات پرداخت های بدون تماس را در فروشگاه ها، رستوران ها و تاکسی ها تا سه سال آینده فرآهم کنند. اما اپل نیز در حال افزایش حضور خود در این کشور است و اخیراً اعلام کرده که به زودی اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در سنگاپور افتتاح خواهد کرد.
استرالیا و کانادا
برخی از کاربران سرویس American Express در این دو کشور در پاییز امسال به خدمات پرداخت اپل دسترسی پیدا کردند. برای گسترش استفاده از این سرویس، اپل باید با بانک های بومی این کشورها مشارکت داشته باشد. این بانک ها از مدت ها پیش نرم افزارهای خدمات پرداخت خود را در فروشگاه اپل ارائه کرده اند. برای مثال، بانک ملی استرالیا به کاربران آیفون اجازه می دهد تا برای پرداختهای خود از نرم افزار این بانک برای تقریبا دو سال استفاده کنند. در این نرم افزار، که از خدمات پرداخت اپل استفاده نمی کند، کاربران می توانند کارتهای دائمی خود را ذخیره کنند، برای اعضای خانواده یا دوستان خود پول ارسال کنند، به خارج از کشور پول حواله کرده و همچنین می توانند از خودپردازهای ATM پول نقد برداشت کنند.
به گفته فواد فداقی، مدیر عامل شرکت مشاوره ای Telsyte در سیدنی، " بانکهای اصلی استرالیایی انگیزه زیادی ندارند تا به اپل اجازه دهند از زیرساختهای اقتصادی توسعه یافته آنها استفاده کند و یا در کارمزدهای تراکنشهای آنها تداخل ایجاد کند و آن را کاهش دهد".
اسپانیا
سهم اپل از بازار فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه منتهی به اکتبر ناچیز بوده است و بانک هایی مانند Banco Bilbao Vizcaya Argentaria SA قبلاً منابع خود را در اختیار دستگاه های اندرویدی و آیفون قرار داده اند. اما به هر حال، همانند کشورهای دیگر اروپایی، بنگاه های اقتصادی و فروشگاه های این کشور در چند سال اخیر کارتهای تراشه دار را پذیرفته اند اگرچه ایالات متحده تنها امسال تصمیم به پشتیبانی از آن گرفته است و بیشتر پایانه های آنها آماده پذیرش سرویس پرداخت اپل هستند. در سال آینده خدمات اپل در برخی از نقاط برای برخی از کاربران American Express در دسترس خواهد بود.

منبع:bloomberg.com

ارسال نظر