5G چیست؟

فقط 5 سال پس از ورود اولین گوشی هوشمند مجهز به تکنولوژی 4G به بازار، اکنون صنعت ارتباطات آماده ارائه خدمات 5G است.

5G چیست؟

به گزارش کلیک ، هر چهار اپراتور سراسری تلفن همراه آمریکا، همگام با تولید کنندگان تراشه های تلفن های هوشمند و شرکت های بزرگ تجهیزات مخابراتی در حال توسعه شبکه 5G برای کاربران خود هستند.

قبل از اینکه شما بتوانید علامت 5G را روی نوار اعلان گوشی خود ببینید، موانع بزرگ زیادی وجود دارد که این صنعت باید آن ها را حل کند. برای مثال حتی هنوز تعریفی از 5G ارائه نشده چه رسد به اینکه بدانیم این تکنولوژی به چه صورت عمل خواهد کرد و یا کی قابل دسترس می شود.

از آنجایی که کاربران امروزه مقادیر زیادی از پهنای باند 4G برای مشاهده فیلم روی گوشی هایشان استفاده میکنند و این مقادیر رو به افزایش است به زودی 5G به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. همزمان با مهندسان تلکام که به سختی در حال کار روی توسعه تکنولوژی 5G هستند ما سعی میکنیم تصویر واضحی از 5G به دست آوریم.

5G چیست؟

150518144020-5g-wireless-table-780x439

حرف G در 5G حرف اول کلمه generation در انگلیسی به معنای نسل می باشد. بنابر این 5G نسل پنجم تکنولوژی شبکه ارتباطات بی سیم می باشد.

استاندارد های لازم برای 5G هنوز تدوین نشده است. به گفته بیل اسمیت مدیر شرکت ارتباطی AT&T تکنولوژی 5G احتمالا در سال 2018 تعریف شده و استانداردهای لازم برای آن در سال 2019 توسط اتحادیه بین المللی مخابرات که شاخه ای از سازمان ملل متحد است، تدوین خواهد شد. این استانداردها مشخص خواهد کرد که باید کدام فناوری ارتباطی را 5G بنامیم و شاخصه های 5G و سرعت آن را نیز مشخص خواهد نمود.

با این حال با توجه به اطلاعات موجود و آزمایشاتی که صنعت ارتباطات بی سیم در حال انجام دادن است می توان حدس زد 5G چه مشخصاتی دارد و به چه صورت خواهد بود.

5G سریع تر، هوشمند تر و کم مصرف تر از 4G بوده و امکان استفاده از آن روی تعداد زیادی گجت بی سیم را فراهم خواهد کرد. 5G گوشی های هوشمند سریع تر، دستگاه های هوشمند بیشتر و لوازم پوشیدنی با عمر بیشتر تری را برای ما به ارمغان می آورد.

سرعت 5G چقدر است؟

150908113155-4g-vs-5g-780x439

روی کاغذ 5G ظرفیت ارائه سرعتی 40 برابر بیشتر از 4G را دارد که این برای مشاهده فیلم 3 بعدی با کیفیت 8K و یا دانلود یک فیلم 3 بعدی در مدت 6 ثانیه کافیست در حالی که این زمان برای 4G 6 دقیقه خواهد بود.

متاسفانه برای مشتریان میان نتایج تئوری ارائه شده و آنچه در عمل مشاهده می شود تفاوت وجود دارد. حداکثر سرعت تخمینی برای رویا پردازی خوب است ولی در وقت عمل سرعت ارائه شده بسیار کمتر از آن مقدار است.

شرکت نوکیا یکی از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده 5G معتقد است که فناوری 5G ارائه شده توسط آن ها به صورت عملی و حتی زمانی که شبکه کاملا توسط کاربران اشباع است 100 مگابایت بر ثانیه سرعت خواهد داشت که این 4 برابر سریع تر از حداکثر سرعت 4G خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی های 5G این است که نقاط کور بسیار کمی دارد و این یعنی مدت زمان پاسخ دهی شبکه به دستورات شما به شدت کاهش پیدا می کند. با این ویژگی شما میتوانید سایت ها را سریع تر باز کرده، برنامه ها و فیلم ها ی مورد علاقه تان را به سرعت دریافت کنید و در مدت زمان کوتاهی پیام هایتان را ارسال کنید.

5G چگونه کار می کند؟

150318122744-cell-tower-780x439

بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی 5G روی فرکانس های بلندی بالاتر از 73000 مگاهرتز کار می کنند در حالی که طیف فرکانس ارتباطی تلفن های امروزی چیزی بین 700 تا 3500 مگاهرتز است.

مزیت سیگنال هایی با فرکانس بالا این است که آن ها توانایی چشمگیری در زمینه انتقال داده و اطلاعات با سرعت زیاد دارند. اما عیبشان این است که آن ها قادر به طی مسافت کمتری بوده و به سختی از دیوار عبور می کنند و این یعنی ما به هزاران و شاید میلیون ها آنتن کوچک مخابراتی نیاز خواهیم داشت که باید روی هر تیر چراغ برق، ساختمان، داخل هر خانه و یا حتی اتاق نصب کنیم.

این مسئله مشکلات زیادی را ایجاد می کند. چگونه شرکت های مخابراتی قادر خواهند بود این همه اطلاعات را پردازش کنند؟ شرکت های زیادی مانند گوگل اخیرا روی این مسئله کار می کنند ولی طبق گفته آکشی شارما تحلیلگر زیرساخت های بی سیم در گارتنر هیچکدام به راه حلی نرسیده اند.

به همین دلیل ممکن است 5G به جای از رده خارج کردن کامل 4G به عنوان یک مکمل در کنار آن کار کند. در ساختمان ها و یا مکان های شلوغ 5G می تواند یک ارتباط سریع را فراهم کند ولی هنگامی که در بزرگراه رانندگی می کنید 4G تنها گزینه در دسترس خواهد بود ( دست کم تا مدتی) .

5G چه زمانی قابل دسترس است؟

151204122447-5g-780x439

جواب هیچ کدام از این سوالات به این زودی ها مشخص نخواهد شد. شرکت های مربوطه معتقدند 5G در المپیک زمستانی 2018 به صورت آزمایش در کره جنوبی ارائه شده و گسترش جهانی آن از سال 2020 شروع می شود.

با این حال شرکت ورایزون گفته در حال کار روی تکنولوژی 5G با هدف ارائه تجاری آن در زمان زود تر ( اوایل سال 2017) می باشد.

با تمام سوالاتی که پیرامون تکنولوژی 5G و مشکلات آن وجود دارد احتمال اینکه ورایزون بتواند به صورت گسترده برنامه اش را پیاده کنید کم است. برای مثال سازندگان تلفن های هوشمند نیز باید تراشه های خود را برای دریافت و ارسال سیگنال های 5G بدون انجام هزینه های چشمگیر توسعه دهند که این کار را سخت می کند.

منبع: cnn.com

ارسال نظر