مقصر اصلی سقوط سیاه بورس؛ سهامداران مشکوک یا دولت؟!

در حالی به گفته معاون سازمان بورس لیست سهامداران مشکوک در سقوط بورس به دادسرا ارسال شده است که همواره در اذهان مردم دولت روحانی مقصر اصلی بوده است.

مقصر اصلی سقوط سیاه بورس؛ سهامداران مشکوک یا دولت؟!

به گزارش کلیک، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه اعلام کرد: در زمینه سقوط شاخص بورس، به لیست مشکوک از افراد با اطلاعات نهانی رسیده‌ایم و این اطلاعات به دادسرا ارسال شده، اما تخلف آنها هنوز ثابت شده نیست.

بر اساس این گزارش از اوایل مرداد ۱۳۹۹ سقوط بازار سهام بورس آغاز شد. شاخص کل این بورس در ابتدای سال ۵۰۸ هزار واحد بود که در ۱۹ مرداد از مرز ۲ میلیون واحد گذشت و رکورد تاریخی رقم زد ولی در ادامه وارد روند نزولی شد و در آخرین روز کاری اسفندماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسید.

اما بزرگ‌ترین ریزش بورس تا آن زمان با ۵۱ هزار واحد ریزش در دوشنبه ۲۸ مهرماه همان سال اتفاق افتاد که به دوشنبه سیاه معروف شد. در این سال سه مرتبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر کرد. در این روز شاخص کل به کانال ۱٫۴ میلیون واحدی سقوط کرد. درآخرین روز کاری آذرماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد رسید و بازدهی فصل پائیز منفی ۱۰ درصد شد

نکته جالب توجه در این خصوص اینکه سال گذشته ۱۷ اردیبشهت بازار سرمایه سقوط کرد و شاخص کل بورس با بیش از ۹۰ هزار واحد نزول، به کانال دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ریزش کرد. به گفته عیوضلو، در این میان مباحثی مبنی بر اینکه این ریزش پشت پرده ای داشته و افزادی با اطلاعات نهانی خرید و فروش کرده اند، مطرح شد که این موضوع در سازمان بورس پیگیری شد.

حالا سازمان بورس بعد از گذشت 4 سال دسه به کار شده و اعلام می کند که به لیست مشکوک افراد با اطلاعات نهانی رسیده‌ایم اما تخلف آنها هنوز ثابت شده نیست. 

معاون سازمان بورس می گوید: لیست افرادی که بیشترین فروش را داشته بررسی و بالغ بر ۲۴۰۰ شخص حقیقی و حقوقی شناسایی شدند. بعد از فیلترهای مختلف به لیست ۵۰۰ نفره رسیدیم و با بررسی الگوی معاملاتی اشخاصی که بیشترین فروش را داشتند به لیست ۴۰ نفره دست یافتیم که مشکوک به استفاده از اطلاعات نهانی بودند و در پایان اطلاعات این ۴۰ کد به دادسرا ارسال شد. ما به لیست مشکوک از افراد با اطلاعات نهانی رسیدیم اما تخلف آنها قطعی نیست. در همکاری با مراجع قضایی به دنبال رسیدگی برای این موضوع هستیم.

این در حالی است که به گفته کارشناسان در انتهای دولت حسن روحانی سهام عدالت در بورس عرضه شد و ۵۰ میلیون ایرانی اکنون می‌توانستند سهام خود را بفروشند. فروش بی‌اندازه این طرح توسط کارگزاری‌ها یکی از ۸ دلیل سقوط بورس در مرداد قلمداد شد.

از سوی دیگر در ان زمان اکثر کارشناسان بر این باور بودند که بعد تحریم خرید نفت توسط آمریکا دولت با کمبود شدید بودجه مواجه بود که با سرازیر کردن مردم به بورس این کسری را جبران کرد.

 

 

 

ارسال نظر