هوش مصنوعی به زبان ساده با آکادمی هوش مصنوعی مهشا

هوش مصنوعی که به اختصار AI نامیده می‌شود، نوعی از تکنولوژی است که قابلیت تفکر دارد و می‌تواند کارهای زیادی از جمله پاسخ دادن به سوالات، برنامه‌نویسی، تولید محتوای تصویری و ویدیویی را انجام دهد.

هوش مصنوعی به زبان ساده با آکادمی هوش مصنوعی مهشا

هوش مصنوعی که به اختصار AI نامیده می‌شود، نوعی از تکنولوژی است که قابلیت تفکر دارد و می‌تواند کارهای زیادی از جمله پاسخ دادن به سوالات، برنامه‌نویسی، تولید محتوای تصویری و ویدیویی را انجام دهد. برخی از افراد تصور می‌کنند زمانی که صحبت از AI می‌شود، منظور همان ربات‌های بی‌روحی است که در برخی از فیلم‌های سینمایی و هالیوودی می‌بینیم! بهتر است بدانید این تفکر اشتباه است و AI چیزی فراتر از این موارد است. در تمامی این سال‌ها دانشمندان به برخی از جنبه‌های وجودی انسان از جمله قدرت تفکر، تحلیل منطقی و استدلال‌ها توجه داشته‌اند و تلاش کرده‌اند آن‌ها را در تکنولوژی پیاده‌سازی کنند. در ادامه به معرفی هوش مصنوعی به زبان ساده می‌پردازیم!

هوش مصنوعی چیست به زبان ساده

باتوجه‌به این مسئله که برای درک هر موضوعی، شما باید با مفاهیم اصولی آن آشنایی پیدا کنید و درک خوبی به آن داشته باشید، در پاسخ به سوال هوش مصنوعی چیست به زبان ساده باید بگوییم در این تکنولوژی دانشمندان به دنبال شبیه‌سازی ماشینی هستند که بر سه پایه تفکر، استدلال و تحلیل کار می‌کند. این فناوری تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارد و باعث می‌شود که آن صنایع کارهای خود را به شیوه‌ای متفاوت از چیزی که تا به امروز اداره می‌کردند، پیش ببرند.

یک مثال بسیار بارز از این فناوری در فروشگاه‌های آنلاین است. زمانی که وارد این فروشگاه‌ها می‌شوید، چتی برای شما باز می‌شود که شما می‌توانید سوالاتی را بپرسید. در بسیاری از موارد، شخصی پاسخگو نیست و این چت بر اساس پیش‌فرضی که از سوالات مشتریان دارد، به‌صورت خودکار و با استفاده از این فناوری پاسخ می‌دهد. اغلب مشتریان از این چت‌ها رضایت دارند و توانسته‌اند به پاسخ مناسب برسند.

تاریخچه هوش مصنوعی چیست؟

برای اینکه بتوانید شناخت کاملی به این فناوری پیدا کنید و پاسخ مناسبی برای سوال هوش مصنوعی چیست داشته باشید، باید بگوییم شکل‌گیری این فناوری به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. در آن زمان، ارتش آلمان برای ارسال پیام‌های خود از کدهای خاصی با استفاده از ماشین enigma استفاده می‌کرد و دانشمند انگلیسی، آلن تورینگ، تلاش کرد این کدها را رمزگشایی کند و در پایان، این امر توسط ماشینی به نام bombe اتفاق افتاد. هر دو این ماشین‌ها پایه‌ای برای فناوری AI به شمار می‌روند. پس از آن، دانشمندان تلاش کردند این شاخه را ادامه دهند و امروزه به شکل نوین فناوری AI به دنیا عرضه شده است.

آیا فناوری AI همان برنامه‌نویسی است؟

برخی از افراد در این باره سوال می‌پرسند که آیا فناوری AI همان برنامه‌نویسی است. اگر بخواهیم با استفاده از هوش مصنوعی به زبان ساده توضیح دهیم باید بگوییم در برنامه‌نویسی ورودی‌ها مشخص هستند و برنامه‌نویس با استفاده از if، else و موارد دیگر معادلات را حل می‌کند؛ اما در فناوری AI با حجم بسیار وسیعی از داده‌ها سروکار داریم که تنها با استفاده از برنامه‌نویسی نمی‌توان آن‌ها را مدیریت کرد و باید از مدل‌های دیگر نیز در آن استفاده کرد. یک مثال بارز در این زمینه تبدیل صدا به متن است که باید الگوریتم‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند.

آیا فناوری AI نیروی تفکر را از انسان می‌گیرد؟

هنوز نمی‌توان به‌طور دقیق به این مسئله پرداخت که آیا فناوری AI نیروی تفکر را از انسان می‌گیرد یا خیر. این فناوری هنوز در ابتدای راه است و نیاز به آزمون‌ها و خطاهای زیادی دارد تا بتوان در این باره اظهارنظر کرد. برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که این فناوری در آینده مشکلات زیادی را برای انسان‌ها به وجود می‌آورد؛ زیرا تشخیص محتوای اصل از محتوای فیک و تقلبی دشوار می‌شود. به همین دلیل، لزوم قواعد سخت‌گیرانه بر استفاده از این فناوری اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

یادگیری ماشین چیست؟

یکی از مفاهیمی که در حوزه فناوری AI مورد توجه قرار گرفته یادگیری ماشین است. یادگیری ماشین که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از این فناوری به شمار می‌رود، به موضوع یادگیری رایانه‌ها بدون نیاز به وجود یک برنامه صریح می‌پردازد. الگوریتم‌هایی که در این حوزه به کار برده می‌شوند، همگی بر اساس مدل‌های ریاضی هستند که داده‌های آموزشی را برای پیش‌بینی یا تصمیم‌گیری به‌کار می‌برند. این حوزه چندین سال است که مورد توجه قرار گرفته است و پیشرفت‎‌های زیادی در آن به وجود آمده است و به‌زودی تحولات زیادی را در جامعه به وجود خواهد آورد.

دیپ لرنینگ چیست؟

یکی دیگر از مفاهیم که در حوزه هوش مصنوعی مطرح می‌شود، دیپ لرنینگ است. مغز انسان توانایی بسیار زیادی در پردازش داده‌ها دارد و همین امر باعث شده است که در تاریخ هزاران ساله زندگی در کره زمین به خوبی از پس موقعیت‌های مختلف که حتی بسیاری از آن‌ها آشنا نبودند، بربیاید. پردازش داده‌ها به او کمک می‌کند الگوهایی را برای تصمیم‌گیری شکل دهد. در دیپ لرنینگ دقیقا تمرکز بر پردازش داده‌ها و ایجاد الگوهای تصمیم‌گیری در ماشین است.

اثرات هوش مصنوعی در زندگی

استفاده از فناوری AI تاثیرات زیادی بر زندگی دارد و همین امر باعث شده است که به‌عنوان یک فناوری بسیار مهم مدنظر قرار گیرد. یکی از کاربردهای بسیار مهم آن در راهنمایی رانندگان است که نقش زیادی در کاهش تصادفات جاده‌ای دارد. صفحات مرورگر مختلفی که امروزه به سادگی آن‌ها را باز می‌کنید و مطالب خود را جستجو می‌کنید، همگی بر پایه این فناوری کار می‌کنند. این فناوری وارد حوزه پزشکی نیز شده است و تولید محصولات پزشکی و تشخیص بیماری‌ها را تغییر داده است. آموزش یکی دیگر از حوزه‌هایی است که تحت تاثیر فناوری AI تغییرات زیادی را تجربه کرده است و همگی این تغییرات باعث کارآمد شدن آن بخش شده‌اند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هوش مصنوعی به زبان ساده به کجا مراجعه کنیم؟

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد هوش مصنوعی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید این فناوری بر اساس سه اصل تصمیم‌گیری، تفکر و استدالال کار می‌کند و همین امر باعث شده است ماشین‌ها هوشمندتر عمل کنند. اگر به دنبال مرکز معتبری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فناوری AI هستید، می‌توانید به آکادمی تخصصی هوش مصنوعی مهسا مراجعه کنید. این سایت به‌عنوان اولین سایت پژوهش در این حوزه شناخته شده است و تجربیات همراه با محتواهای ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر