انویدیا از اپل سبقت گرفت

انویدیا از اپل سبقت گرفت و دومین شرکت با ارزش جهان شد.

انویدیا از اپل سبقت گرفت

به گزارش کلیک، ینسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در روزهای اخیر موضوع پوشش گسترده شبکه‌های تلویزیونی تایوانی بود.

ارزش مالی «انویدیا» شرکت تولید کننده ریز‌تراشه برای فناوری هوش مصنوعی، روز چهارشنبه ۱۶ خرداد از مرز سه تریلیون دلار گذشت و با جلو افتادن از اپل به دومین شرکت خصوصی با‌ارزش جهان بدل شد.

این شرکت قرار است روز جمعه ۱۸ خرداد هر ده بخش از سهام خود را به یک سهم تبدیل کند و این می‌تواند تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام انویدیا را افزایش دهد.

بیشتر شدن ارزش مالی انویدیا از اپل نشانه چرخشی در سیلیکون ولی، مرکز صنعت فناوری دیجیتال آمریکا، است. اپل از سال ۲۰۰۷ که گوشی تلفن همراه آیفون را به بازار عرضه کرد مهم‌ترین و در مقاطعی طولانی، پردرآمدترین شرکت فناوری دیجیتال بوده است.

ارزش سهام انویدیا روز چهارشنبه با ۵.۲ درصد افزایش به حدود هزار و ۲۲۴ دلار رسید. بر مبنای این ارزش‌گذاری جدید اکنون ارزش مالی این شرکت سه تریلیون و ۱۲ میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

در جدیدترین ارزش‌گذاری اپل پس از حدود ۰.۸ درصد افزایش بهای سهام آن، ارزش مالی این شرکت به سه تریلیون و سه میلیارد دلار رسیده است.

مایکروسافت، که بهای سهام آن اخیرا ۱.۹ درصد افزایش یافته، با ارزش‌ترین شرکت خصوصی جهان است و ارزش مالی آن به سه تریلیون و ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.

جیک دولارهاید، رئیس یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری خصوصی، گفت: «در حالی که شرکت‌هایی نظیر متا و اپل در حال سرمایه‌گذاری و هزینه کردن برای هوش مصنوعی هستند، انویدیا دارد از هوش مصنوعی پول در می‌آورد. بعید نیست که انویدیا از نظر ارزش مالی به زودی مایکروسافت را نیز پشت سر بگذارد».

تقاضا برای پردازنده‌های پیشرفته محصول انویدیا به حدی است که این شرکت قادر نیست نیازهای بازار را برآورده کند.

ساده‌ترین نشانه موفقیت تجاری انویدیا این است که ارزش سهام آن از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون ۱۴۷ درصد رشد کرده است.

این در حالی است که غول‌های دیگر فناوری دیجیتال مثل مایکروسافت، متا و آلفابت هنوز در حال توسعه فناوری رایانه‌ای مجهز به ابزارهای هوش مصنوعی هستند.

ارزش سهام انویدیا از اوایل خرداد که این شرکت جدیدترین پیش‌بینی از درآمد خود در آینده را منتشر کرد، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

تحت تاثیر خوش‌بینی به رونق بازار هوش مصنوعی، شاخص عمومی سهام تولیدکنندگان ریز‌تراشه‌های مدرن در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که ارزش سهام این شرکت‌ها به طور متوسط ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

ارزش سهام شرکتی به نام «سوپر مایکروکامپیوتر» که برای ساختن سرورهای مجهز به هوش مصنوعی از ریز تراشه‌های شرکت انویدیا استفاده می‌کند نیز حدود چهار درصد افزایش یافت.

ینسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در روزهای اخیر موضوع پوشش گسترده شبکه‌های تلویزیونی تایوانی بود و هنگام بازدید از نمایشگاه تجاری «کامپیوتکس» در شهر تایپه مورد هجوم حاضران قرار گرفت. آقای هوانگ متولد تایوان ولی تحصیل‌کرده آمریکا است.

در حالی که شرکت انویدیا در بازار مالی آمریکا موجی از اشتیاق به سرمایه‌گذاری در عرصه هوش مصنوعی ایجاد کرده است شرکت اپل با کاهش تقاضا برای آیفون و رقابت‌های جدی در چین، بزرگترین بازار فروش تلفن‌های همراه، روبرو است.

برخی از سرمایه گذاران معتقدند که اپل در عرصه تولید محصولات و خدمات مجهز به هوش مصنوعی از سایر شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال عقب افتاده است.

در حال حاضر پیش‌بینی‌ها از افزایش درآمد انویدیا در آینده حتی از رشد شتابان قیمت سهام این شرکت در ماه‌های اخیر خوشبینانه‌تر است.

 

ارسال نظر