ادامه قصه سریالی ممنوعیت واردات اپل و تناقض در تصمیمهای مسئولان

طبق اعلام گمرک از ۱۶ خرداد اجازه واردات گوشی آیفون ۱۳ داده نمی‌شود و بدین ترتیب واردات تمام مدل‌های گوشی‌های آیفون به کشور ممنوع است.

ادامه قصه سریالی ممنوعیت واردات اپل و تناقض در تصمیمهای مسئولان

به گزارش کلیک، واردات گوشی‌های آیفون به ایران به یکی از داستان‌های سریالی و طولانی تبدیل شده است که هر چند مدت یک بار خبرساز می‌شود و تصمیمات جدیدی درباره‌ی آن گرفته می‌شود.

این روزها خبر‌های ضدونقیض زیادی در مورد واردات گوشی‌های آیفون ۱۳ به گوش می‌رسد، اما امروز رئیس انجمن واردکنندگان موبایل به صراحت اعلام کرد که طبق اعلام گمرک از ۱۶ خرداد اجازه واردات گوشی آیفون ۱۳ داده نمی‌شود و بدین ترتیب واردات تمام مدل‌های گوشی‌های آیفون به کشور ممنوع است.

اخیراً گمرک بخشنامه‌ای در خصوص سود بازرگانی تلفن‌های همراه صادر کرده که بند پنجم آن در مورد گوشی‌های اپل بوده واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. در این بخشنامه ذکر شده است که «واردات تلفن‌های هوشمند با برند Apple ممنوع اعلام شده و در صورت لغو این ممنوعیت توسط مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد تعیین شده است.»

پخش شدن این خبر که در آن تعرفه‌های پیشنهادی برای محصولات اپل در صورت لغو تحریم‌ها مطرح شده بود، باعث شد تا کاربران در مورد درباره احتمال برداشته شدن ممنوعیت واردات آیفون‌های جدید خوش‌بین‌ شوند. با وجود این امیدواری‌ها، به ناگهان اوضاع تغییر کرد و بخشی از نامه که اعلام کرده بود «واردات گوشی‌های هوشمند با برند اپل همچنان ممنوع است»، سریعاً مورد توجه و سوال قرار گرفت که در نهایت این موضوع با واکنش فوری و تکذیب از سوی سازمان توسعه تجارت روبرو شد.

آیفون 13

با وجود تکذیب موضوع عدم ترخیص مدل‌های پایین‌تر از آیفون ۱۴ از سوی سازمان توسعه تجارت، این تکذیبیه هم توسط رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی تکذیب شده است!

مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، به اقتصاد آنلاین اعلام کرد که روز نهم خردادماه گمرک خبر بسته شدن واردات همه مدل‌های گوشی‌ آیفون را به آن‌ها اعلام کرده است.

البته رئیس انجمن واردکنندگان نسبت به بخشنامه‌های صادرشده اخیر انتقاد کرده و توضیح داده است: «بخشنامه‌ای که صادر شده پر از ابهام و تناقض است و مانند فیلم‌های برخی کارگردانانی است که پایانی باز دارند و فقط تمام فشار این داستان را روی گردن ما انداخته‌اند.»

علاوه بر ابهام و تناقض، یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در خصوص واردات آیفون به کشور این است که در مدت دو سالی که از اولین زمزمه‌ها برای لغو واردات آیفون ۱۴ به بعد تا امروز که دائماً خبر از تصمیم جدیدی می‌رسد هیچ توضیحی درباره‌ی چرایی هر تصمیم جدید داده نمی‌شود. هیچ مقامی خودش را مسئول پاسخ‌گویی به سؤالات و ابهامات نمی‌داند و کسی این سردرگمی‌ها را برطرف نمی‌کند.

این سریال طولانی و پرابهام تصمیم‌گیری‌ها و بخشنامه‌ها احتمالاً به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید و فعلاً ادامه‌دار خواهد بود؛ چراکه اسدی اعلام کرده است «امروز (سیزدهم خرداد) با سازمان توسعه‌ی تجارت جلسه داریم تا درباره‌ی این موضوعات صحبت کنیم و تکلیف روشن شود.» بنابراین، باید منتظر اخبار جدید یا حتی تصمیمات تازه‌تری باشیم.

 

ارسال نظر