تعداد کاربران فعال شبکه Xbox Live به بیش از 64 میلیون نفر رسید!

رسانه کلیک - در حالی که فروش بخش سخت افزار گیمینگ شرکت مایکروسافت با کاهش 19 درصدی رو به رو شده، اما تعداد کاربران فعال شبکه Xbox Live با رشد صعودی خود، به رقم 64 میلیون نفر رسیده است!

تعداد کاربران فعال شبکه Xbox Live به بیش از 64 میلیون نفر رسید!

با آغاز ماه فوریه سال جاری میلادی، شرکت سرشناس مایکروسافت چندی پیش جلسه گزارش مالی چند ماه اخیر خود را با حضور مدیران و سرمایه گذاران برگزار و در جریان آن، اطلاعات و آمار و ارقام جدیدی از میزان درآمد بخش گیمینگ از جمله سرویس‌های ایکس‌باکس لایو، اشتراک طلایی Xbox Live و ایکس‌باکس گیم پس و میزان فروش کنسول‎های ایکس‌باکس وان ارائه کرد.

بر اساس گزارش ردموندی‌ها، درآمد بخش سخت افزار این شرکت یعنی فروش کنسول‌های ایکس‌باکس وان نزدیک به 19 درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبلی کاهش یافته است. با این حال، جالب اینجا است که شبکه پرمخاطب ایکس‌باکس لایو از این قاعده مستثنی بوده و علی رغم کاهش فروش کنسول‌های ایکس‌باکس، در حال حاضر بیش از 64 میلیون بازیکن فعال ماهیانه دارد. رقمی که در مقام مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، از رشد 8 درصدی کاربران این پلتفرم خبر می‌دهد.

مایکروسافت در این گزارش اعلام کرده که درآمد خود در سه ماهه دوم سال مالی برابر با 32.5 میلیارد دلار بوده که از این رقم قابل توجه، 8.4 میلیارد دلار به عنوان سود خالص آن‌ها به شمار می‌رود. به علاوه، بخش بازی‌های ویدیویی این شرکت بزرگ نیز با رشد 8 درصدی مواجه شده است.

در طرف دیگر، همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، فروش دو کنسول ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان ایکس به نسبت گذشته 19 درصد کاهش یافته است. موضوعی که به نوعی به گزارش‌های پایان چرخه عمر این دو دستگاه و عرضه کنسول نسل بعدی مایکروسافت دامن زده است، چرا که با وجود گمانه‌زنی‌ها و شایعه‌های فراوانی که پیرامون عرضه این دستگاه جدید در سال میلادی 2020 به گوش می‌رسد، افراد کمتری اقدام به خرید و تهیه نسل کنونی ایکس‌باکس می‌کنند.

هرچند، نمی‌توان با قاطعیت علت کاهش فروش کنسول‌های ایکس‌باکس را به پایان چرخه عمر آن‌ها نسبت داد. به عبارتی، سرویس Xbox Play Anywhere را می‌توان یکی از دلایل این کاهش 19 درصدی در نظر گرفت، چرا که به لطف این سرویس، بازیکنان و پی‌سی‌ها بدون احتیاج به تهیه کنسول‌های ایکس‌باکس وان، می‌توانند بازی‌های انحصاری آن‌ها را روی پلتفرم رایانه شخصی تجربه کنند. با توجه به اینکه اغلب عناوین ویدیویی انحصاری از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، از این رو کاملا بدیهی است که شاهد کاهش فروش کنسول‌های ایکس‌باکس وان باشیم. از طرفی، قیمت کنسول قدرتمند و جدید ایکس‌باکس وان ایکس نیز به نسبت رقیب خود بسیار بالا است و این مورد نیز می‌تواند در کاهش فروش این دستگاه تاثیر منفی بگذارد.

با این وجود، شرکت مایکروسافت به دلیل شکست در برابر سونی، از همان ابتدا از ارائه آمار دقیق و حتی تقریبی کنسول‌های ایکس‌باکس وان خودداری کرد و در حالی که بیش از پنج سال از عرضه این دستگاه می‌گذرد، لیکن ردموندی‌ها همچنان به صورت رسمی گزارشی مبنی بر فروش کنسول‌های خود به اشتراک نگذاشته‌اند. البته، گزارش سایر موسسه‌های تحلیل‌گر از فروش 41 میلیون کنسول ایکس‌باکس وان در سراسر جهان حکایت دارد.

نکته قابل توجه این است که شاید بسیاری از بازیکنان به خاطر لاین آپ، برنامه‌ها و عناوین ویدیویی انحصاری بی‌نظیر کنسول پلی‌استیشن 4، شبکه پلی‌استیشن نتورک را پرمخاطب‌ترین شبکه بازی‌ می‌دانند. با این حال، انتشار گزارش مالی چند ماهه اخیر شرکت مایکروسافت خلاف این موضوع را ثابت کرده و بار دیگر از محبوبیت بیش از اندازه شبکه ایکس‌باکس لایو پرده برداشته است.

فراموش نکنید که در سال میلادی 2009، تعداد کاربران فعال شبکه Xbox Live با جهش بزرگی رو به رو شد و از رقم 17 میلیون نفر در ماه، به مرز 20 میلیون نفر رسید. پس از این سال، مایکروسافت یکی از بهترین و شیرین‌ترین دوران خود در صنعت بازی‌های ویدیویی را تجربه و فروش کنسول نسل هفتم ایکس‌باکس 360 نیز در آن سال، از مرز 30 میلیون دستگاه در سراسر جهان عبور کرد. دورانی که مایکروسافت این موفقیت و دستاورد شگفت انگیز خود را مدیون بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 است.

حال، دیدگاه شما در رابطه با عملکرد شرکت مایکروسافت در سه ماهه دوم سال مالی و همچنین تعداد کاربران فعال شبکه Xbox Live چیست؟ به نظر شما، ردموندی‌ها در نسل بعدی کنسول‌ها چگونه حضور خواهند داشت؟ دیدگاه‌ها و نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر