فوران آتشفشانی آیو؛ قمر سیاره مشتری!

رسانه کلیک - فضاپیمای جونو موفق به آشکارسازی اسرار و تصاویر جدیدی از قمر سیاره مشتری شد و آن ها را به زمین ارسال کرد.

فوران آتشفشانی آیو؛ قمر سیاره مشتری!

آخرین سری از تصاویر ثبت شده توسط جونو، حاصل گردش آن به دور بزرگترین سیاره منظومه شمسی بوده و لحظاتی از فوران آتشفشانی قمر سیاره مشتری را به ثبت رسانده است.

این قمر که آیو نام دارد، آتشفشانی ترین عضو منظومه شمسی محسوب می شود. آیو یکی از اقمار گالیله‌ ای و نزدیک ترین قمر از اقمار گالیله‌ ای مشتری به این سیاره است. این قمر اندکی از ماه بزرگتر است.

در تاریخ 21 دسامبر، 4 عدد از دوربین های جونو موفق به رصد قمر سیاره مشتری به مدت بیش از یک ساعت شدند. طی این مدت، فضاپیما داده های علمی و تصاویری را گرد هم آورده که به تماشاگر اجازه می دهند نگاهی نیز به مناطق قطبی این قمر سیاره مشتری انداخته و متوجه فوران آتشفشانی آن شوند.

اسکات بولتون (Scott Bolton) محقق اصلی ماموریت جونو، توضیح داد:

تیم ما می دانست موفق به انجام کاری نوین و چند منظوره در راستای مشاهده منطقه قطبی قمر سیاره مشتری (آیو) شده؛ با این حال کسی تصور نمی کرد موفق به ثبت تصاویری از فوران آتشفشانی این قمر نیز بشویم.

تصاویر تازه ثبت شده توسط جونو نشان می دهد که بخشی از قمر سیاره مشتری توسط نوری قابل مشاهده و واضح، روشن شده است.

یکی دیگر از اعضای تیم تحقیقاتی در ادامه افزود:

کف این قمر در سایه است؛ اما ارتفاع کوه آتشفشانی اجازه بازتاب نور خورشید را به آن می دهد. این اتفاق شبیه به روشن شدن ارتفاعات کوه ها یا ابرهای برفراز آن ها در کره زمین، پس از غروب خورشید است.

زمانی که آیو در تاریکی کامل فرو رفت، چون این قمر همراه با مشتری حرکت می کند، بازتاب نور خورشید از یکی دیگر از قمرهای سیاره مشتری (قمر اروپا ) به روشن شدن آیو کمک کرده و موجب وقوع این فوران آتشفشانی شده است.

تصاویر فوران آتشفشانی قمر سیاره مشتری در نیمه مسیر ماموریت فضاپیمای جونو ثبت شده اند. فضاپیمای جونو تا سال 2021 نقشه کاملی از سیاره مشتری تهیه خواهد کرد.

فضاپیمای جونو در سال 2011 به فضا فرستاده شده و از سال 2016 مشغول چرخش به دور سیاره مشتری است. این فضاپیما هر 53 روز یکبار سیاره مشتری را دور زده و اطلاعات تازه ای را از آن استخراج می کند.

جونو شفق های سیاره مشتری، اتمسفر و مگنتوسفر آن را مطالعه می کند، با این حال ثابت کرده که عکاس بی نظیری نیز هست؛ زیرا تاکنون عکس های فوق العاده ای از سیاره مشتری به ثبت رسانده است.

ارسال نظر